Nytt hastighetsrekord
Ett hundratal åskådare hade lockats till Eskilstuna Flygplats för att se Swecon Anläggningsmaskiners hjullastare Volvo L60G PCP (Performance Concept Prototype) slå sitt eget världsrekord och samtidigt nå drömgränsen 120 km/tim. Förutsättningarna var i de närmaste perfekta med solsken, dryga 20 grader i luften och en 1 800 meter lång landningsbana att arbeta med.
De som kommit för att bevittna ett världsrekord behövde inte bli besvikna. Det tog dock åtta vändor längs landningsbanan innan rekordföraren, 28-åriga Karin Olsson, hittade rätt med inställningarna och kunde passera på den tangerade målhastigheten 120 km/tim. Därmed putsades världsrekordet med hela 17 km/tim och maskinen uppnådde svensk motorvägshastighet, något som hela tiden varit en drömgräns i planeringen av attacken på det gällande rekordet.
– Vi kan inte annat än vara mycket stolta och nöjda med vad teamet har presterat. Med tanke på att vi hade en del tekniska problem så sent som dagen innan försöket, så är det med lättnad som vi kan glädjas över ett nytt fantastiskt rekord, säger Fredrik Rigö, marknadskommunikationschef på Swecon.
Rekordlastaren har turnerat på diverse evenemang under sommaren, men det var redan tidigt bestämt att hjullastaren hade ytterligare en viktig uppgift under hösten. Redan när Volvo L60G PCP satte det första rekordet på 103 km/tim i början av maj på Anderstorp Raceway, så började planeringen och förberedelserna för ett andra rekordförsök. I det arbetet har tekniker från Swecon och Volvo Construction Equipment letat efter detaljer som skulle möjliggöra ett nytt rekord. Teamet visste hela tiden att det fanns mer fart att hämta i maskinen.
– Teknikerna har gjort ett bra jobb, men det är inte det lättaste att köra ett midjestyrt fordon i denna hastighet, så jag är mycket lättad över att det gick vägen, säger föraren Karin Olsson.
Många säger att det finns konkurrenter som kört i betydligt mer imponerande hastigheter med en entreprenadmaskin. Men där hävdar Swecon att man jobbat med att skapa ett fartmonster och inte fokuserat på att behålla de huvudsakliga egenskaperna hos en traditionell maskin. Det är klart att det kanske är mer spektakulärt att se på, men i grunden placerar det maskinen i en helt annan klass. I L60G PCP-projektet har Swecon arbetat med att endast använda Volvo originalkomponenter, det är den stora skillnaden. Att den har en Volvo steg 3B-motor som drivs med biodiesel gör inte saken sämre.
– Vi ville utmana den teknologi som tagits fram av Volvos ingenjörer, och samtidigt försäkra oss om att maskinen kommunicerar Volvos kärnvärden av kvalitet, miljö och säkerhet. Vår maskin skulle med relativt små åtgärder kunna återställas till en vanlig Volvo L60G. Just nu finns det ingen konkurrent som kör en konventionell hjullastare snabbare än vad vi gör. Vi är nummer ett helt enkelt, avslutar Fredrik Rigö.
Närmast kommer maskinen att ställas ut på TTA- Elitserien i racing i Tierp den 15 september, därefter går den direkt till Entreprenad Expo på Ring Knutstorp den 20-22 september innan säsongsavslutningen på TTA i Göteborg den 29 september.
Volvo L60G PCP är i grunden en konventionell hjullastare, helt baserad på Volvo originalkomponenter. Maskinen har optimerats av ett team unga tekniker hos Swecon Anläggningsmaskiner i samarbete med Volvo Construction Equipment, Bridgestone och Polestar Racing under vårvintern 2012. Maskinen är till 95 % återvinningsbar och körs på biodiesel (RME) vilket gör maskinen CO2-neutral.