ANNONS

Ny "arbetsbil" från Porsche

Porsche utökar sitt program med en modell i helt ny klass. Macan är Porsches första modell i den kompakta SUV-klassen och målet är att sätta ny standard när det gäller körglädje både på och vid sidan av vägen.

I Macan förenas de typiska köregenskaper som kännetecknat Porsche ända från start, maximala värden för acceleration och broms, kraftfulla motorer, extrem smidighet och optimal styrprecision. Dessutom är allt detta kombinerat med bekväma och användarvänliga vardagsegenskaper.

Det sportiga arvet i Macan märks genast, liksom i alla Porsches modeller, genom designen. Porsches nya SUV har en lägre och bredare profil än någon konkurrent. Motorhuven som sträcker sig över skärmarna och den gradvis sluttande taklinjen framhäver det allmänna intrycket av sportig elegans och kraft. Många av detaljerna i uformningen har tagits från andra av Porsches sportmodeller och förstärkts i Macan för att redan vid ett första ögonkast göra det klart för åskådaren att Porsche Macan är den första sportbilen i kompakta SUV-klassen.

Macan är “Made in Germany” och tillverkas vid anläggningen i Leipzig. Porsche har investerat 500 miljoner Euro i fabriken där och lagt till en helt ny produktionslina som är dimensionerad för att tillverka cirka 50 000 fordon per år.

Vid marknadsintroduktionen finns tre versioner av Macan. Macan S är utrustad med en 3.0-liters V6-motor med biturbo som utvecklar 340 hk (250 kW). Den har aktiv fyrhjulsdrift med elektroniskt kontrollerad flerskivig koppling. Samma fyrhjulsdrift sitter i alla Macan-modeller. En sjuväxlad dubbelkopplingsväxellåda överför kraften nästan helt utan avbrott. Det ger en accelerationstid från 0 – 100 km på 5,4 sekunder (5,2 sekunder med Sport Chrono-paketet som finns som tillval).

Toppfarten är 254 km/tim och bränsleförbrukningen enligt NEDC ligger mellan 9,0 och 8,7 liter per 100 km, motsvarande ett CO2-utsläpp på mellan 212 och 204 g/km

Macan S Diesel är den ekonomiska långdistanslöparen av Macan-modellerna. Dess 3,0-liters V6 turbodiesel har en förbrukning av mellan 6,3 och 6,1 liter per 100 km enligt NEDC, vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på mellan 164 och 159 g/km. Trots det accelererar Macan S Diesel från 0 – 100 km på 6,3 sekunder (eller 6,1 för bilar med Sport Chrono-paket) tack vare motorn med 258 hk (190 kW) och når en toppfart på 230 km/tim.

Toppmodellen Macan Turbo kommer att vara den motorstarkaste bilen i kompakta SUV-klassen. 3,6-liters V6:an med biturbo, för första gången använd i en Porsche, utvecklar 400 hk (294 kW) och slungar bilen från 0 – 100 km/tim på 4,8 sekunder. Med Sport Chrono-paketet når man 100 km/tim på 4,6 sekunder. Trots en toppfart på 266 km/tim är bränsleförbrukningen i Macan Turbo bara 9,2 liter per 100 km (8,9 liter per 100 km) motsvarande ett CO2-utsläpp på 216 g/km eller 208 g/km.

Namnet kommer från det indonesiska ordet för tiger. Och Macan lever upp till sitt namn; kraftfull och redo att slå till närsomhelst, samtidigt lättrörlig och säker i terräng. Det senaste steget i utvecklingen av fyrhjulsdrift – känt som Porsche Traction Management (PTM) – har resulterat i ett av världens kraftfullaste drivsystem. I och med lanseringen av Macan erbjuder Porsche nu sportig fyrhjulsdrift i fler modeller än någonsin.

En titt på de tekniska specifikationerna avslöjar att Macan utformats för sportiga egenskaper. Andra kännetecken är proportionerna, stora hjul med däck i olika dimensioner. Motorerna, drivsystemet och sjuväxlade dubbelkopplingslådor (PDK) ger sportiga och effektiva köregenskaper både på och vid sidan av vägen. Förarens och passagerarens stolar är placerade djupt ned för en körställning typisk för sportbilar.

Macans standardutrustning är omfattande med till exempel fyrhjulsdrift, PDK, multifunktionsratt med paddlar för växling, stora hjul, högklassig ljudanläggning och elektriskt manövrerad balucka. Listan på tillval erbjuder ännu fler finesser som luftfjädring, som Macan är ensam i klassen om att kunna erbjuda. Dessutom finns Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) anpassat speciellt för Macan. Systemet distribuerar olika grad av kraft till bakhjulen och samarbetar med en elektroniskt kontrollerad bakre differentialspärr. Tillvalslistan innefattar det eftersökta Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus), som kontinuerligt justerar helljusbilden och anpassar den till trafiken framför och till mötande trafik.

Macans sportbilsarv är påtagligt i många designdetaljer. Två ord summerar det typiskt sportiga, bred och låg. Formen förkroppsligar sportighet, dynamik och precision och elegans. Runda linjer kombineras med strategiskt placerade skarpa veck. Med sina harmoniska proportioner framstår Macan som kompakt, låg och kraftfull.

Till och med stillastående visar designdetaljer från Porsches sportmodeller vad Macan har att erbjuda i form av prestanda. Till exempel sidorutan och det sluttande taket, känt som “Porsche flyline”, är en tydlig vinkning till Porsche 911. Bakflyglarna har också den mjuka profilen från 911.

Porsche 918 Spyder betraktas redan idag som bilen som vidareutvecklade Porsches design-DNA. Macan ansluter till det formspråket, till exempel är strålkastarnas grundform baserad på 918 Spyders strålkastare, medan sidolisterna längst ned på fram – och bakdörrar påminner om de nedre listerna på insidan av 918 Spyders dörrar. Macan har en multifunktionsratt som standard med helt ny form baserad på ratten i 918 Spyder.

Från sidan ger det sluttande taket en skarp profil som framhäver bilens dynamiska natur medan linjerna som går bakåt framhåller det breda skulpterade bakpartiet. Tillsammans med de rundade sidorutorna och formen på D-stolpen är de här linjerna en bugning till 911:ans design.

De iögonfallande sidolisterna längst ned på dörrarna gör det också möjligt att sätta sin personliga prägel på bilen, de finns som tillval i olika material. På Macan S och Macan S Diesel är sidolisterna som standard lackerade i svart, Lava Black. Macan Turbo har sidolister lackerade i samma färg som karossen (tillval i Macan S och Macan S Diesel). Som tillval till alla modeller finns sidolister i äkta kolfiber som understryker Macans sportiga karaktär.

Bakpartiet har avsiktligt utformats som en stor, huvudsakligen slät yta för att ge bilen ett bredare utseende. För att behålla det rena utseendet har knappen till bakluckans öppning gömts nedanför bakrutetorkarens infästning. Registreringsskylten är placerad långt ned.

Bakljusen har en extremt kompakt tredimensionell form med LED-teknik, ännu en referens till 918 Spyder. På ömse sidor av den bakre diffusern mynnar dubbla avgasrör, runda på Macan S och Macan S Diesel och fyrkantiga på Macan Turbo. Sportiga ändrör av förkromat rostfritt stål är ett tillval till alla modeller.

Sportig inuti

Inredningen uppvisar alla sportbilens kännetecken. Blicken dras till ratten med multifunktioner. Extra knappar för telefon, radio och färddator är standard tillsammans med växelpaddlar. Det garanterar att föraren kan hålla händerna på ratten och koncentrera sig på vägen.

Tre runda mätare med varvräknaren centralt placerad bildar instrumentgruppen. I den högra rundeln återfinns en högupplöst 4,8 tum stor färgskärm. Som väntat är tändningsnyckeln placerad till vänster om ratten – som i alla Porsche. Den sluttande mittkonsolen med högt placerad växelväljare som i tävlingsmodeller omsluter föraren. Knapparna till de viktigaste funktionerna är samlade i logiska grupper på mittkonsolen.

Porsche Doppelkupplung (PDK) som standard

För första gången i en ny modellserie från Porsche är alla versioner av Macan standardutrustade med den automatiska sjuväxlade dubbelkopplingsväxellådan Porsche Doppelkupplung (PDK). Fördelarna med den här transmissionen är extremt snabba växlingar utan avbrott i dragkraft, låg bränsleförbrukning och bekväma växlingar. Manuella växlingar kan göras med växelväljaren eller med paddlar bakom ratten.

Fyrhjulsdrift och Porsche Traction Management (PTM)

Aktiv fyrhjulsdrift är en del av Porsche Traction Management (PTM) och är standard i alla Macan-modeller. Tillsammans med andra delar av systemet – den elektroniskt kontrollerade flerskiviga kopplingen, den automatiska diffbromsen, Automatic Brake Differential (ABD) och antislir, Anti-Slip Regulation (ASR) – söker fyrhjulsdriftssystemet alltid efter bästa grepp och högsta säkerhet.

Fyrhjulsdriftssystemet är ett av de system som har marknadens kortaste reaktionstider och det understryker de sportiga egenskaperna hos Macan. Bakaxeln har alltid drivning. Framaxeln får sin dragkraft från bakaxeln och kraften styrs av den elektroniskt kontrollerade flerskiviga kopplingen.

Off-road mode med ett knapptryck

Inställningar för terrängkörning är standard i Macan och systemet aktiveras med en knapp på mittkonsolen i farter mellan 0 och 80 km/tim. Funktionen ställer om alla system till ett terrängkörningsprogram. Ett exempel: växlingspunkter och hastighet är anpassade för bästa grepp, kopplingen är förspänd för att snabbare ge framaxeln rätt dragkraft och standardfördelningen i dragkraft mellan fram- och bakaxel liksom gaspedalens respons är anpassade till förhållandena vid terrängkörning. Dessutom, i bilar med luftfjädring, finns som tillval, kan markfrigången ökas med 40 mm till maximalt 230 mm.

Tillval: Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus)

Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) har utformats speciellt för Macan för att förbättra köregenskaper och stabilitet. PTV Plus använder variabel standardfördelning av dragkraften till bakhjulen kombinerat med en elektroniskt kontrollerad bakre differentialspärr. PTV Plus reagerar på styrvinkel, rattrörelsens hastighet, gaspedalens läge, girhastighet och fordonets fart och förbättrar styrningens beteende och precision genom att bromsa det inre bakhjulet för ökad smidighet. Det ger det yttre bakhjulet mer dragkraft och förstärker styrimpulsen i önskad riktning. Resultatet är direkt och dynamisk styrning in i svängen. PTV Plus har också positiv effekt vid terrängkörning. På lös mark minskas bakhjulsspinn genom att bakhjulen bromsas eller låses.

Sportknapp som standard

Alla Macan-modeller har som standard en Sportknapp, placerad på mittkonsolen till vänster om växelväljaren. Med knappen intryckt gör det elektroniska motorstyrsystemet motorn ännu reaktionssnabbare; ett tryck på gaspedalen ger ett påtagligt snabbare svar från motorn, varvtalsbegränsaren sätts till ett mer specifikt läge. Dessutom flyttas växelpunkterna i PDK-lådan högre på varvtalsskalan för en sportigare känsla. Svarstiderna blir kortare, växlingarna mer omedelbara, särskilt nedväxlingar. Motorljudet anpassas också för att låta mer robust. Dessutom sätts det aktiva chassit, Porsche Active Suspension Management (PASM), (standard i Macan Turbo) i sportläge för sportigare känsla i fjädring och mer direkt styrning för smidigare köregenskaper.

Tillval Sport Chrono-paket

Tillvalet Sport Chrono-paketet ger bättre prestanda med ett knapptryck. Med Sport Chrono fintrimmas chassi, motor och transmission till en ännu sportigare nivå ackompanjerade av ännu mer välljud från motorn. Sport Chrono-paketet identifieras på det analoga stoppuret på instrumentpanelen liksom på den extra Sport Chrono-knappen på mittkonsolen. En annan del av paketet är prestandadisplayen på Porsche Communication Management (PCM)-systemet som är ett tillval. Det ger information om total körtid, körd distans eller varvtid till exempel. “Launch Control” ingår också. Den funktionen ger samma nivå på accelerationen som krävs vid starten av ett race. Det ger en 0,2 sekunder snabbare tid till standardaccelerationen 0 – 100 km/tim för varje modell. “Launch Control” förbättrar varvtider och ger en bättre fördelning av komfort och sportighet för ökad körglädje.

