ANNONS

Helt ny modell till familjejordbruket

Ofta handlar det om små ändringar när traktortillverkarna presenterar en ”ny” modell, men när det gäller Massey Ferguson 5713SL stämmer det faktiskt. Det är en helt ny maskin med en hjulbas som ingen annan MF har i dag.
Det här är en relativt lätt traktor, 4 800 kg vilket blir knappt 37 kg per hästkraft. Motorn har ingen effektstyrning utan det är 130 hästkrafter som gäller vid alla typer av arbeten.
Hjulbasen är lite längre än på de små Massey Ferguson och lite kortare än på de större. Måttet är 2 550 millimeter och det vittnar om att nya 5700-serien och dess fyra modeller är en helt ny traktorserie.
Tanken är att man ska ha fått fram en liten smidig maskin som passar med lastare runt gårdens byggnader, till kraftuttagsarbete där manöverdugligheten är viktigare än dragkraften men ändå en traktor som fungerar till transporter och jordbearbetning på det medelstora lantbruket.
Vi testar Massey Ferguson 5713SL med såväl frontlastare som med rotorharv med såmaskin samt i transport och kan konstatera att det verkar stämma.
Det är en liten nätt och smidig traktor som ändå ger bra ifrån sig vad gäller styrka.
Man sitter bra i hytten och har perfekt kontroll på traktor och redskap. Det är bekvämt och reglagen sitter fint placerat. Testtraktorn har en joystick för två yttre hydrauluttag och man kan välja om man ska betjäna uttag bak eller fram. I samma spak kan man växla mellan fram/back samt stega upp och ner i powershiften. Det innebär att man kan ha vänster hand på ratten och höger på denna joystick hela tiden när man använder en frontlastare.
Beroende på hur traktorn ska användas kan man välja mellan några olika tak. Det finns ett standardtak, ett som är lågt och som innebär att traktorn endast blir 2 581 millimeter hög samt ett alternativ med ett stort fönster i taket. Detta är bra om man kör med frontlastare.
Kombinationen med den sluttande motorhuven innebär att man har perfekt sikt över redskapet på frontlastaren oavsett det är marknära eller i topp.
Vill man ha ut mer dragkraft eller behöver viktfördelning kan Massey Ferguson 5713SL belastas upp till 8 500 kg.
Motorn är pigg och svarar direkt när man efterfrågar mer kraft.
När det gäller transmissionen är det Dyna-4 eller Dyna-6 som gäller, välkända konstruktioner från Massey Ferguson. Båda har fyra elhydrauliska grupper, kopplingsfri fram och back men det som skiljer är 4 eller 6 powershiftsteg. Förutom att man får fler växlar med Dyna-6 har man även en överlappning mellan grupperna, vilket kan vara bra både i fält och i transport.

Max hydraulflöde enligt vidstående faktaruta avser den största hydraulpumpen och lastkännande hydraulik. Man kan få traktorn med 58 eller 100 liter per minut och då till ett lägre pris.
Pris på frontlyft och kraftuttag fram har vi ännu inte fått, men ligger troligtvis i närheten av 50 000 kronor, när man jämför med andra MF i denna storlek. Eventuell frontlyft klarar 2 500 kg.
Massey Ferguson 5713SL finns även med ett stort fönster på hela högersidan och då försvinner således höger B-stolpe. På denna ruta kan man få en vindrutetorkare och utrustningen är framtagen för dem som exempelvis kör med släntklippare.
Sammanfattningsvis kan man konstatera att Agco lyckats bra med denna nya serie som sträcker sig från 100 till 130 hästar via fyra modeller.
Det är en maskin med det mesta på rätt plats och det gäller även servicen. Alla servicepunkter är lättåtkomliga och kylarna delas snabbt. Batteriet kommer man åt utan verktyg och säkringar och reläer ser man under ett lock när man sitter på sin plats i förarstolen.
 

