ANNONS

Lönsamt med gräsklippare

Global Garden Products redovisar rekordtillväxt för tredje året i rad. Ny batteriteknik bidrar till ökad tillväxttakt.

Global Garden Products, GGP, som är Europas ledande tillverkare och distributör av gräsklippare och bensindrivna trädgårdsprodukter, redovisar en omsättning på 484 miljoner EUR för räkenskapsåret 2015/16. Det innebär en ökning med 4 procent jämfört med föregående år och det tredje året i rad med rekordtillväxt.
Rörelseresultatet (EBITDA) för året, som avslutades den 31 augusti 2016, ökade med 17 procent till 51 miljoner EUR (10,6 procent av omsättningen). Nettoresultatet för året efter skatt uppgick till 21,2 miljoner EUR (3,8 miljoner EUR föregående år).

Bakgrunden till den positiva utvecklingen är främst tillväxten av GGPs starka varumärke Stiga, som redovisar 9 procent tillväxt jämfört med föregående år, delvis till följd av en stark expansion av återförsäljarnätverket i Europa. Tillväxttakten ökade också genom ökad efterfrågan på företagets utökade sortiment av batteridrivna trädgårdsprodukter och robotar.

Georg Metz, koncernchef:

– Ny batteriteknologi för gräsklippare, robotgräsklippare och handhållna trädgårdsmaskiner snabbar på konsumenternas efterfrågan inom marknaden för motordriven trädgårdsutrustning, där Stiga och GGP Group har en ledande marknadsposition. Med all denna nya och verkligt lättanvända teknik tillgänglig för den privata trädgårdsägaren kan vi glädja oss åt en stark tillväxt på marknaden.

– Vi strävar efter att kontinuerligt utveckla innovativa lösningar för trädgårdsskötsel och samtidigt öka vår närvaro inom både befintliga och nya marknader. Vi ser fram emot en fortsatt internationell och hållbar tillväxt under de kommande åren.

GGP, med huvudkontor i Castelfranco Veneto, Italien, säljer över en miljon enheter per år i över 70 länder runt om i världen, med tillverkning i Italien, Slovakien och Kina.

Koncernen har nått en marknadsledande position med över 20 procent av marknaden inom de två största produktkategorierna gräsklippare och trädgårdstraktorer. GGP tillverkar och distribuerar några av de mest erkända varumärkena för motordriven trädgårdsutrustning, som Stiga, Mountfield, Atco, Alpina och Castelgarden. Dessa säljs via specialiserade återförsäljare, exklusiva trädgårdsbutiker och andra kvalificerade kanaler.

Den globala marknaden för motordriven trädgårdsutrustning uppgick till cirka 12 miljarder EUR, med en tillväxttakt på cirka 1,5 procent från 2014.

Innevarande år har startat i linje med förväntningarna och GGP-koncernen räknar med fortsatt stark tillväxt, med kraft från betydande investeringar i nya produkter, återförsäljarsupport och marknadssupport.multiclip_47_qh_1

Relaterade artiklar