ANNONS

Modern och bekväm traktor

Valtra 6200 är en modern och bra traktor som fått lite uppmärksamhet i förhållande till sina försäljningssiffror och sin förträfflighet.
Valtra 6200 är en traktormodell som överlev tio år och som fortfarande tillhör en av de enskilda modeller som säljs i flest exemplar i Sverige. I fjol såldes det 129 Valtra 6200 och år 2004 såldes det 204 stycken. Då hamnade modellen tvåa besegrad endast av populära Valtra A75.
Det är just detta som förefaller märkvärdigt när man provkör en Valtra 6200. Traktorn som är ungefär lika stor som en Valtra A95 är betydligt modernare och bekvämare än den senare. Trots det är den inte mer än cirka 10 000 kronor dyrare än A95.
Varför all uppmärksamhet riktas mot den gammalmodiga A-serien är för mig en gåta när Valtra 6000-serien är ett betydligt vettigare alternativ.
Alla som kört en Valmet 05-serie, senare 55-serie, känner igen sig i Valtra 6200. Detta är fortsättningen på de lyckade traktorserierna.
I Valtra 6200 har vi den nya runda instrumenteringen och samma växelspakar till höger med tre grupper och fyra synkroniserade huvudväxlar som vi återfinner i Valtra A, C, M, N och T.
Valtra 6200 har fram/back i en spak till höger. Den sitter närmast föraren av de tre spakarna och har precis som de andra två spakarna knapp för frikoppling. Det är bekvämt och föraren behöver inte trampa på kopplingen.
Till skillnad mot A-serien har 6200 hängande pedaler.
Priset i vidstående faktaruta är inklusive tre powershiftsteg och frikopplingsknappar i växelspakarna. Klarar man sig utan det, det vill säga nöjer sig med 12 växlar fram och lika många back, får man traktorn för 371 000 kronor.
Man kan få 540 ekonomi i stället för 1 000 rpm utan pristillägg men för att komplettera med exempelvis drivhjulsberoende kraftuttag får man betala 4 800 kronor extra.
Tillslaget av kraftuttag, fyrhjulsdrift och differentialspärr är elhydrauliskt och sker med knappar i högerpanelen. Växling mellan olika kraftuttagsvarv sker med en mekanisk spak bak till höger.
Längst bak till höger har vi Valtras sämsta lösning. Ett minimalt T-handtag för att låsa upp spärren till lyftdragkroken. Frigångshöjd under lyftdragkroken är 40 cm. Den del av lyftdragkrok eller jordbruksdrag som inte används kan förvaras i en hållare bak på traktorn.
Traktorn har inget programval för powershiften så när vi kör i transport måste man växla manuellt i såväl huvudlådan som i powershiften. Knappar till powershiften finns bara i huvudväxelspaken. Vilket powershiftsteg som ligger i visas i instrumentpanelen.
Vi kör traktorn med tre vagnar som totalt väger 17 ton med last. Det går ganska tungt och den har svårt att nå 40 km/h även på plan mark. Ljudnivån är acceptabel. Vi mäter 75 dBA i transport på landsväg. Någon varvtalsreducering finns inte på den här traktorn så det är fullgas som gäller för att nå 40 km/h.
Vid fullgas, 2 350 rpm, med stillastående traktor är ljudnivån 75 dBA och vid tomgång 62 dBA. Det finns alltså både tystare och högljuddare traktorer på marknaden.
Totalt sett är hytten på Valtra 6200 bekväm och rymlig. Det finns plats att vända runt 180° och som framgår av extrautrustningslistan finns så kallad Twin Trac, det vill säga ratt och pedaler för bakåtvänd körning. Även skogsutrustning finns fabriksmonterad på Valtra 6200.
Den här hytten har ju varit med ett bra tag och har därmed naturligt nog B-stolpar. Dörren är lite i smalaste laget och öppnas inte riktigt så mycket som jag skulle vilja. Insteget har alltså lite begränsningar. Men det är nära till marken, bara två trappsteg och traktorn är inte mer än 2,65 meter hög till ovankanten av taket. Även höger dörr är okej att använda.
Bakrutan har en bra bygel i mitten och vid sidan så det alltid är lätt att dra rutan åt sig och stänga.
Traktorn har ventilationsfläkt både i taket och mellan motor och hytt. Det gör att man kan få varmluft mot golvet och friskluft från taket vilket är mycket bra.
Avgasröret sitter vid höger A-stolpe vilket är modernt och bra.
Det sista arbetet vi utför med traktorn är harvning. Vi kör med en sexmeters fyraxlad såbäddsharv. Med mellan växel i grupplådan, fyran i huvudlådan och andra powershiftsteget håller vi 8–10 km/h med fullt gaspådrag. Traktorn går fint och jämnt trots att harven går tungt. Den testade traktorn har frontlastare vilket innebär att ganska exakt halva den totala traktorvikten ligger på framaxeln. Det är nog ingen nackdel i det här jobbet.

Valtra 6200.
Motor: Fyrcylindrig Sisu på 4,4 liter och 68 kW (93 hk) maxeffekt och max vridmoment 370 Nm vid 1 400 rpm.
Transmission: Tre gruppväxlar, fyrväxlad synkroniserad låda, trestegs powershift samt separat mekanisk fram/back samt turbinkoppling ger totalt 36 växlar i vardera riktningen.
Däck: 380/85R24 fram och 460/85R34 bak.
Bränsletank: 165 liter.
Lyftkapacitet: 5 500 kp.
Max hydraulflöde: 73 l/min
Max hydraultryck: 190 bar
Yttre hydraulik: 2 dubbelverkande uttag.
Vikt: 4 170 kg (utan vikter) varav 42 procent på framaxeln.
Vändradie: 6,0 m.
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (13 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (55 liter).
Kraftuttag: 540 och 1 000 rpm.
Pris: 394 200 kronor
Pris per hk: 4 238 kronor

Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: 9 300
Frontvikter, 12 x 37,5 kg: 7 900
Passagerarsäte: std
Frontlyft och pto: 54 300
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Tredje dubbelverkande uttag: 4 600
Luftfjädrad förarstol: 4 000
Säkerhetsbälte förare: std
Säkerhetsbälte passagerare: Nej
Vändbar förarplats: 20 900
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: Nej
Framaxelfjädring (inkl kompressor): 28 650
Krypväxel: std

Valtra 6200 är en dragvillig traktor och den visade sig passa förträffligt framför en sexmeters fyraxlad såbäddsharv.

För att komma åt motorn måste man lyfta av sidoplåtar. På häger sida sitter batteriet, som är på 174 Ah, och bredvid det finns luftfiltret.

Valtra 6200 har typiska Valtra-växelspakar. Här finns även mekansik fram/back i separat spak. Alla spakarna har frikopplingsknapp.

Dörren öppnas lite för lite för att det ska vara helt bekvämt att ta sig in i och ur hytten. När traktorn har lastare, som här, hamnar tanklocket lite tajt till.

Det finns en märkning över hydrauluttagen i form av en dekal på den lilla bakrutan. Det är trots det inte riktigt tydligt vilket uttag man ska välja när man kopplar redskapen.

Bakrutan är stor och öppnas rakt ut. Det är bra.

Valtra 6200.

Relaterade artiklar