Orolig spannmålsmarknad med fallande priser
Trots att intresset från investerare att köpa spannmålsterminer ökat och att exporten från Ukraina har bekymmer började denna veckan med prisfall på spannmål. En orsak kan vara att Ryssland ökar sin export samt i förra veckan gav klartecken till att man skänker spannmål till sex afrikanska länder. En annan kan vara att Ryssland, i varje fall tillfälligt, upphört med att bomba hamnar vid Donau.
Exporten av spannmål från Ukraina blir logistiskt allt svårare. Många lastfartyg är stillastående på Donau, i området kring Donaudeltat och vid de rumänska Donaukanalerna. Samtidigt ligger bara några få fartyg i de stora ukrainska hamnarna, inklusive Odessa. Risken att angöra dessa hamnar har blivit för stor på grund av upprepade ryska attacker mot hamnanläggningar och hot om beskjutning av fraktfartyg. I mitten av denna vdeckan upphörde dock de ryska bombningarna vid ukrainska hamnar vid Donau. Detta lugnade marknaden, i varje fall tillfälligt.
På landvägen står lastbilar lastade med spannmål i kö vid EU:s yttre gräns och väntar på godkännande för att passera. Tågtransporterna når sin kapacitetsgräns. Trots detta har spannmålspriserna på börsen sjunkit kraftigt i början av denna veckan.
En orsak till prispressen kan vara den offensiva ryska spannmålsexporten. Trots att avtalet för Svarta havet har löpt ut fortsätter spannmålsförsändelserna från ryska hamnar, särskilt från regionen Krasnodar. Ryssland har också erbjudit sig att skänka spannmål till flera afrikanska länder, vilket möjliggör expansion av handelsrelationerna mellan Ryssland och Afrika.
Rysslands erbjudande om gratis leverans av spannmål riktas till Burkina Faso, Zimbabwe, Mali, Somalia, Centralafrikanska republiken och Eritrea. De geopolitiska förändringarna har gett Ryssland en möjlighet att etablera direktkontakt med afrikanska länder, inklusive Egypten, Algeriet och Marocko, som är stora importörer av spannmål.
Situationen är inte optimal för Ukraina och EU. Ryssland får nu allierade i afrikanska länder, marknader EU tidigare var stora exportörer till. EU får hårt tryck av ukrainsk spannmål in via järnväg och lastbil med prispress som följd. Kritiker menar att politiker i EU borde kunna hantera situationen bättre.