ANNONS

Mellantraktor i toppklass

Fendt 514 Vario SCR Profi är en tekniskt avancerad, men lättkörd och bekväm traktor för medelstora lantbruk.
En Fendt 400 Vario förklädd till en 700 Vario, men med en del egna uppgraderingar, så skulle man nog snabbt kunna beskriva Fendt 514 Vario SCR Profi när man ser den.
Mycket riktigt finns det likheter, men också stora skillnader.
Precis som i 400 Vario har traktorn en fyrcylindrig Deutz-motor med Common Rail-insprutning och teknologi från de större serierna, men som nu jobbar med SCR-avgasrening med lägre bränsleförbrukning som följd. Effekten ligger på 107 kW (145 hk) och motorn klarar avgaskrav steg 3B.
Motorhuven, som fått en ny design, är heltäckande och har därmed två sidostycken. Genom att först öppna huven uppåt på gasdämpare, kan man sedan trycka på en knapp för att ta loss sidostycket.
Under huven har man fokuserat på servicevänlighet, vilket man bland annat ser i kylarnas konstruktion.
Den främre kylaren svängs enkelt ut för rengöring emellan kylarna och genom att demontera två små plåtar, utan verktyg, har man full åtkomst bakom kylarna.
Oljestickan nås relativt enkelt från vänster sida, även om svängda hjul är att föredra vid kontroll.
Fendt 514 Vario SCR har skilda oljor för transmission och hydraulfunktioner, vilket gör att man endast behöver byta transmissionsoljan efter 2 000 timmar. Hydrauloljan fylls på höger sida om traktorn, där man annars är van vid att ha en stege. Transmissionsoljan fylls i sin tur på baktill på traktorn.
Fendt 514 Vario SCR har frontlyften integrerad i ramen vilket gör att redskapet kommer cirka 20 centimeter närmare traktorn. Dessutom finns fästpunkter för frontlastare, även dessa i ramen och traktorn är även utrustad med frontkraftuttag.
Traktorn som NilehnTeknik provkör har elhydraulisk justering och lägeskontroll av frontlyften. Detta innebär exaktare inställning, precis densamma som för trepunkten bak. Frontlyften med lägeskontroll, som jobbar på en egen ventil i hydraulpaketet, manövreras i samma reglage som de bakre lyftarmarna.
Men man kan även få den på traditionellt sätt och då manövrerat på ett yttre hydrauluttag.
Traktorn lyfter 7 780 kg bak och 3 420 kg fram.
Den största skillnaden för föraren är den nya hytten, som är hämtad från storebror 700 Vario SCR.
Alla reglage sitter nu placerade i höger armstöd eller i rattkonsolen.
Via den logiskt utformade Varioterminalen på 10,4 tum, med valfrihet mellan att använda knappar eller pekteknik, ställer man in allt från hydraulinställningar till vändtegsautomatik. Terminalen ger bland annat föraren möjlighet att välja vilket hydrauluttag som ska manövreras med vilken vippa eller knapp i traktorn, vilket gör att exempelvis lastaren både kan manövreras i joysticken och i vipporna. Varioterminalen, som kan delas upp i maximalt fyra bilder, finns i en mindre version, även den med valfrihet mellan knappar och pekteknik. Nytt för 500 Vario-serien är ett nattläge på skärmen, vilket gör att man inte blir bländad.
Att köra traktorn är mycket enkelt. Då traktorn har Fendts steglösa Vario-transmission, väljer man i höger armstöd om man vill köra med fotpedalen eller med körspaken i armstödet. Väljer man pedalen, så justerar man farten inom valt hastighetsområde och låter handgasen hålla varvtalet, medan man justerar hastigheten med körspaken om man väljer det och då kan stötta med gas via pedalen. Att exempelvis köra med en kultivator och styra både hasighet och hydraulfunktioner i körspaken gör arbetet mycket bekvämt.
Genom att trampa på en pedal mellan frikoppling och broms ställs ratten in i både höjd och teleskopled.
Passageraren har det bekvämt för Fendt 514 Vario SCR med tillägget Profi, är utrustad med ett mycket fint passagerarsäte, som kan fällas ihop och i stället bli ett bord.
Ytterligare bekvämligheter erbjuder Fendt på i den nya traktorserien. Både fjädrad framaxel och mekanisk hyttfjädring är standard. Som tillval finns pneumatisk hyttfjädring för en ännu bekvämare färd. Dessutom finns de stora, elektriskt justerbara backspeglarna från de äldre syskonen som tillval.
Fendt 500 Vario SCR kan fås med Fendts egen frontlastare med funktioner som vägning, skakfunktion och arbete efter inspelad sekvens. Den nya hytten ger här en fördel, då den förlängda framrutan, helt utan skarvar ger en mycket bra sikt.
Traktorn har gott om förvaringsutrymmen. I hytten finns flertalet av dem, både med och utan kylning. Dessutom sitter en enkelt löstagbar verktygslåda placerad i trappan upp till hytten.
Vid bakänden av traktorn finns en smart lösning. Fendt har tagit fram ett system som tillåter att man handskas med hydraulslangar som är under tryck vid in- och urkoppling. Detta är dock tillvalsutrustning, men är mycket smidigt.
Fendt 514 Vario SCR Profi kan fås med 8 ventiler i hydraulblocket, där 5 går bakåt, 2 framåt och ett är reserverat för frontlyften med lägeskontroll.
På traktorns bakskärmar finns knappar för manövrering av trepunkt upp och ner, samt pto och ett hydrauluttag. Knappar för frontlyften upp och ner finns placerade framme på ramen.
Speciellt för Fendts nya 500 Vario-serie är valmöjligheten mellan de tre olika utrustningsnivåerna Power, Profi och Profiplus, där Power är enklast och Profiplus mest avancerad.
Testtraktor är utrustad med mellannivån, Profi, men kan uppgraderas till Profiplus om man bygger ut delar av elektroniken. Power kan däremot inte uppgraderas.