Tre chassiversioner av Macan

Det finns tre chassin för Macan. Stålfjädringen uppfyller de högsta krav för prestanda, körglädje, terrängkörning och komfort. Den genomförda lättviktskonstruktionen förkroppsligade av aluminiumaxlar och chassikomponenter bidrar till köregenskaper och komfort. Framaxeln består av en femledad konstruktion medan bakaxeln har ett trapetsformat länksystem. Bakaxelns arrangemang med fjädring och stötdämpning åtskilda förbättrar komfort och köregenskaper. Den här lösningen är också förklaringen till bagageutrymmets stora bredd.

Den andra versionen är en kombination av stålfjädring och PASM-systemet, som är standard i Macan Turbo. PASM är ett tillval i Macan S och Macan S Diesel. Kombinationen stålfjädring och PASM gör det möjligt att ännu bättre uppfylla högt ställda krav för bekväm långkörning, prestanda och sportig körning. Den här chassivarianten erbjuder också betydligt större skillnad mellan dämpningen i de tre PASM-programmen “Comfort”, “Sport” och “SportPlus.”

PASM (Porsche Active Suspension Management)

Det elektroniskt styrda stötdämparsystemet PASM ger mer körglädje, ökad säkerhet och bekvämlighet och är en del av standardutrustningen i Macan Turbo. Systemet reglerar aktivt och kontinuerligt dämpningen av krafter på fram- och bakaxel. Normalt rör sig karossen märkbart vid hård körning med snabb acceleration och hårda inbromsningar eller vid terrängkörning. PASM är utformat för att ingripa mot och minska karossens rörelser. Beroende på preferenser och krav kan föraren välja mellan tre program , “Comfort”, “Sport” och “Sport Plus”

Luftfjädring: enda i klassen

Porsche Macans tredje chassialternativ och exklusivt i den här klassen är tillvalet luftfjädring med nivåreglering, höjdjustering och PASM. Det här chassit uppfyller de högst ställda krav på bekvämlighet, sportighet och prestanda och ställer bilen i pole position i jämförelse med alla andra chassikonstruktioner.

Jämfört med konstruktionen med stålfjädring är Macan med luftfjädring 15 mm lägre vid Normal-inställning och tack vare lägre tyngdpunkt ger den både bättre köregenskaper och bättre komfort. Luftfjädringen behåller automatiskt rätt nivå oavsett hur den är lastad. Markfrigången kan justeras till tre nivåer: “High Level 1”, “Normal Level” och “Low Level.” I läget “High Level” är markfrigången 40 mm högre än i “Normal Level” med maximal markfrigång 230 millimeter. Det här tillvalet aktiveras med en “off-road”-knapp och kan användas i hastigheter upp till 80 km/tim.

Kraftfulla bromsar ger topprestanda

Porsche Macans bromsar motsvarar bilens exceptionella prestandanivå. Macan förlitar sig på fasta sexkolvsok fram med aluminium monobloc bromsok. I Macan S och Macan S Diesel pressar bromsoken mot skivor med en diameter av 350 mm medan skivorna i Macan Turbo har 360 mm diameter. I alla modeller av Macan bromsas bakhjulen med en kombination av flytande bromsok och intgegrerad elektrisk parkeringsbroms. Bromsskivorna bak har i Macan S och Macan S Diesel en diameter av 330 mm medan skivorna bak i Macan Turbo har en diameter av 356 mm. Parkeringsbromsen släpps automatiskt när man kör iväg. En annan nyhet är den så kallade hold funktionen.

