Ny teknik sparar 60 kg N per ha
Genom att leda ner avgaser i jorden i samband med joprdbearbetning eller sådd minskar behovet av kväve och verkar ge en bättre gröda.
Redan är 2008 fanns ett försök i Kanada där man leder avgaser från traktorn ner i jorden i samband med sådd. Fördelen är att den tillförda koldioxiden är positivt i marken och ökar mängden tillgängligt kväve för växten.
Året efter sådde även den engelska lantbrukaren Steve Heard med avgastekniken. Han berättar att man på våren kan se en direkt skillnad mellan höstveten som såtts med avgaser och den som såtts utan.
– Grödan är grönare och frodigare där vi lett ner avgaser i jorden i samband med sådd, säger han.
Steve Heard är lantbrukare i Leicester och brukar 1 400 hektar. Han sår med en sexmeters Väderstad pneumatisk såmaskin som dras av en 500 hästars John Deere.
På traktorn sitter det en tryckvakt som ser till att avgastrycket i traktorns utblåsningsrör inte ändrar sig mot standard. Därefter leds avgaserna till en kylare som sänker temperaturen från 450°C till 65°C, detta för att varma avgaser inte stannar i jorden. Man använder därefter såmaskinens egen fläkt för att driva avgaserna ner i jorden via billarna.
Steve Heard har även maskinstation och erbjuder nu sina kunder sådd med den nya avgastekniken. Han tar motsvarande 460 kronor per hektar för sådd med avgastekniken och räknar med att tekniken minskar behovet av kvävegödsel med 60 kilo N per hektar. Med ett kvävepris på 9 kronor per kilo innebär det en besparing med 540 kronor.
– Lantbrukarna får så att säga sått gratis och pengar över med min teknik, säger Steve Heard.
Utrustningen säljs av Gary Lewis vid M/C Quest i Kanada och kostar motsvarande 100 000 kronor. För det dubbla får man en man över Atlanten till Sverige som monterar systmet på traktor och maskin och är med vid uppstartningen.
Vid dagens kvävepris går affären därmed att räkna hem redan på en 40 hektars gård med spannmål och oljeväxter vid 10 års avskrivning.
Systemets krångliga delar är en kylning för avgaserna samt en konstruktion så att avgastrycket efter motorns turbo är det normala.
Nu har även svenska lantbrukare fått upp ögonen för tekniken och vad vi på NilehnTeknik erfar är det inte omöjligt att vi snart kan få se ett sådant ekipage även på svenska åkrar.