Nya motorer i Claas
Claas byter ut motorerna från John Deere till Fiat Powertrain. Man började i de stora och nu är det Arion-seriens tur. Sex nya modeller i effektintervallet 90 till 140 hästkrafter där Nilehn Teknik testat modell 430 som ligger i mitten.
Claas Arion har en mycket fin transmission, tillverkad på Gima i Frankrike. Det är en transmissionsfabrik som Claas äger tillsammans med Agco och därmed känner alla som kör Massey Ferguson igen sig när de hoppar in i en Claas.
I nya Arion 400-serien kan man välja mellan fyra mekaniska växlar, som växlas manuellt med en spak, i kombination med fyra poweshiftsteg eller elhydraulisk växling i gruppen i kombination med fyra powershiftsteg. Den mest avancerade har automatik och speedmatching. När föraren växlar i grupplådan anpassar sig powershiftstegen automatiskt så att växlingen blir jämn. Såväl grupplåda som powershift växlas med en spak och en knapp i höger armstöd. Kör man med fullautomatik växlar traktorn själv i båda lådorna och föraren reglerar farten med gasen. Beroende på arbete kan man välja mest ekonomisk körning eller maximal dragkraft. Traktorn väljer sedan växel efter vald hastighet, belastning och motorvarvtal. Med fyra grupper och fyra powershiftsteg får man 16 växlar fram och back. Det är tillräckligt för de flesta arbeten och hela 12 växlar finns inom det viktiga arbetsområdet 5–15 km/h. Som förare kan man välja högsta tillåtna växel i automatläget och då går traktorn aldrig över det när man kör i automatik.
Vår testtraktor är av det mest exklusiva slaget vad gäller transmission och utrustningsnivå och därmed kan man erhålla en Claas Arion 430 för ett pris långt under det som vi har i vidstående faktaruta.
Toppfarten, i Sverige 40 km/h, når man redan vid 1 630 rpm på motorn om traktorn har däckdimension 20.8R38 eller större. Det minskar bränsleförbrukningen och ljudnivån vid transporter.
Kort och gott kan man således säga att med den finaste transmissionen är nästan som att köra en steglös transmission trots att traktorn har 16 växelsteg. Fördelen med denna lösning är att man har en konstruktion med bättre verkningsgrad, det vill säga mindre energiförluster jämfört med en helt steglös transmission, men ändå är den lika enkel att köra och nästan lika exakt och bekväm. Fram och back växlas med en spak till vänster om ratten och till denna kan man ställa in hur snabbt rörelseriktningen ska ske. Växlingen kan ske direkt eller mjukt med fördröjning. Har man transmissionen i det senare läget blir det en mjuk rörelseriktning och det känns nästan som att köra en traktor med turbinkoppling. Detta är perfekt när man kör med frontlastare.
Claas Arion 400 är en perfekt traktor för frontlastare. Man har bra sikt och i taket är det en stor ruta så man har full kontroll även med lastaren i topp.
Andra bra saker med transmissionen är att man kan ställa in två förvalda växellägen, exempelvis ett för fältarbete och ett för transport, och när man trycker på en knapp så intar traktorn direkt detta växelläge och man kommer igång snabbt. Systemet sparar således tid för föraren. En annan möjlighet är att göra förval mellan fram och back. När man kör med en frontlastare växlar man hela tiden mellan fram och back och kanske vill man åka olika fort i de båda riktningarna. Då kam man ha en växel vid körning framåt och en annan vid körning bakåt. Kördaton i Claas Arion 400 heter CIS osh sitter i höger A-stolpe. Det är en display för information till föraren och inget man kan göra inställningar i. Den är inkluderat i testtraktorn, men kan väljas bort, precis som den finare transmissionen.
Hytten på Claas Arion 400 är bra. Claas har rymliga hytter och så även i denna nya modell. När många fabrikat har valt att flytta alla instrument till höger A-stolpe och höger panelen har Claas kvar analoga klockor och digitala displayer i instrumentpanelen rakt fram. Vilket som är bäst är en smaksak.
Nytt nu är att instrumenten följer med när man vinklar den ställbara ratten, vilket är bra. I den digitala displayen ser man framkörningshastighet, kraftuttagsvarv, driftstimmar och vilken växel som ligger i. Motorvarvtal, bränslemängd och motortemperatur visas med analoga klockor.
Man sitter bra i förarsätet och även passageraren har det bekvämt. Fäller man ner ryggstödet på passagerarstolen blir det ett bord i stället.
Alla reglage sitter bra placerat och det finns egentligen inget att klaga på vad gäller hytten. På vänster sida har man en B-stolpe medan höger dörr täcker hela sidan. Det innebär bra sikt ut åt det hållet.
Hjulbasen på Arion 430 är 2,56 meter. Det är relativt långt för en fyrcylindrig traktor och detta ger jämn gång och bra dragkraft, något som märks när vi testkör i fält. Viktfördelningen är lika stor på fram- och bakaxeln vilket är bra vid fältarbete. Kör man med frontlastare är det naturligtvis en nackdel med så mycket vikt fram och därför måste man alltid kompensera detta med en motvikt i trepunkten bak. Trots lång hjulbas är ändå vändradien liten och detta har man löst genom inbuktningar på ramen så att framhjulen kan svänga mer.
Ramen är således av samma konstruktion som på de större Arion 500 och om man vill ha frontlyft är denna fabriksmonterad och integrerad i ramen. Samma gäller om man vill ha frontlastare, då får man fabriksmonterade fästen.
Förutom att batteriet sitter lite trångt till i en låda under höger insteg är det mesta lätt att komma åt vad gäller service. Hela motorhuven öppnas i ett stycke och frilägger allt. Kylarna är lätta att dela på och framför dessa sitter luftfiltret till motorn.
Arion 430 ligger i mitten i en serie på sex. De andra heter Arion 410, 420, 440, 450 och 460.
Som standard har traktorn 540 och 1 000 rpm kraftuttag, men det finns även 540 ekonomi som tillval.
Claas Arion 430
Motor: Fyrcylindrig FPT på 4,5 liter och 82 kW (110 hk) maxeffekt
Transmission: Semipowershift
Däck: 480/65R28 fram och 600/65R38 bak
Bränsletank: 190 + 22 liter
Lyftkapacitet: 5 750 kg
Max hydraulflöde: 110 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag
Vikt: 5 100 kg (utan vikter)
Vändradie: 5,9 m
Serviceintervall: Motoroljebyte 600 timmar (10 liter), Transmissionsoljebyte 1 200 timmar (71 liter)
Kraftuttag: 540 och 1 000 rpm
Pris: 723 000 kronor
Pris per hk: 6 572 kronor
Vad kostar utrustningen
Luftkonditionering: std
Frontvikter, uppg saknas
Passagerarsäte: std
Frontlyft och pto: uppg saknas
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Femte dubbelverkande uttag: uppg saknas
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte förare: std
Säkerhetsbälte passagerare: std
Vändbar förarplats: nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: std
Framaxelfjädring: std
Hyttfjädring: std
Krypväxel: std
Tre plus:
- Lätt och smidig
- Bekväm hytt
- Även dörr på höger sida
Tre minus: