ANNONS

Nätt och smidig gårdstraktor

Med en vikt på drygt 3,5 ton och en seg trecylindrig motor på 95 hästkrafter är det bra tryck i Valtras nya A94 SH. En lättkörd traktor som passar bra på många mindre skogs- och lantbruk.

SH är den enklaste modellen i Valtras nya A-serie. Det är en smidig och lättkörd traktor som passar det mindre lantbruket. Det här är troligtvis en maskin där en hel del framtida reparationer kan ske av ägaren då det inte är så mycket elektronik som är fallet på de flesta andra nya traktorer i dag.
Traktorn har en hjulbas på 2 250 millimeter och i serien finns två mindre modeller, 75 och 85 hästkrafter.
Transmissionen är enkel. Mekanisk hög/låg i spak till höger om föraren och sex huvudväxlar i en golvspak bekvämt placerad snett framför höger armstöd.
Transmissionen är mjuk och lättväxlad och till höger om ratten sitter spaken för kopplingsfri fram/back. Denna har även neutral samt parkeringsläge. Mycket bra. Mekanisk parkeringsbroms finns även till vänster om förarstolen och framför denna det nedfällbara passagerarsätet.
A-serien har en ganska liten hytt och därmed är passagerarsätet därefter.
En finess vad gäller transmissionen är ett vred till vänster om ratten med vilket man kan ställa in hur aggressivt traktorn ska ändra färdriktning när man skiftar med fram-/backspaken.
Det är en smart utrustning som gör lastararbete mjukt och bekvämt.
Testtraktorn har lastare och denna är elektroniskt styrd. Med en liten joystick längst fram i höger armstöd manövreras lastaren och tredje funktionen.
Traktorn har således tolv växlar och det räcker till för de flesta arbeten. Den som kör specialarbete kan välja till krypväxel med farter ner till 0,09 km/h.
Att den är tänkt som lastartraktor märks så fort man kommer in i hytten. Ett stort takfönster hänger ihop med framrutan vilket bjuder på perfekt sikt.
Traktorn är dock ganska lätt och det behövs en vikt bak om lastaren ska utnyttjas.
Maximalt får traktorn belastas så den väger 6 200 kg.
Som standard ger hydrauliken 65 liter per minut men som tillval finns en större pump som ger 100. Det samma gäller trepunkten bak som lyfter 5 ton i bästa utförandet.
Kraftuttaget har som framgår av vidstående faktaruta två växlar, men det går att få 1 000 rpm som tillval.
Det pris som anges i faktarutan avser standardutrustad traktor, som testtraktorn, men utan frontlastare. Denna är fabriksmonterad och kostar med eljoystick från 48 100 kronor beroende på modell.
Valtra A94 SH är medvetet framtagen med en ganska sparsam utrustningslista för att de som önskar en enkel traktor ska slippa betala för produkter de inte behöver. Men den som önskar mer kan lägga på från utrustningslistan och det som är med i vår faktaruta är endast ett smakprov på vad som finns.
Vi provkör traktorn i transport och med lastare. Vid det senare arbetet märker vi genast att det behövs en vikt bak för att traktorn ska bli stabil och klara uppgiften. Lättare flytt fungerar naturligtvis men den skopa som sitter på testtraktorn kan inte fyllas utan motvikt.
Bortsett från det går arbetet perfekt. Välj en lämplig växel i huvudlådan, ställ in vredet för känsligheten i fram/back så det passar och kör.
Fram-/backspaken är bra placerad. Den lilla ställbara ratten är smidig och fotgasen har en bekväm placering och upphängning.
Frikoppling och broms är hängande och golvet plant och lätt att hålla rent.
Med verktygslådan placerad utanför vänster dörr slipper man onödigt ”skräp” i hytten.
Efter att i stort sett endast ha provkört traktorer med steglös transmission eller semipowershift de senaste åren undrar man ju hur det ska gå med 12 manuella växlar, men det går hur bra som helst.
I transport med låg belastning börjar man i tvåan och stegar sen i takt med att motorn varvar ut för att sluta i sexan. Där rullar traktorn i 40 km/h. Den mekaniska hög/låg-växeln behöver man sällan röra.
Lyftdragkroken har inget hydrauliskt utskjut men öppnas bakrutan ser man tillräckligt för att koppla redskap, bara man lutar sig lite bakåt.
Det enda att anmärka på är det lilla handtaget till spärren till lyftdragkroken och dess placering längst ner och baktill i hytten.
För övrigt är alla strömbrytare och reglage perfekt placerade, logisk placering och tre mekaniska spakar för yttre hydraulik snett fram till höger.
Traktorn kan varken levereras med hytt- eller framaxelfjädring och därför är det klokt att välja till luftfjädrad förarstol.
Trepunkten är elhydraulisk och har traktorn fabriksmonterad frontlastare har denna såväl lastdämpning som flytläge.
Kraftuttaget slås till och från med en gul strömbrytare i högerkonsollen.
NilehnTeknik testar Valtra A94 SH i vinterväder och hyttventilationen fungerar perfekt. Ingen is eller imma på rutorna och trots att traktorn inte är utrustad med klimator så är det enkelt att få lagom temperatur.
När det gäller service är det inte mycket att gnälla över. Filter, batteri, kontrollpunkter och att rengöra kylare är lättåtkomligt. Motoroljebytet är var 500:a timme och det finns ju visserligen motorer som klarar sig längre i dag.
Valtra är ju välkända i skogen och traktorn kan beställas med bukplåtar, grenavvisare, vändbar förarplats och en kil där bak för att få plats med ventilpaket och förarens fötter. I sådana fall rekommenderas även bränsletank av stål i stället för som standard plast.
Typiska arbeten för traktorn förutom i skogen och med frontlastare är lättare transporter och lätt jordbearbetning samt diverse arbeten i vallskörden. En bogserad växtskyddspruta passar antagligen perfekt medan moderna burna gödningsspridare kräver större vikt och lyftkapacitet än vad A94 SH erbjuder.

