Ny generation Mercedes Sprinter
Mercedes nya Sprinter passar med sin nya, rättuppstående grill och stora strålkastare in i det nya formspråk som kännetecknar Mercedes-Benz yrkesfordon, från Citan till Actros. Chassiet på 3,5t Sprinter har sänkts 30 millimeter för bättre köregenskaper och bekvämare i- och urlastning samt i- och urstigning.
Den nya versionen har givetvis det lastkännande ESP-system (anti-sladd) som infördes redan 2006. För att ytterligare höja körsäkerheten finns fem nya system för första gången i en transportbil:
• Sidvindsstabilisering är standard för Sprinter skåp/kombi med standard eller långt axelavstånd med 3,5t totalvikt. Förlorar bilen riktningsstabiliteten på grund av sidvind, aktiveras bromsarna individuellt och återställer kursen utan att föraren behöver styra emot.
• Systemet Collision Prevention Assist finns som tillval. CPA överblickar området närmaste framför bilen med hjälp av radar. Dyker det upp ett hinder eller om föraren närmar sig framförvarande för snabbt, varnas vederbörande med ljus och ljudsignaler och bromsarna förbereds för bästa möjliga effekt vid nödbromsning.
• Kurshållningsassistenten, ”Lane Keeping Assist”, varnar föraren om vederbörande är på väg att köra över en heldragen- eller streckad linje som gränsar till ett annat körfält eller utgör kantlinje.
• Dödvinkelassistenten håller uppsikt snett bakom bilen på båda sidor och tänder en gul indikering i yttre backspegeln när det finns ett fordon där. Skulle föraren trots denna information vilja byta körfält, förstärks varningen med en ljudsignal och den gula indikeringen byter färg till röd.
• Automatisk omkoppling mellan hel- och halvljus, med helljuset prioriterat.
Många tillval
Till Skåp och Kombi finns ett förarassistentpaket bestående av Dödvinkel- och Kurshållningsassistent samt hel/halvljusautomatik för cirka 9 300 kr. Det paketet kan kompletteras med Collision Prevention Assist som då kostar 11 200 kr. Till Chassie finns Sidvindsstabilisering och Kurshållningsassistent samt hel/halvljusautomatik för cirka 7 400 kr.
Till samtliga Sprinter finns motorer utvecklade som klarar EURO VI-kraven. I praktiken är det lika med att såväl lokalt miljöpåverkande utsläpp som partiklar sänkts avsevärt. Effekten uppnås med hjälp av BlueTEC-motor och katalysatorteknik som inkluderar AdBlue-vätska i avgasströmmen.
Teknikens stabila funktion har bevisats genom hundratusentals mil med Mercedes-fordon som redan är i trafik. De fyr- respektive sexcylindriga dieselmotorernas effekt påverkats inte av den sänkta miljöbelastningen. De bibehåller kraftuttag på mellan 70 kiloWatt/95 hästkrafter och 140 kW/190 hk.
Nya Sprinter finns också med 1,8-liters bensinmotor, som också klarar Euro VI-normen. Den turboförsedda, fyrcylindriga motorn har direkt insprutning och ger 115 kW/156 hk. Motorn finns också för natur/biogasdrift.
Kraftöverföringen sker med antingen den så kallade ECO-Gear, sexväxlade lådan eller den automatiska 7G-TRONIC Plus växellådan med lock up-funktion (19 300 kr), den enda sådan som finns i en transportbil.