Livsmedelsförsäljningen fortsätter att öka
Ännu syns ingen avmattning av livsmedelsförsäljningen i Sverige, trots att priserna stiger.
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 1,3 procent under 2021 jämfört med 2020 enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. I december uppgick försäljningstillväxten till 0,9 procent.
– Butikerna fick en stark avslutning på året och nådde även positiv försäljningstillväxt sett till helåret. Under årets sista månader stod den fysiska butiksförsäljningen för hela tillväxten i branschen, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
E-handelsförsäljningen ökade under 2021 med 24,0 procent. Både e-handel med hemleverans och upphämtning i butik ökade under året. E-handel med hemleverans ökade med 16,3 procent och upphämtning i butik med 32,7 procent. I december minskade dock e-handeln med 21,8 procent.
E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i december till 5,0 procent. För helåret 2021 uppgick e-handelsandelen till 5,8 procent
– E-handeln backade för tredje månaden i rad. December var 2020 års starkaste e-handelsmånad sett till tillväxt med en ökning på 191,6 procent, vilket gör jämförelsetalet mycket högt. E-handelsandelen för helåret 2021 landade på 5,8 procent, vilket är en ökning med en procentenhet i jämförelse med fjolårets 4,8 procent, avslutar Karin Brynell.
Kalendereffekten beräknas till 0,2 procent för december månad, vilket ger en kalenderjusterad tillväxt om 0,7 procent. För helåret 2021 uppgick kalendereffekten till -0,3 procent, vilket ger en kalenderjusterad tillväxt om 1,6 procent.
Den totala försäljningsutvecklingen under årets fjärde kvartal uppgick till 0,5 procent. Försäljningen i butik ökade med 1,6 procent och e-handelsförsäljningen minskade med 16,7 procent.