Norrmejerier i topp bland norrländska konsumenter
Norrlänningarna tycker att Norrmejerier är det mest hållbara livsmedelsvarumärket i Norrland. Det visar en ny hållbarhetsranking av Sustainable Brand Index med över 1 000 svarande. Undersökningen visar också att 6 av 10 konsumenter värderar hållbarhet högt vid val av livsmedel.
–Våra mjölkbönder ser till att vi får nyttig mat från hållbara lantbruk i Norrland. Samtidigt bidrar de till arbetstillfällen, välmående natur och en stabil svensk matproduktion. Det är glädjande att norrlänningarna visar oss stort förtroende och värderar vårt hållbarhetsarbete så högt, säger Anna-Karin Karlsson, hållbarhetsdirektör på Norrmejerier.
I undersökningen ger konsumenter sin syn på hur respektive varumärke tar sitt miljömässiga och sociala hållbarhetsansvar. I Norrland toppar Norrmejerier den totala rankingen. Lokalproducerade produkter som bidrar till en levande landsbygd, öppna landskap och sysselsättning tycker flest tillfrågade att Norrmejerier är mycket bra på.
De områden inom hållbarhet som konsumenterna vill att livsmedelsbranschen prioriterar är god djuromsorg, lokalt ursprung, ersättningen till bonden, sysselsättning och biologisk mångfald.
– Undersökningen visar att hållbarhet är så mycket mer än klimat. För en hållbar utveckling av Norrland kan vi inte luta oss tillbaka utan vi måste fortsätta agera hållbart i hela näringskedjan, från mjölkgården, via mejeriet, fram till att konsumenten återvinner förpackningen, säger Anna-Karin Karlsson.
Norrmejerier har ett hållbarhetsprogram som sträcker sig till 2030 med sikte på att bland annat uppfylla FN:s globala hållbarhetsmål. För att bidra till att göra Norrland till en klimatpositiv zon arbetar Norrmejerier med att fasa ut fossila energikällor och drivmedel, främja den biologiska mångfalden, minska matsvinnet och öka livsmedelsförsörjningen i Norrland.
För mer information, kontakta gärna:
Anna-Karin Karlsson, hållbarhetsdirektör på Norrmejerier. Tel. +46 70 676 53 38
Kristina Stiernspetz, kommunikationschef på Norrmejerier. Tel. +46 73 061 64 33
Bilder:
Högupplösta bilder på Anna-Karin Karlsson finns för fri nedladdning här.
Ranking totalpoäng Norrland*
1. Norrmejerier 112 %
2. Lantmännen 95 %
3. Änglamark 95 %
4. ICA 93 %
5. Coop 93 %
6. Polarbröd 88 %
7. Max 84 %
8. Systembolaget 77 %
9. Saltå Kvarn 74 %
10. Nyhléns Hugossons 72 %
11. Axa 61 %
12. Scan 54 %
13. Arla 54 %
14. Oatly 53 %
15. Ramlösa 45 %
16. Valio 42 %
17. Löfbergs 40 %
18. Skånemejerier 37 %
19. Fazer 34 %
Fakta: Sustainable Brand Index Norrland
Sustainable Brand Index Norrland är gjort av SB Insight AB som står bakom Europas största oberoende varumärkesstudie med fokus på hållbarhet, Sustainable Brand Index. Studien består av två övergripande delar, miljöansvar och socialt ansvar.
Rankingen i Sustainable Brand Index är baserad på andelen personer som bedömer företagets hållbarhetsarbete (miljöansvar och socialt ansvar) som bra (4) eller mycket bra (5) på skalan 1-5 + vet ej. Maximal poäng inom respektive område är 100%, vilket innebär att alla i så fall har gett betyget 4 eller 5. Den maximala poängen är 200 %.
*Det regionala ranking-resultatet (Norrland) baseras på drygt 1000 respondenter i Jämtlands, Norrbottens, Västerbottens och Västernorrlands län. Undersökningen genomfördes april-maj 2020.