Olika däcksstorlek fram och bak

Macans däck är typiska för en sportbil. Bilen är konstruerad för att ha olika däcksdimensioner på fram- och bakdäck. Att ha olika däck fram och bak förstärker utseendet på Macan och ger några funktionella fördelar. I kombination med fyrhjulsdriftssystemet som är utformat för baktunga bilar ger de bredare bakdäcken bättre grepp och bättre stabilitet. De smalare framdäcken ger sportiga men ändå precisa styregenskaper och bidrar till bilens smidiga uppträdande. Sammantaget bidrar de mixade däcken till Macans goda köregenskaper. Standardutrustning är 235/60 R 18 fram och 255/55 R 18 bak på Macan S och Macan S Diesel. Macan Turbo har 235/55 R 19 fram och 255/50 R 19 bak.

Det finns ett stort urval av fälgar i attraktiv design att välja bland, upp till 21 tum, till alla modeller av Macan.

Elektromekanisk servostyrning

Den elektromekaniska servostyrningen som för första gången används i en Porsche SUV, är exakt och direkt. Styrsystemet har också ett antal bränslebesparande fördelar. Jämfört med ett konventionellt hydrauliskt styrsystem sparar den elektromekaniska styrningen 0,1 liter per 100 km eftersom systemet bara använder energi när man vrider ratten. Systemet är grunden till att Macan kan utrustas med Lane Departure Warning som arbetar tillsammans med den elektromekaniska styrningen och kontrollerar den aktiva styrningen och ingriper om det blir nödvändigt.

Interiör och utrustning

Passagerarutrymmet följer utformningen i nuvarande Porsche-modeller och ger ett högkvalitativt intryck. Bland de utrustningsdetaljer som erbjuds finns ett Burmester High-End Surround Sound system, för första gången tillgängligt i den här klassen. Andra tillval är lane departure system och lane change assist system. Adaptiv farthållare (ACC) och Porsche Active Safe (PAS) ökar ytterligare komfort och säkerhet.

Den sluttande mittkonsolen och förarens position ger ett mycket kort avstånd mellan ratt och och den högt placerade växelväljaren, typiskt för tävlingsbilar. Kontroller till viktiga funktioner är placerade i logiska grupper i mittkonsolen med lättåtkomliga knappar för snabba intuitiva val. Som i alla Porsches modeller är tändningslåset placerat till vänster om ratten.

Instrumenten är också typiska för Porsche med tre runda konventionella instrument med varvräknaren i mitten. En växelindikator i varvräknaren visar vilken växel PDK-lådan kopplat in. En högupplöst 4,8 tum stor skärm är integrerad i den högra rundeln. Förutom de vanligaste funktionerna i en färddator visas också kartorna till tillvalet Porsche Communication Management (PCM)- system med navigationsmodul.

Perfekt sikt

Projektorstrålkastare med halogenlampor är standard på Macan. Bi-Xenonljus är tillval (standard på Macan Turbo). Även dessa använder projektorteknik och inkluderar statiska och dynamiska kurvljus (Porsche Dynamic Light System [PDLS]).

Macan S och Macan S Diesel har varselljus med halogenlampor medan Macan Turbo har utrustats med LED-teknik. Dimljus är standard i alla Macan, i Macan S och Macan S Diesel i form av runda halogenljus integrerade i fronten. I Macan Turbo används LED-teknik.

I bakljusen används LED-teknik och till utseendet liknar de bakljusen i Porsche 918 Spyder. 3D design gör Macan lätt att identifiera både dag och natt.

Macan introduceras i Sverige i april 2014. Priset i Sverige blir:

Macan S: 595.000kr

Macan S Diesel: 595.000kr

Macan Turbo: 798.000kr

1) Macan S*: bränsleförbrukning stad, 11,6 – 11,3 liter per 100 km, landsväg 7,6 – 7,3 liter per 100 km, blandad körning 9,0 – 8,7 liter per 100 km.

2) Macan S Diesel*: bränsleförbrukning stad 6,9 – 6,7 liter per 100 km, landsväg 5,9 – 5,7 liter per 100 km, blandad körning 6,3 – 6,1 liter per 100 km.

3) Macan Turbo*: bränsleförbrukning stad 11,8 – 11,5, landsväg 7,8 – 7,5, blandad körning 9,2 – 8,9 liter per 100 km.

*beroende på däcksval

Relaterade artiklar