ANNONS

Lättkörd steglös Deutz-Fahr

Deutz-Fahr Agrotron TTV630 är en mycket lättkörd och bekväm traktor med bra prestanda

Deutz-Fahr har haft steglös transmission i sina traktorer sedan 2001. Transmissionen tillverkas av tyska ZF, men mjukvaran är Deutz-Fahrs egen. Det innebär att traktorn har sin egen konstruktion vad gäller användningen jämfört med andra traktorer med ZFs steglösa transmission.
Med en röd knapp under ett lock i höger armstöd väljer man mellan manuell, automat eller kraftuttagsläge. Traktorn måste stå stilla när valet görs och valt läge visas i displayen i höger A-stolpe. I denna ser man även framkörningshastigheten.
I manuell reglerar man motorvarvtalet med hand- eller fotgasen och justerar hastigheten steglöst från 0–40 km/h genom att vippa körspaken fram eller tillbaka. I detta läget är utväxlingen fast och ändras inte av belastningsvariationer.
Vid körning med kraftuttagsdrivet redskap vill man inte att motorvarvtalet ska ändras. Väljer man kraftuttagsläget ändrar traktorn aldrig motorvarvtalet utan gör justeringar i transmissionen när belastningen ökar respektive minskar. Farten regleras med fotgasen eller körspaken.
Automatläget passar både i fältarbete och vid transport. Med automatiken inkopplad regleras motorvarvtal automatiskt efter önskad hastighet och belastning. Hastigheten kan regleras med fotgas, handgas eller körspak. Det finns även farthållare och det går att ställa in olika hastighet för körning framåt respektive bakåt. Fram/back kan både skiftas med knappar i körspaken eller med spaken till vänster om ratten.
I detta läge finns även en funktion som Deutz-Fahr kallar stopp & drive. Det innebär att när man släpper fotgasen stannar traktorn. Står man i ett motlut håller traktorn stilla utan att rulla bakåt för att gå framåt så fort man åter trampar på gaspedalen. Föraren slipper således använda både koppling och broms.
Vid transport i automatläget ska Deutz-Fahr Agrotron TTV 630 nå toppfarten 40 km/h redan vid 1 800 rpm, vilket sänker såväl ljud- som bränslenivån.
En stor fördel med traktorn är hytten. Trotts att hytten har B-stolpe är dörren stor och det är bekvämt att ta sig in och ut ur hytten. Det går även att använda höger dörr vilket är bra.
Den här lite rundade hytten har Deutz-Fahr haft på Agrotronmodellerna i många år nu och det finns absolut ingen anledning att byta ut den.
En av fördelarna med den är att fläkten sitter monterad under hytten och innebär att det finns luftutsläpp på alla möjliga ställe i hytten så man kan få exakt den temperatur man vill.
Hytten har dessutom fjädring som standard och reglagen har en bra placering. Det innebär att man har en körspak i höger armstöd med vilken man kan växla mellan fram och back, hissa upp och ner trepunkten samt betjäna två yttre dubbelverkande hydrauluttag.
Hytten är dessutom tyst på Deutz-Fahr Agrotron M620. Vid tomgång mäter vi 60 dBA, stillastående med full gas, 2 200 rpm, mäter vi 72 dBA och när vi kör full fart i transport med enbart traktorn på asfalterad väg, 80 dBA. Då är motorvarvtalet endast 1 800 rpm vid en fart på 43 km/h.
Motorn har commonrailinsprutning och uppfyller avgaskrav steg IIIB. Den är tillverkad i Deutz motorfabrik i Köln i Tyskland. Även traktorn är tillverkad i Tyskland, fast i Lauingen. Båda fabrikerna ägs av italienska Samegruppen.
Förutom i transport kör vi traktorn i fält med en harv. Det intryck man får av traktorn är att den är stabil, smidig och dragvillig. Vändradien är liten och man manövrerar traktorn lätt.
Trepunktslyften är lätt att förstå sig på och alla inställningar görs med gröna rattar i högerpanelen. Deutz-Fahr har ju som alltid färgkodning på reglagen och för kraftuttag är det gult, motor och transmission rött och yttre hydraulik blått.
Lyftdragkroken har en bra spak för att låsa upp spärren och med det hydrauliska utskjutet ser man kroken enkelt när man kopplar.
På bakskärmarna finns knappar för trepunkt och kraftuttag. De sitter lite för långt upp på skärmen för att vara helt bekväma att nå, men i gengälld är knapparna stora och det går att trycka på dem även när man har handskar på sig.
Motorhuven öppnas i framkant i ett stycke vilket är bra.

Deutz-Fahr Agrotron TTV630
Motor:    Sexcylindrig Deutz på 6,0 liter och 164 kW (224 hk) maxeffekt utan effektboost och max vridmoment 851 Nm vid 1 300–1 600 rpm
Transmission:    Steglös med kopplingsfri fram/back
Däck:    540/65R34 fram och 650/65R42 bak
Bränsletank:    305 liter
Lyftkapacitet:    10 000 kg
Max hydraulflöde:    160 l/min
Max hydraultryck:    200 bar
Yttre hydraulik:    4 dubbelverkande uttag bak
Vändradie är 6,1 meter
Vikt:    6 580 kg (utan vikter)
Serviceintervall:    Motoroljebyte 500 timmar (17,5 liter), Transmissions- och hydrauloljebyte 1 200 timmar (120 liter)
Kraftuttag:    540, 540E, 1 000 och 1 000 E rpm
Pris:    1 180 000 kronor
Pris per hk:        5 267 kronor

Vad kostar utrustningen
Luftkonditionering:    std
Frontvikt: 1 000 kg:    19 600
Passagerarsäte:    std
Frontlyft och frontkraftuttag:    57 400
Luftfjädrad förarstol:    std
Säkerhetsbälte förare:    std
Säkerhetsbälte passagerare:    std
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:    std
Framaxelfjädring:    std
Hyttfjädring:    std
Krypväxel:        std
Avgasbroms:    nej
Reverserbar fläkt:    nej

Deutz-Fahr Agrotron TTV630 har konstanteffektmotor vilket innebär att maxeffekten erhålls från 1 900–2 100 rpm.

Deutz-Fahr Agrotron TTV630 har konstanteffektmotor vilket innebär att maxeffekten erhålls från 1 900–2 100 rpm.

Fram/back kan växlas i spaken till vänster om ratten eller med körspaken i höger armstöd.

Fram/back kan växlas i spaken till vänster om ratten eller med körspaken i höger armstöd.

Deutz-Fahr Agrotron TTV630

Deutz-Fahr Agrotron TTV630

Relaterade artiklar