Livsmedelsförsäljningen minskar i Sverige
Priset på livsmedel stiger och därmed minskar köpkraften hos konsumenterna. Prisökningstakten är inte lika stor nu som när den var som störst för två år sedan, men den har nu tagit fart igen efter att legat relativt stilla under fjolåret.
Tas hänsyn till inflationen så minskade inköpen av livsmedel i Sverige med 2,6 procent men i kronor och ören ökade den med 1,3 procent. Därmed har det sålts en mindre mängd livsmedel men till en större pris i kronor och ören.
– Februari månad präglades av fortsatt global osäkerhet och inflationsoro, vilket påverkade dagligvaruhandeln. Trots den förhållandevis höga livsmedelsinflationen i februari är prisökningstakten idag på en avsevärt lägre nivå än när den var som högst för två år sedan. Det är även viktigt att ha förståelse för att priserna inte ökar mer i Sverige än vad de gör i övriga Europa, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i februari till 1,4 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln minskade med 0,6 procent. Hemleverans minskade med 2,3 procent och upphämtning i butik ökade med 1,7 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i februari till 4,6 procent.
– Trots en svagt negativ e-handelsutveckling i februari förblev e-handelsandelen stabil på 4,6 procent. E-handelsförsäljningen med upphämtning i butik fortsatte att växa och februari var den 14:e månaden i rad med en positiv tillväxt, avslutar Karin Brynell.
Dagligvaruindex för mars publiceras 15 april.