ANNONS

Lättkörd och smidig

Nya Fendt 313 S4 Vario är en liten kompakt maskin med bra prestanda och genomtänkt konstruktion. Traktorn har många funktioner men är ändå lätt att använda och köra.
Fendt har skiftat motor från Deutz till sin egna Agco Power i nya 300-serien. Det är en motor som uppfyller avgaskrav steg IV med SCR-teknik vilket innebär att föraren även tankar AdBlue. Påfyllning för AdBlue och diesel sitter precis bredvid varandra på vänster sida om traktorn, vilket är bra.
Lite sämre är dock att verktygslådan sitter i höger insteg och där är man ju som förare betydligt mer sällan.
Fendt 313 S4 Vario är en lättkörd traktor. Den körs med multifunktionsspaken eller fotpedalen, precis som alla andra traktorer från tyska Marktoberdorf. Fotpedalen är bra konstruerad och föraren får fin känsla och hastigheten blir rätt.
Det är samma programmerbara körspak som i de större och även funktionerna i monitorn, enda skillnaden är att denna är mindre i 300-serien, 7 tum.
Andra fördelar är nattläge i monitorn, autostyrning och ISOBUS. Därmed kan redskap övervakas och styras från traktorns display.
Även frontlyften har elhydraulik med samma typ av skroll som trepunkten bak.

Monitor och körspak sitter i högerkonsollen men det blir ändå en bekväm körställning.
Det finns inga vippor för yttre hydraulik utan två knappar i körspaken och en liten joystick till höger är det man måste arbeta med.
För arbete med frontlastare eller frontredskap är traktorn perfekt eftersom dessa då manövreras med den lilla joysticken. Det stora fönstret fram ger bra sikt, även snett uppåt.

Som på alla andra traktorer från Fendt stjäl lyftdragkroken ett dubbelverkande hydrauluttag. Det är en smaksak om detta är bäst eller att som på de flesta andra traktorer ha lyftdragkroken integrerad med trepunkten bak. En direkt nackdel med Fendt är att utskjutet för att se draget vid tillkoppling inte är lika bra.
Med upplyft dragkrok är det 38 centimeters frigångshöjd.
Vi testkör traktorn i fält och vägtransport. Även med 12 ton potatis på vagnen tar den sig fram fint i fält och hydrauliken räcker till för att snabbt stjälpa av potatisen från högtippsvagnen.

Testtraktorn är extrautrustad med autostyrning med RTK. Det är Fendts egen VarioGuide Novatel men som kund kan man även välja Trimbles system om man önskar. Priset för denna utrustning är 15 000 kronor och är inte med i priset i vidstående faktaruta. Då får man satellit och vill man även ha RTK, det vill säga +/- 2 centimeters noggrannhet är priset 78 000 kronor.
Fendt har i dag tre grundnivåer vad gäller övrig utrustning och testtraktorn är den finaste, ProfiPlus. Det innebär bland annat hyttfjädring, elhydraulik, stora hydraulpumpen, multifunktionsjoystick, 7” Varioterminal och ISOBUS-standard.
Väljer man Fendt 313 S4 Vario i sitt enklaste utförande kostar traktorn 1 112 000 kronor.
Till skillnad från de större traktorerna från Fendt finns det inte hög/låg i den steglösa Vario-transmissionen. Men i övrigt är det samma. Transmissionen har eget oljesystem, åtskilt från hydraulsystemet. Accelerationen väljs med fyra lägen i körspakens vänstersida. Om traktorn ska köras med joystick eller pedal med en knapp i högerkonsollen och bredvid den TMS-knappen, det vill säga om elektroniken ska styra varvtal och utväxling efter vald hastighet.
Med två orange vred till höger ställer man motorvarvtalet manuellt samt begränsar toppfarten. Det finns även förval för både motorvarvtal och framkörningshastighet.
Sammanfattningsvis kan man konstatera att de som är vana vid Fendt med nya 300-serien får en traktor som inte skiljer sig så mycket mot den man är van vid. Några detaljer saknas, men detta är en traktor som ska användas till lite enklare uppgifter eller på en mindre gård som kanske inte kört fabrikatet tidigare.

 

Fendt 313 S4 Vario ProfiPlus

Motor:       Fyrcylindrig Agco Power på 4,4 liter och 105 kW (142 hk) maxeffekt och max vridmoment 596 Nm vid 1 550 rpm

Transmission:             Steglös med kopplingsfri fram/back

Däck:        540/65R24 fram och 600/65R38 bak

Bränsletank:                210 liter + 22 liter AdBlue

Lyftkapacitet:             5 960 kg

Max hydraulflöde:       110 l/min

Max hydraultryck:       200 bar

Yttre hydraulik:           4 dubbelverkande uttag

Vikt:          4 970 kg (utan vikter)
Vändradie:  5,0 m

Serviceintervall:          motoroljebyte 500 timmar (14 liter), transmissionsoljebyte 2 000 timmar (30 liter), hydrauloljebyte 1 000 timmar (43 liter)

Kraftuttag: 540, 540E och 1 000 rpm

Pris:          1 520 800 kronor

Pris per hk:                                 10 709 kronor

 

Utrustning

Luftkonditionering:      std

Frontvikt till trepunkt: (870 kg)     24 500

Passagerarsäte:           std

Frontlyft och pto:        std

Hydraulisk släpvagnsbroms:         std

Fjärde dubbelverkande uttag:        std

Luftfjädrad förarstol:   std

Säkerhetsbälte förare:  std

Säkerhetsbälte passagerare:          std

Vändbar förarplats:      nej

Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:    std

Framaxelfjädring:        std
Hyttfjädring:               std

Krypväxel:                  std

 

Tre plus:

  • Välutrustad
  • Lättkörd
  • Bra känsla i fotpedalen

 

Tre minus:

  • Verktygslådan till höger
  • Mekanisk handbroms
  • Stort pris per hästkraft

Relaterade artiklar

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng