Navigationen hjälper föraren att spara fyra procent bränsle
Mercedes-Benz revolutionerande PPC, Predictive Powertrain Control, är en intelligent farthållare som ser höjdskillnader och vägbana oavsett väderlek.
Utrustningen minskar bränsleförbrukningen med upp till 3,6 procent i kombination med transmissionen Mercedes PowerShift 3. Det visar praktiska prov som en tysk facktidning gjort. PPC finns nu att beställa till lastbilsmodellerna Actros och Antos i Sverige.
Systemet, som utgör ett komplement till växlingsautomatiken Mercedes PowerShift 3 och den standardmonterade farthållaren, kostar cirka 15 000 kronor och är fungerar lika effektivt oavsett siktförhållanden.
Genom att PPC-funktionen hämtar sin information från GPS-navigatorn kan den se både vägbanans sträckning och topografin under alla väderleksförhållanden. PPC behöver inte först ha kört sträckan för att memorera den. Informationsinhämtningen sker i real tid. Funktionen syftar till att minimera bränsleförbrukningen. Ju större höjdskillnader, desto större positiv inverkan har PPC på växellägen, gaspådrag, motor- och färdbromsning, saker som är avgörande för förbrukningen.
Föraren kan koppla i och ur PPC-funktionen med tangenterna på multifunktionsratten som också inkluderar val av fartområde.
Det är den ansedda, tyska facktidningen lastauto omnibus som utvärderat PPC i nya Mercedes Actros med en motor på 331 kW (450 hk) och som uppfyller avgaskrav steg 6, mot referensfordon av samma typ. Bruttovikten var 40 ton på dragbil och semitrailer. Körprovet genomfördes på en krävande sträcka med stora höjdskillnader mellan Stuttgart och Heilbronn i södra Tyskland.
För att jämförelsetestet med PPC skulle vara så verklighetsnära som möjligt valdes tre körsätt:
Mercedes PowerShift 3 växlingsautomatik och farthållare, manuell växling och ingen farthållare med förare som känner sträckan väl
samt Mercedes PowerShift 3 växlingsautomatik med farthållare kompletterad med PPC.
Hittills har farthållaren kopplats in för att bibehålla en viss hastighet, oavsett omgivning. Utökad med PPC-funktionen byter den skepnad och bidrar effektivt till att effektivisera körningen för mindre förbrukning.
Jämfört med traditionell farthållare sänker PPC-funktionen, enligt ”lastauto omnibus”, förbrukningen med 6,7 procent. Föraren som växlar manuellt och har stor lokalkännedom får se sig slagen med 3,6 procent.