ANNONS

Många nyheter på Borgeby Fältdagar

Borgeby Fältdagar brukar bli lyckade event och årets mässa ser inte ut att bli annorlunda på den punkten. En av alla dem som visar nyheter på mässan är däcktillverkaren Michelin. Deras nya Roadbib fanns visserligen inte i montern, men förevisades för pressen på ett möte i företagets monter. Lantbruksnytt har redan sett däcket på Michelins utvecklingsavdelning i Frankrike och det är ett däck som passar bra på traktorer som körs 50 procent på väg och 50 procent i fält. Mönstret ser ut som en blandning mellan lantbruksdäck och industridäck.
Med på mässan hade de däremot Evobib som visades första gången på Sima i Paris i våras.
Michelin EvoBib tilldelades SIMA 2017 års guldmedalj i Innovation och är ett
evolutionärt nytt däck; ett ”2 i 1”-däck som anpassar sin profil och sitt
markavtryck efter lantbrukets behov.
Michelin EvoBib har en innovativ patenterad teknologi som gör att
däcket kan ändra form och profil beroende på däckets lufttryck.
Med extremt lågt däcktryck (mindre än 1,2 bar) ökar kontaktytan mot
marken för att minska packningen av jorden, samtidigt som greppet
ökar, medan däcket vid högre däcktryck (över 2,0 bar) förändras så att
bara mittpartiet av slitbanan har kontakt med vägen, vilket ger en
mjukare vibrationsfri gång, sparar bränsle och ger ökad säkerhet.
Den här förvandlingen är resultatet av en ny innovativ utformning av
stommen som tillsammans med Ultraflex-teknologin ger en ”hisseffekt” som gör att däckskuldrans
mönsterklackar kan sänkas eller lyftas från marken. När däckmönstret sänks vid lågt däcktryck, ökar
kontaktytan, eller markavtrycket, med 20 procent, vilket ger bättre grepp, kraftöverföring och minimerad
packning av jorden. EvoBibs större markavtryck ökar faktiskt dragkraften med 20 – 50 procent – motsvarande
cirka 20 hästkrafter!1
Serien kommer i två däckdimensioner:
MICHELIN EvoBib VF 710/70 R 42 bak
MICHELIN EvoBib VF 600/70 R 30 fram

För lantbrukaren är fördelen med Michelin EvoBib att ha ett däck som verkligen anpassas till hur det används,
som förändras för att förbättra användbar dragkraft, öka effektiviteten och spara bränsle.

Relaterade artiklar