ANNONS

Ovanligt seg traktor

Ovanligt seg traktor som lyckas överföra över 75 procent av motorns effekt till hjulen.
Valtra A95 visar sig vara en mycket seg traktor i NilehnTekniks dragkraftstest. Som framgår av vidstående kurvor ser man att från det att motorn ger maximal effekt fortsätter dragkraften att stiga efterhand som traktorn ytterligare belastas ända till dess att hastigheten sjunkit drygt 4 km/h. Detta i testet med den högre ingångshastigheten. Även på växeln där A95 gör 10 km/h vid fullgas visar den sig seg nästan lika seg. Observera att hastighetssänkningen visserligen är betydligt lägre här, 2,21 km/h, men måste ses i relation till den lägre ingångshastigheten.
Den flacka dragkraftskurvan innebär att föraren inte behöver växla särskilt mycket även när belastningen ändrar sig.
Jämför man de båda diagrammen kan man även se att A95 är effektivare när den körs lite snabbare. Genom att multiplicera hastighet och dragkraft där traktorn överför maximal effekt över hjulen erhålls ett mått på arbetet. Trots att redskapet måste vara cirka 18 procent mindre för att traktorn ska orka dra det i drygt 10 km/h i stället för i knappt 7 km/h gör A95 ett större arbete i den högre hastigheten.
Det som däremot är lite sämre på Valtra A95 är verkningsgraden på kraftuttaget.
Provtraktorn har 540- och 540-ekonomivarv på kraftuttaget. Traktorn går att få med 1 000 rpm i stället för 540-ekonomi utan extrakostnad.
Vid ett test i en dynamometer visar det sig att traktorn endast ger 51 kW (70 hk) på kraftuttaget. Det är inte mer än 71 procent av motorns nominella effekt. Enligt Thor Andersson, produktspecialist på Valtra Traktor beror det på att traktorn testades med kraftuttagsvarvet 540 rpm och att det varvtalet tas ut vid ett relativt lågt motorvarv, 1 890 rpm att jämföras med nominellt varvtal som är 2 270 rpm. Vill man ta ut större effekt över kraftuttaget på en A95 bör man köpa den med 1 000 varv kraftuttag för det ger den vid 2 078 rpm på motorn. Med det alternativet bör traktorn ge 58 kW (79 hk) på kraftuttaget.
För flertalet användare räcker den lägre kraftuttagseffekten. Kör man med en spruta, mindre vallmaskin eller en gödselspridare och tar ut minst lika mycket effekt över hjulen som över kraftuttaget spelar verkningsgraden mindre roll.
Extrautrustning på provtraktorn är elektronisk trepunktslyft samt frikopplingsknapp i växelspakarna. Klara man sig utan det får man A95 för 338 000 kronor.
Däremot kom hela A-serien, som numera består av tre traktorer, i ny skepnad hösten 2004. De har numera samma runda former som alla andra Valtramodeller och mer elmanövrerade reglage.
Inkoppling av differentialspärr samt fyrhjulsdrift sker numera med en strömbrytare på A-serien. Traktorerna har även bromsar på alla fyra hjulen.
Kunder har fortfarande möjlighet att köpa A-seriens traktorer i tvåhjulsdrivet utförande. I det utförandet får man en traktor som är väldigt smidig. Med fyrhjulsdrift är däremot vändradien ganska stor med tanke på traktorns storlek.
Traktorerna finns med tre olika hyttalternativ; standard, skogshytt med vändbar förarplats och bakre gaspedal samt låg hytt för de som kör i trånga utrymmen. Låg hytt kostar inget extra.

Valtra A95.
Motor: Fyrcylindrig Sisu på 4,4 liter och 72 kW (98 hk) maxeffekt och max vridmoment 359 Nm vid 1 400 rpm.
Transmission: Fyra synkroniserade växlar, tre gruppväxlar och separat fram/back ger totalt 12 växlar i vardera riktningen.
Däck: 420/70R24 fram och 520/70R34 bak.
Vändradie: 6,35 meter.
Bränsletank: 79 liter.
Lyftkapacitet: 3 400 kp.
Max hydraulflöde: 52 l/min
Max hydraultryck: 190 bar
Yttre hydraulik: 3 dubbelverkande uttag.
Vikt: 3 590 kg (utan vikter) varav 37 procent på framaxeln.
Serviceintervall: Motoroljebyte 250 timmar (9 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (32 liter Hydrauloljebyte 1 000 timmar (35 liter).
Kraftuttag: 540 och 540 E rpm.
Pris: 358 700 kronor
Pris per hk: 3 660 kronor

Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: 16 400:-
Frontvikter: 10 x 40 kg 8 500:-
Passagerarsäte: Nej
Frontlyft och pto: 47 400:-
Fjärde dubbelverkande uttag: 3 600:-
Luftfjädrad förarstol: 6 000:-
Säkerhetsbälte förare: std
Vändbar förarplats och skogshytt: 5 500:-
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: Nej
Framaxelfjädring: Nej
Hyttfjädring: Nej
Krypväxel: std

Valtra A95 har inte lika mycket vikt på framaxeln som traktorerna i gamla 05-serien. Men med full frontviktsbrygga klarar den gödningsspridaren utan problem.

Två hydrauluttag manövreras med en mekanisk joystick och det tredje med en separat spak. Med elhydraulik, som på den här traktorn, är resten uppflyttat i högerpanelen.

Alla filter är samlade på motorns vänstersida och här även kontrollerar man och fyller på motoroljan. Sämre är det med batteriplaceringen. Det är inklämt på tvären mellan motor och hytt och skymtas bakom behållaren för spolvätska.

NilehnTeknik tittar in i nya A95.

Relaterade artiklar