Norrmejerier går över gränsen
Under parollen Sveriges lyxigaste adress för en ko tar Norrmejerier steget ut på den nationella marknaden och gör flera av sina produkter tillgängliga i hela Sverige. Med start i denna månaden ska fokus på norrländska mervärden stärka mejeriet utanför Norrland.
Norrmejeriers rikslansering är en del av en långsiktig strategi för att nå fler svenska konsumenter. Beslutet grundas både i en ökande efterfrågan på ost och mejeriprodukter med svenskt ursprung och i behovet av att ta marknadsandelar för att stärka företagets lönsamhet. Idag utgör Norrmejeriers befintliga marknad endast sex procent av Sveriges befolkning, samtidigt som både svenska och utländska aktörer ökar sin närvaro i norra Sverige. När konkurrensen ökar på en redan begränsad marknad blir en geografisk expansion en nödvändighet för att trygga de norrländska böndernas framtid.
– Det här är en historisk milstolpe för Norrmejerier. Vi är stolta över att kunna erbjuda hela Sverige mejeriprodukter och ost, tillverkade av enbart norrländsk mjölk från norrländska kor på norrländska gårdar, säger Gerhard Bley, vd för Norrmejerier.
Lanseringen omfattar till en början ett utvalt sortiment av fil, yoghurt och ost, alla producerade med mjölk från norrländska gårdar. Produkterna kommer att finnas tillgängliga i dagligvaruhandeln över hela landet, med start i februari 2025.
– Vi lyfter vikten av att göra medvetna val i mejeridisken och vad det innebär att vara ett helsvenskt mejerikooperativ. Vi driver frågor kring norrländska bönders och Norrlands förutsättningar för lönsam mjölkproduktion, svensk livsmedelsförsörjning och vikten av att välja norrländskt. Nu justerar vi vår strategi något för att bli ännu mer relevanta nationellt – vi kommer prata mer om värdet av att komma från Norrland och vår betydelse för hela Sverige.
Laddas av starka varumärken
Som en del av expansionen knyter Norrmejerier sina välkända varumärken Västerbottensost, Verum och Fjällfil ännu starkare till sig. Dessa varumärken är redan välkända och omtyckta av svenska konsumenter och kommer att spela en nyckelroll i att stärka Norrmejeriers position på riksmarknaden. Idag är Norrmejerier relativt okänt nationellt – endast cirka 50 procent av svenskarna uppger att de känner till varumärket. Däremot står Verum för flera av Sveriges mest sålda filprodukter, och Västerbottensost behöver knappast någon närmare presentation som ett av Sveriges starkaste varumärken.
– Genom att tydligare koppla dessa varumärken till Norrmejerier skapar vi en starkare identitet och ökar kännedomen om vår norrländska kvalitet. Men vi vet också att många redan idag söker efter våra produkter utanför Norrland, och det känns fantastiskt att kunna möta den efterfrågan. Samtidigt ska vi behålla vår starka position i Norrland, där vi är marknadsledande, samtidigt som vi tar oss an rollen som en innovativ och pådrivande uppstickare i hela Sverige, avslutar Gerhard Bley.
Produkter från Norrmejerier som rikslanseras:
Norrskensfil i smakerna Winter Strawberry & Frosty Lime, Icy peach & Polar Lemon, Midnight Raspberry & Red Currant
Norrloumi – norrländsk grillost
Verum – hela sortimentet finns sedan tidigare i hela landet. Årets nyheter är Verum Yoghurt, ett helt nytt yoghurtsortiment med tydlig hälsoprofil. Verum yoghurt kommer i smakerna Blue Boost, Aloha Upload, Cherrywell Harmony och Green Balance.
Mildare och Godare – norrländska familjeostar
Fjällfil – hela sortimentet finns sedan tidigare i hela landet. Årets nyhet är Fjällfil Svarta vinbär
Västerbottensost – finns sedan tidigare i hela landet
Taco & Gratäng – riven ost
Pizza & Toast – riven ost
Norrmejerier Herrgård
Norrmejerier Präst
Norrmejerier Grevé