ANNONS

Liten smidig och steglös

Deutz-Fahr Agrotron TTV 430 är en mycket bekväm och fulländad traktor i den intressanta mellanklassen.

Deutz-Fahr Agrotron 430 är störst av tre modeller som alla har samma motor och chassi. Det är fyrcylindriga motorer på 4 liter och därmed har traktorn en kort hjulbas. Det är en traktor som passar perfekt för frontlastare och storleken gör den intressant för djurgårdar där den kan användas för transport, lastararbete, vallskörd och jordbearbetning samt sådd.
Enligt Same Deutz-Fahr beräkningar är det i just denna effektklass traktorförsäljningen i Europa ökar som mest just nu och därför vill de vara med där med det modernaste man kan tänka sig i traktorväg. Nya Deutz-Fahr Agrotron 430 har steglös transmission, fyrcylindrig motor och en mycket bekväm förarplats. Jämfört med de två steglösa modeller som Deutz-Fahr presenterade i fjol i denna effektklass, Agrofarm TTV 420 och 430, så är Agrotron TTV exklusivare, precis som de större Agrotron TTV i 600-serien. Jämfört med TTV i 600-serien är de såväl mindre vad gäller effekt som i mått eftersom hjulbasen blir mindre till följd av två färre cylindrar i motorn.
Vår provkörning av traktorn visar på att den är såväl lättkörd som bekväm. Det behövs ingen lång introduktion för att man ska förstå alla funktioner.
Deutz-Fahr Agrotron TTV har Deutz egen motor. Hydrauliken kan ha upp till två dubbelverkande uttag fram och fem bak. Fyra av dessa sköter man med reglage i armstödet och de tre sista med reglage i högerpanelen. I höger armstöd har man en körspak där man sköter hastigheten, kan växla mellan fram/back, manövrerar trepunkten samt reglerar två yttre hydraultuttag. Med en knapp på sidan av spaken kan man inta den förprogrammerade framkörningshastigheten. Kraftuttaget har fyra växlar så man alltid kan köra på bästa möjliga motorvarvtal. Spaken för detta finns i högerkonsolen. Tack vare den steglösa transmissionen i kombination med fyra kraftuttagsväxlar kan man alltid köra med samma motorvarvtal/kraftuttagsvarvtal och samtidigt reglera framkörningshastigheten steglöst från 0–40 km/h. För att spara diesel kan man köra i toppfarten, 40 km/h, redan vid 1 450 rpm på motorn. På marknader där det är tillåtet går Deutz-Fahr Agrotron TTV i 50 km/h vid 1 750 rpm.
Den steglösa transmissionen är tillverkad i ett samarbete med tyska ZF och har fyra områdesväxlar. Det innebär att traktorn kan köras vid fyra olika hastigheter då endast den mekaniska delen i transmissionen är verksam. Det minskar bränsleförbrukningen väsentligt, eftersom det alltid blir större effektförluster så fort hydrostatdelen är med i bilden. Som exempel körs traktorn i 8 km/h med enbart mekaniska delar i transmission i drift. Det är en lagom hastighet vid plöjning, flera arbeten inom vallskörden eller körning med en växtskyddsspruta.
PowerZero heter ett system som innebär att traktorn står blixt stilla när man avbryter körningen framåt eller bakåt. Traktorn står därmed helt stilla även i med och motlut och föraren behöver inte trampa på bromsen eller lägga i neutral. När man åter ska börja köra rör man körspaken eller trampar på gaspedalen.
Deutz-Fahr Agrotron TTV 430 har en trepunkt bak som klarar 6 200 kg och traktorn passar bra på djurgårdar. Den kan då köras med frontlastare, som transporttraktor och i vallskörden. Alla dessa arbeten passar utmärkt för traktorns storlek, prestanda och transmission.
Hytten är rymlig och bekväm och föraren har bra sikt på alla håll. De välvda rutorna ger både en rymlig känsla och en bra överblick över arbetet. I taket finns ett stort takfönster vilket är bra vid frontlastararbeten.
Reglagen för hyttventilation sitter till vänster i hytten och nere till vänster finner vi även handbromsen. Bakom passagerarsätet finns ett praktiskt förvaringsfack och på höger sida längst bak hittar vi alla säkringar och relä under ett lock.
Framaxeln har hydraulisk fjädring med två kolvar som är kopplade till aukumulatortankar och som styrs elektroniskt. Hytten har pneumatisk fjädring. Tillsammans ger detta en mycket fin komfort och man kan köra i 40 km/h på ganska ojämna markvägar.
Kylarna i fronten kan delas på utan verktyg för enkel rengöring emellan. Det enda att anmärka på är att passagerarsätet inte har någon stoppning och att batteri och verktygslåda sitter lite dumt till bakom höger insteg. I gengälld fungerar höger dörr utmärkt för att ta sig in i och ut ur hytten.
Hytten har B-stolpar men dessa sitter långt bak så dörrarna är ändå stora. I B-stolpen sitter luftfiltret lätt åtkomligt för hyttventilationen. Traktorn har gått om arbetsbelysning och på bakskärmarna finns strömbrytare för kraftuttag och trepunkt.
Motorhuven är en hel enhet och öppnas i framkant och lyfts på gasdämpare. Det ger fin åtkomst till motorn som uppfyller avgaskrav steg IIIB med hjälp av commonrailteknik, fyra ventiler per cylinder, turbo och laddluftsskylare. Motorn behöver ingen AdBlue utan arbetar med så kallad EGR-teknik för att klara avgaskraven.
Den steglösa transmissionen kan köras i tre lägen; manuell innebär att föraren trampar på gaspedalen eller rör handgasen för att ändra motorvarvtal och ändrar därefter framkörningshastigheten med utväxlingen med körspaken i höger armstöd, auto innebär att föraren använder gaspedalen eller körspaken för att reglera hastigheten medan elektroniken själv väljer lämpligt motorvarvtal för uppgiften. I detta läge kan man med ett vred i höger armstöd välja om traktorn ska köras så ekonomiskt som möjligt eller hela tiden prioritera maximal dragkraft. Hur snabbt traktorn ska accelerera ställer man på ett annat vred i höger armstöd. Det tredje läget heter PTO och används vid körning med kraftuttagsdrivna redskap. Då ställer man in motorvarvtalet med handgasen och sedan hålls detta exakt. Framkörningshastigheten ställer man med fotgasen eller körspaken. Så fort man startar kraftuttaget väljer elektroniken detta läge automatiskt. Man kan ställa in motorvarvtal som förval och traktorn intar då detta vid en knapptryckning, det samma gäller framkörningshastigheten.
Kraftuttaget kan ställas i ett automatläge och då stannar detta när trepunktslyften höjs och startar när det sänks.
Till höger om föraren finns en monitor som heter I Monitor. I denna gör man alla inställningar som har med hydraulik, motor och transmission att göra. Om traktorn eller redskapet utrustas med en övervakningskamera kan man få denna bild i samma monitor. I Monitor följer ISOBUS-standard varför man även kan köra redskapens funktioner i denna, under förutsättning att redskapet följer samma standard.
Vändtegsautomatiken heter Comfort Tipp på Deutz-Fahrspråk och skiljer sig en del från alla andra system. Man spelar in alla sekvenser vid vändtegen, precis som för de andra fabrikaten, men när man sedan använder det sker inte alla saker i en följd bara man trycker på en knapp. Deutz-Fahr har valt att föraren ska trycka en gång på samma knapp för varje sak som ska utföras. På så sätt anser man på Deutz-Fahr att föraren har bättre kontroll på förloppet och kan ändra tiden som löper mellan varje åtgärd vilket kan vara bra när förhållandena på vändtegen förändras.

