ANNONS

Liten, kort och teglös

Snål i transport tack var lågt motorvarv. Den nya steglösa Case IH Maxxum CVX når 40 km/h redan vid 1 500 rpm på motorn.

Case IH visade sin nya Maxxum CVX på Sima i Paris i våras och nu har vi fått tillfälle att provköra den på väg och i fält. Med erfarenhet från de större Puma CVX kan vi konstatera att körningen sker på samma sätt och att man känner igen sig i hytten. Det är bra när traktortillverkare försöker konstruera alla modeller enligt samma princip vad gäller reglage och körteknik, då det blir enklare för föraren att hoppa mellan modellerna.
Därmed har man även i Maxxum CVX en kromad spak i höger armstöd med vilken man utför det viktigaste under färd. Genom att dra spaken framåt/bakåt ökar och minskar man farten i den steglösa transmissionen. Traktorn reglerar själv motorvarvtalet så att detta räcker till. Vill man köra med konstant varvtal, exempelvis vid kraftuttagsarbete ställer man in handgasen rätt och reglerar sen farten. Gaspedalen har samma funktion som körspaken, vilken man väljer är en smaksak. Med ett reglage bredvid handgasen kan man ställa in vilket maxvarvtal motorn ska tillåtas inta vid körning med automatiken igång.
Två förval av motorvarvtal kan ställas in och när man väl gjort det och aktiverat systemet är det bara att trycka på en svart knapp i körspaken för att välja. Man behöver alltså inte flytta blicken till höger armstöd och leta efter knapparna där. Samma sak gäller vändtegsautomatiken och val av de tre hastighetsområdena man ställt in. Information om inställningar, motorvarvtal och hastighet har man i en display i höger A-stolpe.
Den steglösa transmissionen är tillverkad i CNH:s fabrik i Belgien och är samma konstruktion som i Puma CVX, fast alla delar är mindre. Jämfört med Maxxum med semipowershift är den steglösa versionen endast 15 millimeter längre vad gäller hjulbasen. Man har således en smidig traktor med liten vändradie som passar många arbeten på en gård.
Hydrauliken är lastkännande och pumpen ger 125 liter per minut. Traktorn har bara en pump och fördelen med det, jämfört med dem som har en separat för styrning, är att ingen pump är i arbeten är man kör rakt fram. Det sparar bränsle. För den som vill köra riktigt rakt är traktorn förberedd för autostyrning från fabrik.
I transport går motorn endast på 1 500 rpm vid 40 km/h, ytterligare en bränslebesparande åtgärd.
Det finns totalt tre storlekar av Case IH Maxxum CVX, 110, 120 och 130 och modellbeteckningen anger hur många hästkrafter motorn har vid nominell effekt.
Vi har provkört den största av dem och kan konstatera att det är en mycket trevlig traktor. Den är lättkörd och man känner igen sig exakt från de större steglösa traktorerna i Case IHs Pumaserie. Det är bra för då kan man som förare hoppa från en större till en mindre traktor och veta exakt hur allt fungerar.
En sak som skiljer de tre åt är att den största har extraeffekt vid transport och kraftuttagsarbeten vilket innebär att motorn kan ge upp till 103 kW (140 hk) vid behov.
Förarmiljön är nog det som vi helst framhåller på den här maskinen. Hytten är rymlig och reglagen perfekt placerade. Det är tyst, endast 71 dBA vid transport och något mer vid fullgas stillastående. På tomgång visar vårt instrument endast 68 dBA.
Om man önskar kan man köpa traktorn med den stora pekskärmen AFS och i den kan man förutom traktorns inställningar även ha bild från övervakningskamera samt köra autostyrningen. Skärmen är monterad längst fram i höger armstöd och följer därmed med när man vrider stolen.
När vi kör med en kultivator i fält märker vi hur bra segdragningsförmågan är. Det beror på att motorn har så kallad konstanteffekt och ger maxeffekt från 1 600 rpm och upp till nominellt varvtal.
Som standard har man 540 och 1 000 rpm på kraftuttaget men det finns 540E som tillval. Växling sker med mekanisk spak ute till höger medan tillslaget är elhydrauliskt.
Vi gnäller lite på den minimala verktygslådan i plus och minus här intill, men den som önskar kan lägga till 600 kronor och få en större.
Case IH Maxxum CVX tillverkas i CNHs fabrik i St Vallentin i Österrike.

Med nya Case IH Maxxum CVX har fabrikatet steglösa traktorer ner till 110 hästkrater.

Hytten är stor och även passageraren åker förnämligt.

En bra nyhet. Reglagen för hyttventilation är flyttade från vänster C-stolpe till taket på höger sida, där det är lättare att nå när man kör.

Man känner igen sig från de större Case IH Puma och det är meningen. Case IH försöker konstruera alla traktorer så det ska vara enkelt för förare att hoppa från en traktor till en annan.

Hjulbasen är endast 2 387 millimeter och traktorn är därmed smidig. Vändradien är endast 6.04 meter.

Framaxelfjädring och hyttfjädring kan man få som extrautrustning.

Man behöver inte titta åt höger för att se informationen. Det viktigaste har man i höger A-stope som man ser i periferin även när man har blicken framåt.

Traktorn kan ha upp till fyra dubbelverkande yttre hydraultuttag.

Case IH Maxxum 130 CVX

Motor:         Fyrcylindrig FPT på 4,5 liter och 96 kW (130 hk) maxeffekt och max vridmoment 676 Nm vid 1 500 rpm

Transmission:       steglös

Däck: 14.9R28 fram och 18.4R38 bak

Bränsletank: 175/37 liter

Lyftkapacitet:        7 867 kg

Max hydraulflöde:  125 l/min

Max hydraultryck: 200 bar

Yttre hydraulik:     4 dubbelverkande uttag

Vikt:   4 890 kg (utan vikter)
Vändradie:   6.04 m

Serviceintervall:     Motoroljebyte 600 timmar (10 liter), Transmissionsoljebyte 1 200 timmar (62 liter)

Kraftuttag:   540 och 1 000 rpm

Pris:   838 000 kronor

Pris per hk:           6 446 kronor

Vad kostar utrustningen

Luftkonditionering:         std

Frontvikter, 12 x 45 kg kg: 15 600

Passagerarsäte:      std

Frontlyft och pto:  59 300

Hydraulisk släpvagnsbroms:      std

Femte dubbelverkande uttag:     nej

Luftfjädrad förarstol:       std

Säkerhetsbälte förare:      std

Säkerhetsbälte passagerare:       std

Vändbar förarplats:         nej

Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:         std

Framaxelfjädring:   48 000

Krypväxel:            std

Tre plus:

–       Bra transmission

–       Fin komfort

–       Hel motorhuv

Tre minus:

–       Liten verktygslåda

–       Svåråtkomligt batteri

–       Svårt använda höger dörr

Relaterade artiklar