Massey Ferguson 5713SL

Motor:         Fyrcylindrig Agco Power på 4,4 liter och 95,6 kW (130 hk) maxeffekt och max vridmoment 545 Nm vid 1 500 rpm

Transmission:       Semipowershift med kopplingsfri fram och back

Däck: 540/65R28 fram och 600/65R38 bak

Bränsletank: 180 liter

Lyftkapacitet:        5 200 kg

Max hydraulflöde:  110 l/min

Max hydraultryck: 200 bar

Yttre hydraulik:     4 dubbelverkande uttag

Vikt:   4 800 kg (utan vikter)
Vändradie:   5,0 m

Serviceintervall:     Motoroljebyte 500 timmar (13 liter), Transmissionsoljebyte 1 200 timmar (70 liter)

Kraftuttag:   540, 540E och 1 000 rpm

Pris:   uppgift saknas

Pris per hk:           uppgift saknas

 

Vad kostar utrustningen

Luftkonditionering:         std

Frontvikter, uppgift saknas

Passagerarsäte:      std

Frontlyft och pto:  uppgift saknas

Hydraulisk släpvagnsbroms:      std

Femte dubbelverkande uttag:     nej

Luftfjädrad förarstol:       std

Säkerhetsbälte förare:      std

Säkerhetsbälte passagerare:       std

Vändbar förarplats:         nej

Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:         std

Framaxelfjädring:   std

Krypväxel:            extra

 

Tre plus:

  • Liten och smidig
  • Rymlig hytt
  • Lättkörd

 

Tre minus:

  • Inga knappar ute för yttre hydraulik
  • Ingen steglös transmission
  • Alla luftutsläpp i taket
    Med en hjulbas på 2 550 millimeter passar nya Massey Ferguson bra både till lite tyngre dragkraftsarbete som till smidiga körningar med frontlastare runt gårdens byggnader.

    Med en hjulbas på 2 550 millimeter passar nya Massey Ferguson bra både till lite tyngre dragkraftsarbete som till smidiga körningar med frontlastare runt gårdens byggnader.

    Agco klarar avgaskrav steg IV med enbart SCR-teknik. En helt ny konstruktion där urean blandas med avgaserna i ett senare skede än tidigare samt att man sätter rotation på avgaserna medför att man klarar kraven utan återcirkulation.

    Agco klarar avgaskrav steg IV med enbart SCR-teknik. En helt ny konstruktion där urean blandas med avgaserna i ett senare skede än tidigare samt att man sätter rotation på avgaserna medför att man klarar kraven utan återcirkulation.

    Vänster insteg är lågt och bekvämt och här sitter även locken för att tanka diesel och AdBlue.

    Vänster insteg är lågt och bekvämt och här sitter även locken för att tanka diesel och AdBlue.

    Även passageraren åker bra, ordentligt säte med ryggstöd och säkerhetsbälte.

    Även passageraren åker bra, ordentligt säte med ryggstöd och säkerhetsbälte.

    Knappar för trepunkt och kraftuttag på bakskärmarna, men tyvärr kan man inte få yttre betjäning av yttre hydraulik.

    Knappar för trepunkt och kraftuttag på bakskärmarna, men tyvärr kan man inte få yttre betjäning av yttre hydraulik.

    Joystick till höger om växelspak är tillval. I den får man två hydraulfunktioner, fram back, växling i powershirt och trepunkt upp/ner. Kör man med lastare är denna extrautrustning värdefull.

    Joystick till höger om växelspak är tillval. I den får man två hydraulfunktioner, fram back, växling i powershirt och trepunkt upp/ner. Kör man med lastare är denna extrautrustning värdefull.

    Ny instrumentpanel med lite mindre klockor. Fram/back med växling i powershift till vänster om ratten som vanligt på MF.

    Ny instrumentpanel med lite mindre klockor. Fram/back med växling i powershift till vänster om ratten som vanligt på MF.

    Fjädrad framaxel är extrautrustning och det samma gäller frontlyft och frontkraftuttag. Eventuell frontlyft klarar 2,5 ton.

    Fjädrad framaxel är extrautrustning och det samma gäller frontlyft och frontkraftuttag. Eventuell frontlyft klarar 2,5 ton.

    I dag kan man köpa Massey Ferguson med Agcos egen autostyrning, Auto-Guide 3000. Då får man funktionerna i Datatronic IV-terminalen.

    I dag kan man köpa Massey Ferguson med Agcos egen autostyrning, Auto-Guide 3000. Då får man funktionerna i Datatronic IV-terminalen.

    Gott om extralampor borgar för säkert arbete även i mörker.

    Gott om extralampor borgar för säkert arbete även i mörker.

    Hytten har även dörr på höger sida.

    Hytten har även dörr på höger sida.

    Traktorn är framtagen för att passa frontlastare. Sluttande huv och takfönster ger perfekt sikt både uppåt och neråt.

    Traktorn är framtagen för att passa frontlastare. Sluttande huv och takfönster ger perfekt sikt både uppåt och neråt.

Relaterade artiklar