ANNONS

Nytt framgångsrikt år för Svenska Foder

Fokus på kostnader och ökad effektivitet är viktiga faktorer i konceptet bakom Svenska Foders positiva resultat för 2013. Det är nu femte året i rad som bolaget redovisar ett förbättrat resultat mot föregående år. Svenska Foder ökar sin omsättning till 4,52 miljarder kronor(4,38) och resultatet är 110,6 miljoner kronor (101,6).
– Resultatet ger oss en stabil grund för att kunna fortsätta att investera i vår verksamhet och i svensk lantbruksnäring, säger Carsten Klausen, koncernchef i Svenska Foderkoncernen.
Bolaget har haft framgång inom samtliga affärsområden, Foder, Växtodling, Spannmål och Service.
Svenska Foder har under de senaste åren ökat sin omsättning med bra ekonomiskt resultat genom ökad egen försäljning, genom återförsäljare och genom förvärv av lokala branschföretag.  Örkelljunga Lantmannaaffär, Fole Kvarn, Skårby Lantmän, EkoNatur och köpet av Weibulls tidigare anläggning i Landskrona är tydliga exempel under verksamhetsåret 2013.
– Vi upplever att vårt engagemang i den lokala marknaden betyder mycket för våra kunder. Vår målsättning är att arbeta nära våra kunder och att erbjuda produkter och tjänster som skapar succé för både dem och för oss som leverantör.
Svenska Foders strategi pekar tydligt på att bolaget tänker fortsätta att skapa tillväxt genom att etablera sig på nya geografiska områden både med egna anläggningar och genom att finna nya samarbetspartners.
– Vi är mycket målinriktade i vår marknadssatsning och vi har en riktig bra dynamik i vår organisation. Jag vill gärna ge en ros till alla våra kunder och alla våra medarbetare i Svenska Foder-koncernen.  Att ha hjälp av kunniga, effektiva och engagerade kunder och medarbetare gör stor skillnad, säger Carsten Klausen.
Flera ben att stå på
Svenska Foder har under flera år genom affärsområdet Service breddat sin verksamhet även utanför lantbrukssektorn. Bolaget har idag 22 egna Djur&Natur-butiker, 38 franchise-butiker och samarbetar med nära 250 återförsäljare. Butikerna har ett brett produktsortiment både för lantbruk och för övriga djur- och villaägare. Servicekonceptet omfattar även Nomus brandskydd och skadedjurbekämpning samt Svenska Foder Energi som erbjuder olja, drivmedel och smörjmedel för lantbruk och livsmedelsindustri.
– Genom att bredda målgruppen skapar vi nya inkomster till verksamheten även bland kunder utanför lantbruket, menar Carsten Klausen.

Relaterade artiklar