Ökat resultat för Krone
Den tyska maskintillverkaren Krone genererade en försäljning på nästan 13,3 miljarder svenska kronor under sitt senaste räkenskapsår. Jämfört med en försäljning på cirka 12,4 miljarder för föregående år, blir det en sjuprocentig ökning på försäljningen för 2012/2013 och ett försäljningsrekord. 30 procent av försäljningen genererades i Tyskland och resten utomlands. Motsvarande siffror för föregående år var 33 respektive 67 procent.
Divisionen för lastbilstrailers och lastbilssläp, Commercial Trailers med dotterbolag, omsatte omkring 8,2 miljarder kronor under 2012/2013, en femprocentig ökning jämfört med föregående år. Totalt tillverkades 35 000 enheter under räkenskapsåret 2012/2013.
Tyskland kvarstår som Krones största marknad, 30 procent av produkterna stannar i landet. Den internationella försäljningen ökade med 11 procent, från 5,2 miljarder kronor till 5,8 miljarder, med Skandinavien och östra Europa som de viktigaste exportmarknaderna.
Lantbruksmaskinsidan, Krone Agricultual Machinery med dotterbolag slog även denna gång rekord i försäljning, med 5,0 miljarder kronor i försäljning. Föregående räkenskapsår slutade på 4,6 miljarder kronor. I fabriken i Spelle tillverkades mer än 25 000 enheter. Cirka 29 procent av försäljningen stannade i landet, 21 procent gick till centrala Europa, 3 procent till Skandinavien, 17 procent till östra Europa och 30 procent till utomeuropeiska marknader, till exempel USA, Japan, Australien, Nya Zeeland och Kina.
Krone gjorde även stabil finansiell tillväxt, det egna kapitalet ökade från 2,5 miljarder kronor till 2,8 vid årsbokslutet. Soliditeten har ökat till 43,9 procent (föregående år 40,9). Kronegruppen har tillgång till medelfristigt och långfristigt kapital på cirka 5,2 miljarder kronor. Föregående år var motsvarande siffra 4,7 miljarder kronor.
Handlingsplanen ”MBK 2015”, som initierades av lantbruksmaskinsdivisionen 2010 och vars mål är att omstrukturera fabrikens tillverkningsprocesser, har resulterat i betydande investeringar i Spellefabriken under räkenskapsåret genom byggnationen av nytt utbildningscentrum och ny tillverkningshall för Big X-serien samtidigt som man påbörjade byggnationen av ett nytt utvecklingscentrum.
Bland de större händelserna på trailersidan var öppnandet av den nya däckfabriken i Turkiet, samgåendet med axeltillverkaren Gigant i Dinklage, Tyskland och kickoffen för strategiprojektet ”Progress 2020”. Målet med ”Progress 2020” är att optimera alla processer i hela trailerdivisionen under de kommande åren och implementera en identisk arkitektur för alla monteringslinjer och processer i hela Kronegruppen.
– Att se till att människor har mat och att transportera gods är två viktiga utmaningar i dagens samhälle. Krone strävar hela tiden efter att utveckla produkter som möter dessa utmaningar och vår framgång visar att vi gör rätt. Ännu en gång har vi ökat försäljningen och vi är tacksamma för alla de trogna kunder vi har världen över, förklarar företagets ägare och koncernchef Bernhard Krone.
Krone förväntar sig en måttlig försäljningsökning för innevarande räkenskapsår och man fortsätter med implementeringen av ”MBK 2015” och Progress 2020”.