Fendt 514 Vario SCR Profi är en smidig traktor, som fungerar lika bra med frontlastare, som med vallmaskiner och jordbearbetningsredskap.

Fendt 514 Vario SCR Profi har en mycket bekväm hytt med reglage från de större serierna från tillverkaren.

Som tillval har Fendt 514 Vario SCR upp till 5 dubbelverkande hydrauluttag bak, vilka kan kopplas under tryck.

Att komma åt kylarna är enkelt på traktorn.

Passagerarsätet i Profi-versionen är mycket bekvämt. I nerfällt läge bildar det ett bord.

Insteget är bra, liksom frontlyftens reglage. Motorhuven är inte hel.

I trappan upp till hytten finner man en stor verktygslåda, som är löstagbar.

Fendt 514 Vario SCR Profi
Motor:    Fyrcylindrig Deutz på 4,04 liter och 107 kW (145 hk) maxeffekt och max vridmoment 649 Nm vid 1 600 rpm
Transmission:    Steglös Vario med hög och låg
Däck:    540/65R28 fram och 650/65R38 bak
Bränsletank:    298 liter
Lyftkapacitet:    7 780 kg
Max hydraulflöde:    158 l/min
Max hydraultryck:    200 bar
Yttre hydraulik:    4 dubbelverkande uttag
Vikt:    6 400 kg (utan vikter)

Vändradie:     5,55 m
Serviceintervall:    Motoroljebyte 500 timmar (11 liter), Transmissionsoljebyte 2 000 timmar (30 liter) Hydrauloljebyte 1 000 timmar (50 liter)
Kraftuttag:    540, 540E och 1 000 rpm
Pris:    1 200 829 kronor
Pris per hk:        8 282 kronor

Vad kostar utrustningen
Luftkonditionering:    std
Frontvikter, uppg. saknas
Passagerarsäte:    std
Frontlyft och pto:    uppg. saknas
Hydraulisk släpvagnsbroms:    std
Femte dubbelverkande uttag:    13 000
Luftfjädrad förarstol:    std
Säkerhetsbälte förare:    std
Säkerhetsbälte passagerare:    std
Vändbar förarplats:     nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:    std
Framaxelfjädring:    std
Krypväxel:        std

Fem plus:
–    Bra passagerarsäte
–    Verktygslådans konstruktion
–    Skilda oljor i transmission och hydraulik
–    Multifunktionsarmstöd med Varioterminal
–    Bra sikt från hytt

Fem minus:
–    Sidoplåtar på motorhuv
–    Dyr i inköp
–    B-stolpe vänster sida
–    Inget fungerande insteg höger sida
–    Måste tanka AdBlue

Relaterade artiklar