ANNONS

Modern trepunkt i bekväm tjeck

Zetor Forterra 140 HSX är en bekväm traktor med kopplingsfri fram-/backspak vid ratten, samt unik trepunkt med aktiv djuphållningskontroll.

Zetor Forterra 140 HSX är en ny traktor från den tjeckiska tillverkaren och störst i en serie om 5 modeller.
Motorn är en Zetor på 100 kW (136 hk) med fyra cylindrar. Insprutningen sker med insprutningspump i den 4,1 liter stora motorn och avgasreningen är av EGR-typ med katalysator och partikelfilter.
Transmissionen i traktorn tar Zetor till nästa nivå vad gäller komfort och teknik. Traktorn har två gruppväxlar, fem huvudväxlar med frikopplingsknapp i växelspaken, samt tre powershiftsteg. Detta ger 30 växlar i vardera riktning. Nytt är att powershiften nu kan växlas automatiskt för bästa bränsleekonomi. Man har bytt ut tidigare symboler för powershiftens växel till nya med L,M och H, vilka visas digitalt i instrumentpanelen.
Dessutom har traktorn kopplingsfri fram-/backspak till vänster om ratten. I denna spak finns även frikoppling. Den aktiveras då man lyfter spaken och fungerar mycket bra.
En annan smidig del i transmissionen är den som känner av temperaturen på transmissionsoljan, samt belastningen på traktorn. Detta gör att växling av färdriktning och i powershiften kan ske mjukt.
Under den stora motorhuven, som har två mindre sidostycken, sitter även kompressorn. Denna förser både fyrhjulsdriften och differentialspärren med tryckluft. Fördelen med kompressor på traktorn är att man även kan ta ut luft via en slang för att pumpa hjul eller blåsa rent. Det är praktiskt och något Zetor alltid haft som standardutrustning.
En stor nyhet på Zetor Forterra 140 HSX är den nya trepunkten Hitch-Tronic med hydraulik från Bosch. Det nya systemet innebär att man ställer in önskat djup för arbetet. När man sedan kör känner traktorn av djupet och justerar lyftarmarna utan att föraren behöver ägna det en tanke. Resultatet blir att traktorn alltid har maximal dragförmåga i förhållande till arbetsdjupet, samt att föraren blir mindre trött eftersom denne inte behöver korrigera djupet manuellt.
Vi provkör Zetor Forterra 140 HSX med en fyrskärig plog i mellanlera och ganska blöta förhållanden. Till en början går det mycket tungt och traktorn slirar en del, men efter att vi aktiverat Hitch-Tronic blir resultatet ett helt annat. Traktorn börjar dra bra och vi kommer utan problem upp i 8 km/h. Det enda man som förare behöver göra är att styra och manövrera plogen på vändtegen, vilket är mycket enkelt. Traktorn är smidig att hantera och upplevs följsam både i fåran och på vändtegen. Zetor är dessutom unika med systemet från Bosch.
Vi känner också av den sega motorn som sitter i Zetorn. Utan problem kan vi hämta upp varvet, trots att man sjunkit ner mot 1 100 rpm.
Viktigt på en traktor är också hytten, eftersom det är där föraren tillbringar mest tid.
Insteget är normalt med lagom brant stege. Under denna på vänster sida sitter batteriet, samt bredvid det, på ramen, en bra hållare för lyftdragkrok eller jordbruksdrag. Dörren på höger sida går att använda utan minsta problem och vid högra stegen sitter också dieseltanken med dess tanklock. Traktorn har B-stolpe i hytten viket ger lite smalare dörrar. Med B-stolpe blir dörren lite lättare att manövrera, men samtidigt tappar man lite sikt åt sidorna. Vilket som är bäst är en smaksak.
Hytten på Forterra 140 HSX är bekväm. Förutom handbromsen och låsspaken för lyftdragkroken, är alla reglage placerade på höger sida i hytten. Från golvet kommer de båda växelspakarna, där den för grupplådan är kortare för att inte ta plats. I övrigt finns resten av reglagen i högerpanelen eller i höger B-stolpe. Fläkten i taket gör att det också är där alla luftutsläpp sitter.
Nämnas bör att trepunktens inställning och manövrering, samt kraftuttagets inställningar sker elhydrauliskt. Kraftuttagets aktivering går att ställa in, vilket i Forterran handlar om hur snabbt det ska startas samt om och i så fall var det ska starta och stoppa beroende på trepunktens läge. Så kallad trepunktsuatomatik för pto.
Trepunkten bak styrs via ett vred, vilket fungerar bra. På bakskärmarna finns dessutom stora knappar för reglering av lyftarmarna, samt för kraftuttaget.
Yttre hydraulik styrs mekaniskt via spakar i traktorn. Dessa sitter i en prydlig rad till höger och har flytläge längst fram.
Oljepumpen är på 70 liter och som standard får man tre dubbelverkande hydrauluttag och fri retur.
Föraren har det bekvämt i hytten. Stolen är luftfjädrad och ratten är inställbar i höjd- och teleskopled. Dessutom finns ett uppfällbart passagerarsäte med stoppning i både sits och ryggstöd.
Ljudnivån i hytten är 72 dBA vid tomgång på 900 rpm och 74 dBA vid plöjning på 1500 rpm och 8 kilometer per timme.
Under 2013 kommer en del mycket välkomna uppdateringar på Forterra HSX. På standardlistan blir det centrumdriven framaxel, fyrväxlad låda för kraftuttaget, samt nytt tak med bättre sikt vid lastararbeten.
På extrautrustningslistan tillkommer pivoterande framskärmar, samt den högst intressanta nyheten hyttfjädring.
Deta är något helt nytt för Zetor, där Forterra HSX blir premiärmodellen. Denna typ av fjädring brukar höja komforten mycket och stå bra i pris. På Zetor Forterra HSX kostar hyttfjädring 9 500 kronor.

