ANNONS

Minkad bränsleförbrukning och ökad framkomlighet

Med automatisk hjulkontroll minskar såväl slirning som bränsleförbrukning samtidigt som framkomligheten ökar.
Conpot har provkört Volvo A30E, en dumper med 28 tons lastkapacitet. Volvo A30E har som standard Automatic Traction Control, ATC. Det innebär att dumpern blir lättare att köra och billigare att äga. ATC-systemet övervakar
hjulslirningen och kopplar in de till hundra procent låsbara differentialspärrarna vid behov. Det betyder att dumpern får maximal dragkraft exakt när det behövs. Vid bättre förhållanden behövs inte drivning på alla hjul och med ATC minskar därmed slitaget på däck och maskin samt att bränsleförbrukningen minskar.
Som standard har Volvo A30E sex hjul med dimensionen 23.5R25 men som tillval kan man få däck med 65-profil för lägre marktryck och bättre bärighet. Dessa har dimensionen 750/65R25.
Testmaskinen har de större hjulen och den tar sig fram mycket bra. Vi provkör dumpern i en bergtäckt och testar den i branta med- och motlut.
Det fotmanövrerade retardationssystemet är lättanvänt, effektivt och säkert eftersom man som förare aldrig behöver släppa ratten.
Det hydrauliska retardationssystemet är
inbyggt i transmissionen. Det innebär att man kan hålla högre medelhastighet genom hela arbetscykeln tack vare retarderns snabba respons, stora kontinuerliga tillgänglighet och prestanda.
Transmissionen är bra och maskinen lättkörd. Toppfarten är 53 km/h framåt och 13 km/h bakåt.
I en dumpers är det begränsat med spakar och reglage jämfört med en annan anläggningsmaskin. Automatväxellådan manövreras som på en bil, med ett antal låsta växellägen om man så önskar.
Det räcker med en enkel knapptryckning för att transmissionen växlas till neutralläge och alla lastenhetens bromsar aktiveras.
Bredvid växelspaken sitter spaken till flaket. Tippning och sänkning av korgen
kontrolleras med den pilotmanövrerade tippspaken med 4 lägen. Spaken går
automatiskt i hålläge när föraren lämnar stolen.
En fullastad korg lyfts och sänks kontrollerat på tolv respektive nio sekunder. Det är enkelt och det sker med med full kontroll.
Det går även att tippa i medlut. Volvos dubbelverkande, enstegs tippcylindrar har tillräcklig prestanda för att lyfta och sänka korgen i medlut.
Tippvinklen är hela 70° och som extrautrustning finns uppvärmt flakbotten med hjälp av avgaser samt två olika typer av bakläm.
Volvo A30E är således bekväm att köra. Man sitter bra och hytten är rymlig och luften fin. Sikten är perfekt och med backkameran har man bra kontroll bakåt.
Volvos dumprar kräver ingen daglig service.
Tack vare övervakade kontroller av olje- och vätskenivåer är servicebehovet minimalt. Långa intervaller mellan varje service innebär mer tid för produktivt arbete. Driftstoppen vid de enstaka servicetillfällena är korta, tack vare
få servicepunkter och enkla ingrepp. Alla filter är lättåtkomliga, motorhuven kan öppnas i 90 grader och den utfällbara frontgrillen gör det enkelt att komma åt servicepunkterna på motorn. Den som så önskar kan även få elektrisk motorhuvsöppning.
Till höger på motorhuven sitter den hydrauldrivna sidomonterade variabla kylfläkten som endast arbetar vid behov. Det sparar bränsle och effekt.
Volvo A30E har 24 volts elsystem, två batterier på vardera 170 Ah smat en generator på 80 A.
Ett sofistikerat system som Volvo erbjuder dumprarna är Care Track. Det möjliggör fjärrövervakning av maskinens position, användning, och prestanda. Med omedelbar tillgång till korrekt information om maskinerna kan man som ägare analysera situationen skift för skift, och ta välgrundade beslut för större prestanda.

Anders Niléhn

Bild över rutan testföraren: A30E-5.JPG

Niléhn testar
Volvo A30E
Fakta testförare Anders Niléhn
Ålder: 45 år
Yrke: Lantbrukare i Skåne och redaktör för tidningen Conpot och NiléhnTeknik. Anders medverkar också i juryn som utser Årets Traktor i Europa. Nu hårdtestar han anläggningsmaskiner i Conpot.
I nästa nummer utlovas en ny hård test.

Volvo A30E
Motor: Sexcylindrig Volvo på 9,4 liter och 252 kW (343 hk) effekt vid 1 900 rpm och maximalt vridmoment 1 700 Nm vid 1 200 rpm
Transmission: Automatlåda med 6 steg fram och 2 back
Däck: 23.5R25
Bränsletank: 400 liter
Lastkapacitet: 28 000 kg
Lastvolym: 17,5 m3
Hydraulflöde: 146 l/min
Hydraultryck: 250 bar
Styrvinkel: 45°
Vikt: 23 060 kg
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (40 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (41 liter), Hydrauloljebyte 4 000 timmar (175 liter)
Pris: 2 650 000 kronor

Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: std
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte: std
Diffspärr bak/fram: std
Backkamera: 16 900
Underhängd baklucka: 30 500
Överhängd baklucka: 53 000
Korgvärme: 21 500
Extra raskydd fram: 19 000
Elektrisk öppning av motorhuven: 5 000

Volvo A30E med automatiska differentialspärrar har en synnerligen bra framkomlighet.

Volvo A30E har hjulbasen 4 175 mm och totallängden 10 297 mm. Styrvinklen är 45°.

Backkameran bak underlättar vid tippning.

På höger sida sitter den hydrauliskt drivna kylfläkten, luftfiltret och tanklocket.

Maskinen är slät och fin undertill och markfrigången är stor.

Insteget är bra och bakom föraren finns plats för passagerare.

Förarplatsen är bekväm med luftfjädrat säte, ställbar ratt och perfekta reglage. Ljudnivån i hytten är 74 dBA.

Relaterade artiklar