Maskintillverkare förbereder sig på sämre tider
Flera svenska maskintillverkare verkar ta beslut om strategier för att klara sig under coronakrisen. Så här ska svenska Engcon, världsledande tillverkare av rototilt, göra.
Engcon förbereder sig för coronavirusets ekonomiska effekter, som redan nu tar sig uttryck i vikande försäljningsprognoser. Leveranser av kritiska komponenter har dock säkerställts och än så länge körs Engcons produktionsanläggningar som normalt och företagets kunder har tillgång till både support och reservdelsleveranser.
– Försäljningsmässigt började 2020 överraskande bra. Men coronaviruset har satt stopp för utvecklingen. Framförallt försvinner investeringsviljan hos våra kunder när det blir så här oroligt, säger Mikael Persson, Personalchef på Engcon. Den begynnande lågkonjunkturen i kombination med coronaviruset kräver åtgärder.
Ett framgångskoncept som Engcon har provat tidigare, är att agera i ett tidigt skede vid nedgång.
– Att reagera direkt är viktigt för att klara upp situationen och rädda så mycket som möjligt, säger Mikael Persson.
Engcon har satt in följande direktiv och insatser som en följd av coronasmittan:
Alla bolag och avdelningar har fått kraftiga sparbeting
Alla bolag har också fått i uppdrag att minska personalstyrkan genom nyttjande av korttidspermitteringar
Satt in åtgärder för att minska spridningen av viruset på Engcons kontor och anläggningarBolaget följer myndigheters råd
Engcons produktionsanläggningar är stängda för externa besökare
Externa möten och resor är avbokade (nationella som internationella)
Medarbetare arbetar i den mån det går hemifrån
Satt in åtgärder för att bibehålla servicenivån till kundernaLeveranser av kritiska komponenter har säkerställts i samarbete med leverantörer
Produktionsanläggningarna körs fortsatt som normalt
Kunderna har fortsatt full tillgång till support
Kunderna har fortsatt full tillgång till reservdelsleveranser
Engcon har ringat in ett antal prioriterade aktiviteter, däribland ska pågående byte av affärssystem slutföras, för att kunna utveckla verksamheten vidare och komma stärkt ut på andra sidan krisen.
– Under en längre tid har vår strategi varit att effektiviserar våra processer och göra smarta vägval för att bli ännu bättre. Under tuffa förutsättningar krävs det handlingskraft, flexibilitet och mod för att lyckas med det. Det är egenskaper som jag är helt övertygad om att vår organisation har, avslutar Mikael Persson.