Zetor Forterra 140 HSX är en utmärkt dragare med sin aktiva trepunkt och automatiska powershift.

Insteget är bra. Under stegen sitter batteriet och till vänster om batteriet sitter en praktisk hållare för jordbruksdraget eller hitchkroken.

Reglagen är perfekt placerade. Trepunkten och kraftuttaget regleras elhydrauliskt.

Hydraulspakarna har flytläge i sitt främre läge.

Instrumenteringen är både analog och digital. Fram-/backspaken frikopplar transmissionen då den lyfts upp.

Passagerarsätet i Forterra HSX är bekvämt med sin stoppning i sits och ryggstöd.

Även höger dörr går lätt att använda. Bränsletanken sitter på höger sida.

Traktorn har tre dubbelverkande hydrauluttag bak och lyfter 7 000 kg.

Knappar för trepunkten och kraftuttaget är bra placerade och lagom stora.

Motorn i Forterra 140 HSX är en Zetor på 4,1 liter och 100 kW (136 hk). Motorhuven har sidoplåtar som måste monteras av separat.

Zetor Forterra 140 HSX
Motor:    Fyrcylindrig Zetor på 4,1 liter och 100 kW (136 hk) maxeffekt och max vridmoment 572 Nm vid 1 480 rpm
Transmission:    Semipowershift med mekanisk hög/låg, fem huvudväxlar och tre powershiftsteg, samt kopplingsfri fram/back ger 30 växlar fram och 30 växlar back.
Däck:    420/70R24 fram och 600/65R38 bak
Bränsletank:    240 liter
Lyftkapacitet:    7 000 kg
Max hydraulflöde:    70 l/min
Max hydraultryck:    200 bar
Yttre hydraulik:    3 dubbelverkande uttag
Vikt:    4 600 kg (utan vikter)
Vändradie:     5,7 m
Serviceintervall:    Motoroljebyte 500 timmar (10 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (60 liter)
Kraftuttag:    540 och 1 000 rpm
Pris:    558 000 kronor
Pris per hk:        4 102 kronor

Utrustning:
Luftkonditionering:    std
Frontvikter, 700 kg:    8 500
Passagerarsäte:    2 725
Frontlyft och pto:    56 135
Hydraulisk släpvagnsbroms:    std
Femte dubbelverkande uttag:    nej
Luftfjädrad förarstol:    ja
Säkerhetsbälte förare:    ja
Säkerhetsbälte passagerare:    1 190
Vändbar förarplats:     3 434
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:    4 900
Framaxelfjädring:    nej
Krypväxel:        nej

Fem plus:
–    Hitch-Tronic
–    Bra placering på reglage
–    Bekvämt passagerarsäte
–    Bra PTO-inställningar
–    Frikoppling i fram-/backspak

Fem minus:
–    Fläkt i taket
–    Hitchlås till vänster
–    Tankas på höger sida
–    B-stolpe
–    Sidoplåtar på motorhuv

Relaterade artiklar