Nya Valtra A94 SH är en liten smidig traktor som passar många lantbrukare. Det stora flertalet kommer sannolikt att levereras med frontlastare precis som var fallet på NilehnTekniks testtraktor.

Valtra A94 SH

Motor:       Trecylindrig AgcoPower på 3,3 liter och 70 kW (95 hk) maxeffekt vid 2 000 rpm och max vridmoment 370 Nm

Transmission:             Mekanisk med kopplingsfri fram/back

Däck:        440/65R24 fram och 540/65R34 bak

Bränsletank:                150 liter + 15 liter AdBlue

Lyftkapacitet:             3 000 kg

Max hydraulflöde:       65 l/min

Max hydraultryck:       200 bar

Yttre hydraulik:           3 dubbelverkande uttag

Vikt:          3 700 kg (utan vikter) varav 41 procent på framaxeln
Vändradie:  5,75 m

Serviceintervall:          Motoroljebyte 500 timmar (12 liter), Transmissionsoljebyte 1 500 timmar (60 liter)

Kraftuttag: 540 och 540E

Pris:          586 000 kronor

Pris per hk:                                 6 168 kronor

 

Utrustning

Luftkonditionering:      16 600

Frontvikter, 10 x 40 kg: 11 300

Passagerarsäte:           5 300

Frontlyft och pto:        nej

Hydraulisk släpvagnsbroms:         std

Fjärde dubbelverkande uttag:        nej

Luftfjädrad förarstol: 7 500

Säkerhetsbälte förare:  ja

Säkerhetsbälte passagerare:          ja

Vändbar förarplats:      pris på begäran

Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:    nej

Framaxelfjädring:        nej

Krypväxel:                  8 000

 

Tre plus:

  • Trevlig hytt med fin sikt
  • Ställbar känslighet fram/back
  • Lättväxlad huvudlåda

 

Tre minus:

  • Liten spak till lyftdragkrokens lås
  • Enkel transmission
  • Litet passagerarsäte

    Insteget är bra och verktygslådan sitter praktiskt placerad nära dörren.

    Vändradien är 5,75 meter och framaxelfjädring är inget alternativ på traktorn.

    Även höger dörr går att använda. På denna sidan tankas AdBlue. Lite bakvänt att inte ha den påfyllningen bredvid locket till dieseltanken.

    Traktorn är 2,72 meter hög och avståndet mellan drag och marknivå är 40 centimeter.

    Tre dubbelverkande uttag, nödstopp för kraftuttag samt bra hållare för jordbruksdraget.

    Reglage snyggt och prydligt till höger. Orange spak nere vid golvet är hög/låg medan de sex huvudväxlarna väljs med den grå golvspaken framför. Traktorn är utrustad med elektroniskt styrd frontlastare, joystick längst fram i höger armstöd.

    Reglage för hyttventilation och radio till höger i taket.

     

    Ställbar ratt, parkeringsläge i fram/back till vänster om ratten och sportig instrumentering med tre klockor och digital visning i ruta i mitten av instrumentbrädan.

    Mycket bra sikt, framrutan går ihop med det stora takfönstret.

    Motorhuven öppnas i ett stycke och det är lätt att komma åt batteri och luftfilter framför kylarna.

Relaterade artiklar