Genom minfält utan att utlösa minorna
Michelin har utvecklat ett nytt däck för minröjarfordon. Ett fordon med det nya däcket kan köras genom ett minfält utan att utlösa explosioner.
Michelin har gjort det omöjliga möjligt. Minröjaren SOUVIM II kan köras rakt genom ett minfält utan att utlösa minorna. Det är möjligt genom att marktrycket är extremt lågt, lägre än fotavtrycket från en människa.
Ett vanligt bepansrat rekognosceringsfordon utövar ett marktryck på 5 kg per kvadratcentimer. Utrustad med MICHELIN LX PSI 710/75 R 34 anti-landminedäck har den 7,5 ton tunga SOUVIM II ett marktryck på bara 360 gram per kvadratcentimeter. Det är lägre än en 80 kg tung människas fotavtryck som är cirka 660 gram per kvadratcentimeter – och anekdotiskt – till och med lägre än trycket från en 2,5 kg tung kanin, 450 gram per kvadratcentimeter.
Det gör det möjligt att minröja en sträcka upp till 150 km per dag vid en genomsnittsfart av 20 km i timmen. Med anti-landminedäcket kan SOUVIM II köra över platta landminor utan att upptäckas och det kan deformeras runt spetsen av koniska landminor utan att de aktiveras.
Den största utmaningen har varit att för hand tillverka och fixera en bred, tio centimeter tjock remsa av skum på en stomme från Michelins däck för jordbruksmaskiner. Stommen fungerar med mycket lågt däckstryck för att åstadkomma ett så långsträckt avtryck som möjligt. Skummaterialet är extremt svårt att forma och bearbeta. Det tjocka bandet av skum täcks sedan med ett tunt lager av gummi, “skim” för att skydda mot slitage och för att ge bättre grepp.
Därmed kan SOUVIM II försedd med anti-landminedäcket från Michelin köras med det rekordlåga däckstrycket 0,36 bar.