Nätt traktor för den lilla gården
Nya Deutz-Fahr 5115 4G HD är en liten smidig traktor som passar bra till frontlastararbete samt lättare arbeten på gården.
När man bedömer nya Deutz-Fahr 5G-seriens traktorer är det viktigt att komma ihåg att detta är en enklare traktor som är framtagen för de kunder som inte vill ha steglös transmission, elhydraulik och den senaste tekniken vad gäller skärmar och elektronik. För dessa har Deutz-Fahr den vanliga 5-serien som kom ut för tre år sedan, med maskiner i samma storlek.
Deutz-Fahr 5G är inte heller en bantad 5:a, det är en helt ny traktor med kortare hjulbas, ny motor, ny transmission och axlar och hydraulik som inte återfinns i andra modeller från Same Deutz-Fahr.
Börjar vi med motorn så skiljer den sig från övriga Deutz-Fahr på flera sätt. I stället för som brukligt använda en motor från tyska Deutz har man i 5G en egen ny motor som är utvecklad på Same Deutz-Fahrs huvudanläggning i Treviglio, Italien, men som tillverkas i företagets fabrik i Indien.
Det är tre- och fyrcylindriga motorer på 2,9 respektive 3,8 liter, beroende på modell och motoreffekt. De klarar avgaskrav steg IV utan SCR-teknik och därmed slipper man AdBlue.
Maxeffekten får man vid 2 000 rpm och maximalt vridmoment hela vägen från 1 100 till 1 400 rpm. Det innebär att motorn är seg och stark i förhållande till sin storlek.
Detta är ju ingen traktor för tunga transporter och stora fältmaskiner utan passar till fältredskap upp till tre meter, lättare transporter, vallmaskiner, växtskyddsspruta, gödningsspridare och frontlastare.
Vi testar traktorn med rotorharv, i transport och med frontlastare.
Trycker man på en knapp i instrumentpanelen så vrider hjulen extra snabbt när man rör ratten. Det är samma system som New Holland presenterade för över tio år sedan, då under namnet Fast Steer, som nu kommer på det ena fabrikatet efter det andra, och som är bra när man kör med frontlastare.
Stort fönster i taket är en annan finess vid lastararbete.
En annan bra detalj är systemet Stop & Go. Det innebär att man med detta aktiverat endast behöver trampa på bromsen för att stanna och traktorn frikopplar då drivningen automatiskt. När man släpper bromsen ger sig traktorn iväg igen och man även växla i huvudlådan eller fram/back med denna funktion aktiverad. Även detta är bra när man kör med frontlastare och ett annat arbete där det passar är med rundbalspressen.
Motorn på traktorn är självbärande och därmed behövs ingen ram. Det innebär en smal midja och bra vändradie. En annan fördel med motorn är en topp över varje cylinder och våta utbytbara foder.
Man kan således renovera hela motorn utan att ta bort den från traktorn.
Det är ett kompakt bygge runt motor och kylare med batteri och filter längst fram. Motorhuven sluttar svagt, men ger inte mycket siktförbättring framför nosen. Servicepunkterna är lättåtkomliga.
Även transmissionen är Deutz-Fahrs egen konstruktion och här kan man välja mellan en mängd olika alternativ. Grupplåda med två, tre eller fyra växlar, den senare innebär även kypväxel. Huvudväxellåda med fyra eller fem synkoniserade växlar, Kopplingsfri fram/back till vänster om ratten eller mekanisk spak. Har man kopplingsfri fram back får man även en frikoplingsknapp i huvudväxelspaken. Powershift med två eller tre steg, eller helt utan snabbväxel.
Traktorn kan således ha allt från 12 till 60 växlar.
De många växlarna i kombination med fyrväxlat kraftuttag innebär att man nästan alltid kan köra motorn på ett bränsleeffektivt varvtal.
Traktorn toppar 40 km/h och i versioner med fem huvudväxlar även vid ett reducerat varvtal på motorn.
En finess vad gäller fram/back är att man kan ställa känsligheten för denna med ett vred i fem olika lägen.
Hydrauliken är elektisk till trepunkten men mekaniska spakar till yttre hydraulik. Det innebär att man inte kan manöverera yttre hydraulik bakifrån.
Hydraulpumpen är lastkännande och det finns en större pump som ger 60 liter per minut om inte originalpumpen räcker till.
Frontlyft klarar 2 400 kg om traktorn utrustas med det och frontkraftuttaget har bara 1 000 rpm.
Max vikt på traktorn är 7 500 k.
Hytten är relativt rymlig med bra sikt, men det är kort avstånd mellan förarstol och pedaler även med stolen maximalt bakåt och reglage till vänster om föraren är en annan negativ sak.
Sammanfattningsvis kan man ändå konstatera att nya 5G är en liten smidig och förhållandevis stark maskin som passar många familjelantbruk.
Deutz-Fahr 5115 4G HD
Motor: Fyrcylindrig SDF på 3,8 liter och 80 kW (109 hk) maxeffekt och max vridmoment 436 Nm vid 1 100 – 1 400 rpm
Transmission: Semipowershift
Däck: 440/65R28 fram och 540/65R38 bak
Bränsletank: 152 liter
Lyftkapacitet: 5 400 kg
Max hydraulflöde: 55 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 3 dubbelverkande uttag
Vikt: 4 300 kg (utan vikter)
Vändradie: 5,0 m
Serviceintervall: Motoroljebyte 600 timmar (xx liter), Transmissionsoljebyte x x00 timmar (xx liter)
Kraftuttag: 540, 540E, 1 000 och 1 000E rpm samt drivhjulsberoende
Pris: uppg saknas
Pris per hk: uppg saknas
Vad kostar utrustningen
Luftkonditionering: std
Frontvikter: extra
Passagerarsäte: std
Frontlyft och pto: extra
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Fjärde dubbelverkande uttag: nej
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte förare: std
Säkerhetsbälte passagerare: std
Vändbar förarplats: nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: std
Framaxelfjädring: extra
Hyttfjädring: nej
Krypväxel: extra
Tre plus:
- Liten och smidig
- Ingen AdBlue
- Bra sikt
Tre minus:
- Gammaldags transmission
- Klen hydraulik
- Reglage till vänster om föraren