Nära kunden på distans
Som en följd av coronapandemin har John Deere utvecklat en ny teknik för att kunna ge kunder support på distans.
Det heter John Deere Connected Support och innebär att servicetekniker kan få åtkomst på distans till elektroniken i kunders John Deereprodukter och på så vis felsöka, avhjälpa fel eller ge teknisk support till dem som arbetar fysiskt med maskinen.
John Deere har arbetat med detta system i över fem år men nu i coronatider har det visat sig mycket bra.
Som vi tidigare rapporterat om har John Deere även system så att verkmästaren hos en återförsäljare får ett larm om en John Deere-produkt i området får ett fel eller behöver service.
Fördelen är att ett sådant larm kommer innan ett haveri och innebär därför att reparationskostnaderna hålls nere och risken för kostsamma stillestånd minskar.
Denna teknik heter Expert Alerts och har testats i Sverige under ett antal år innan nu John Deere lanserar det på bred front.
Dagens avancerade traktorer och maskiner behöver många inställningar för att klara arbetet. Även detta kan John Deere hjälpa till med på distans. Den tekniken heter Remote Support Systems och innebär att en tekniker kan komma åt displayen i hytten på distans samt hjälpa föraren med rätt inställningar för arbetet.