ANNONS

Ny exklusiv SUV med 8 växlar

Volkswagen har släppt en ny version av sin SUV Touareg. Den premiärvisades i februari och Volkswagen har lagt mycket fokus på bränsleekonomi med den nya modellen.

Nya Touareg har fått ett nytt utseende och upplevs väldig smidig för sin storlek. Den största skillnaden mot föregångaren är att den är cirka 200 kilo lättare vilket ger bättre bränsleeffektivitet. Den nya versionen har en tjänstevikt på 2 171kilo mot nästan 2 400 kilo på föregångaren. Körningen är stabil och säker. Man sitter bra och med god sikt både framåt och bakåt. Stora backspeglar är till god hjälp där det är trångt och provbilen var dessutom utrustad med backkamera, parkeringssensor och kameror runt bilen som hjälper till vid parkering.
Testbilen hade det minsta motoralternativet men det är ändå en stor motor på 240 dieselhästar som ger ett piggt intryck, särskilt i samspel med den väl fungerande 8 stegs automatväxellådan. Vill man ha andra motoralternativ så finns det ett större dieselalternativ men även en hybrid med bensinmotor som samverkar med en mindre elmotor.
Fjädersystemen fungerar även de bra och bilen är mjuk och behaglig att köra eller åka i oberoende om man kör på slät asfalt eller dålig grusväg. Den konstanta fyrhjuldriften ser till att man alltid har optimalt grepp och inte riskerar att få sladd.
Invändigt är kupén trevligt uppbyggd med gott om plats till alla passagerare. Bilen har stora rejäla dörrar som förenklar in och ursteg. Passagerarna i baksätet har egen klimatanläggning som de själva styr genom reglage mellan framstolarna. Fram finns det elstolar med minne och elektrisk justerbar ratt både i längd led och höjd led. Två dryckeshållare och ett rejält fack mellan framsolarna är bra för förvaring av diverse saker. Stort handskfack finns det också som dessutom är kylt. Det enda man kan gnälla på är kanske att skinnsätena är ganska hårt skållade i ryggen men det kan man anpassa vid val av stol och klädsel.
Provbilen lantbruk provkörde var full av tekniska finesser. Varningssystem för när det befinner sig bilar i döda vinklar bakom bilen. Då tänds en lampa på insidan av backspegeln på den sidan. Styrande farthållare fanns också på testbilen. Då känner bilen automatisk av när bilen framför minskar fart och anpassar hastigheten till det. En annan finnes som Volkswagen har som standard i sin nya Touareg är deras start och stop system. Stannar man vid en korsning och håller på bromsen så dör motor efter en liten stund för att sen starta igen så fort man släpper bromsen. Allt för att värna om miljön och minska bränsleförbrukningen.
Man får lasta hela 686 kilo i bilen och lastvolymen uppgår till 580 liter med baksätena uppfällda fäller man sen dessa så blir lastvolymen 1 642 liter istället.
Detta gör man enkelt med knappar baktill i bagageutrymmet. Vilket gör lastning av större föremål lätt och behändigt. En annan sak man kan göra för att underlätta lastningen är att sänka bilen baktill genom knapptryckningar för att minska lasthöjden om man lastar tunga föremål. Nya Touareg har ett grundpris på 475 000 kronor inklusive moms.

Trots att det är en stor bil så upplevs nya Touareg som väldigt smidig, lätt körd och dessutom så är den snygg.

Trots att det är en stor bil så upplevs nya Touareg som väldigt smidig, lätt körd och dessutom så är den snygg.

Uppbyggnaden invändigt är som vanligt i tyska bilar, stilren och snyggt.

Uppbyggnaden invändigt är som vanligt i tyska bilar, stilren och snyggt.

Under lastutrymmet finns ett fack för diverse verktyg dock finns det inget reservhjul som standard.

Under lastutrymmet finns ett fack för diverse verktyg dock finns det inget reservhjul som standard.

Till höger i bagaget sitter knappar för att fälla baksätena, fälla ut kroken eller nivåjustering av bilen.

Till höger i bagaget sitter knappar för att fälla baksätena, fälla ut kroken eller nivåjustering av bilen.

Plus:
Eluppvärmda platser även bak
Snygg design utvändigt
Justerbara nackstöd även i längd led

Minus:
Priset
Inget reservhjul utan reparations sats
Låg markfrigång

Fakta: Volkswagen Touareg V6 TDI
Motor: 3 liters turbodiesel med sex cylindrar i V-form med laddluftskylare och partikelfilter.
Max effekt: 176 kW (240 hk) vid 4000 rpm
Max vridmoment:550 Nm vid 2000-2250 rpm
Transmission: 8 stegs automatlåda
Toppfart: 218 km/h
Acceleration: 0–100 km/h på 7,8 sekunder
Förbrukning: 0,74 liter per mil (enl. Volkswagen) på blandad körning
Bränsletank: 100 liter
Yttre vändradie: 5,95 meter
Markfrigång: 159 millimeter
Mått: längd 479,5  cm, bredd 194 cm, höjd 170,9 cm, hjulbas 289,3 cm
Vikt: tjänstevikt 2 174 kilo, totalvikt 2 860 kilo
Släpvagnsvikt med B-körkort: 750 kilo
Pris på testbilen: 749 200 kronor inklusive moms

Några begagnade exempel med liknande utrustning. Källa www.blocket.se
Priserna är inkl. moms.

Modell             Årsmodell     Mil     Pris (kr)
Touareg R5 TDI Aut        2007        7 900    299 000
Touareg R5 TDI Aut        2003        16 500    172 000
Touareg V6 TDI full utrustad    2008         6 700    379 000

Relaterade artiklar