Nya Deutz-Fahr Agrotron TTV 400-serien finns i tre storlekar och passar utmärkt på den mindre djurgården.

Hytten är mycket bekväm och reglagen sitter logiskt placerade.

Dörrarna är stora och det är lätt att komma in i hytten men passagerarsätet saknar stoppning.

Motorhuven öppnas i ett stycke och det är enkelt att dela på kylare och rengöra emellan.

Även höger dörr kan användas för passage till hytten.

Batteri och verktygslåda sitter dumt till bakom höger insteg.

Motorhuven sluttar brant neråt framåt och ger bra sikt vid frontlastararbete.

Den fjädrande framaxeln i kombination med hyttfjädring innebär att man kan köra relativt fort även på ojämna markvägar.

Bakskärmarna följer hjulen och skymmer inte sikten. Det finns knappar för trepunkt upp/ner och till/från av kraftuttag.

De yttre hydrauluttagen är tydligt utmärkta med nummer och plus/minus.

Deutz-Fahr Agrotron TTV 430
Motor:    Fyrcylindrig Deutz på 4,0 liter och 104 kW (142 hk) maxeffekt och max vridmoment 611 Nm vid 1 600 rpm
Transmission:    Steglös med kopplingsfri fram/back
Däck:    540/65R28 fram och 650/65R38 bak
Bränsletank:    220 liter
Lyftkapacitet:    6 200 kg
Max hydraulflöde:    120 l/min
Max hydraultryck:    200 bar
Yttre hydraulik:    7 dubbelverkande uttag
Vikt:    5 880 kg (utan vikter)
Vändradie:     5,8 m
Serviceintervall:    Motoroljebyte 500 timmar (9 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (78 liter)
Kraftuttag:    540, 540E, 1 000 och 1 000E rpm
Pris:    836 000 kronor
Pris per hk:        5 887 kronor

Vad kostar utrustningen
Luftkonditionering:    std
Frontvikter, 1 000 kg: 23 000
Passagerarsäte:    std
Frontlyft och pto:    65 300
Hydraulisk släpvagnsbroms:    std
Femte dubbelverkande uttag:    std
Luftfjädrad förarstol:    std
Säkerhetsbälte förare:    std
Säkerhetsbälte passagerare:    std
Vändbar förarplats:     nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:    std
Framaxelfjädring:    std
Krypväxel:        std

Fem plus:
–    Bra transmission
–    Smidig traktor
–    Bekväm hytt
–    Hel motorhuv
–    Ingen Ad Blue

Fem minus:
–    Svårt komma åt batteriet
–    Hårt passagerarsäte
–    Liten verktygslåda
–    Högt pris
–    Annorlunda vändtegsautomatik

Relaterade artiklar