Mercedes utökar tyngsta klassen med Arocs
Nu premiärvisar Mercedes-Benz det senaste tillskottet i sitt lastbilsprogram. Arocs är en lastbil i tyngsta klassen, avsedd för tuffa tag i grusgropar, på byggen och i skogen.
– Arocs är en bil som känns som skräddarsydd för den svenska marknaden, säger Mattias Nilsson på Mercedes-Benz Sverige.
Den klarar stora totalvikter, den har starka motorer och är en bil gjord för hårda tag, är precis vad svenska åkare vill ha.
Det syns redan vid första anblicken att Mercedes Arocs är byggd för tuffa tag. Hög markfrigång, skyddsplåtar och korta överhäng talar sitt eget språk. Totalvikterna sträcker sig från 18 till 41 ton. Arocs kan beställas från fabrik med två, tre eller fyra axlar, den sistnämnda versionen med antingen en eller två framaxlar. Arocs finns både som chassi och dragbil.
Förutom bak- eller fyrhjulsdrivning, kan Arocs förses med drivning på tre eller fyra axlar. Allhjulsdrivningen är antingen permanent eller inkopplingsbar. För dem som i normalfallet klarar merparten av körningen med enbart bakhjulsdrivning finns dessutom möjligheten att beställa inkopplingsbar, hydraulisk drivning av framaxeln för ökad framkomlighet. Den lösningen sparar in upp till 500 kg av tjänstevikten jämfört med traditionell drivning av framaxeln.
De raka, sexcylindriga motorerna uppfyller avgaskrav steg VI och ger mellan 238 och 625 hästkrafter och upp till 3 000 newtonmeter i maximalt vridmoment. PowerShift växlingsautomatik med upp till 16 växlar, “gunga-loss-funktion” och krypväxel där föraren reglerar farten med enbart bromsen är standard. Manuella växellådor finns som tillval.
Även om Arocs i första hand är framtagen för anläggningskörning, räknar Mercedes-Benz Sverige med att den kommer att hitta användare långt utanför bygg- och anläggningsbranschen.
– Vi har en unik lastbilstrafik i Sverige, inte minst tack vare vår skogs- och massaindustri. Det rör sig om tunga lastbilar som både körs långa sträckor och tidvis i mer eller mindre väglöst land, säger Mattias Nilsson
Arocs har hyttkomfort i klass med de bästa långfärdsbilarna, men är samtidigt hemtam där vägarna är dåliga och tjälskadorna påtagliga.
– Jag kan tänka mig att svenska åkare behöver Arocs i många sammanhang utanför anläggningssektorn.
Mercedes-Benz Arocs får svensk premiär på Maskin Expo i Stockholm den 23 till 25 maj.