ANNONS

På enklaste vis

Traktorserie som täcker det intressanta mellanklassegmentet vad gäller hästkrafter. Nya John Deere 6M är en blandning av föregående 6030-serien och nya 6R. Detta gör att man både kan få en enkel och en mer avancerad traktor ur samma serie.

Ett brett register av hästkraftsalternativ och valmöjlighet till olika avancerad utrustningsnivå är två bra faktorer om en traktor ska passa så många olika användare som möjligt. John Deere 6M är märkets nya traktorserie som täcker hela den viktiga mellanklassen med modeller mellan 85 kW (115 hk) och 129 kW (175 hk), samtidigt som den låter varje kund välja utrustning efter vad man behöver.
Kort beskrivet kan man beskriva 6M som en korsning mellan John Deeres förra storsäljare 6030-serien och deras nya 6R-serie. 6M har nämligen samma motorer, vissa växellådor och design som en 6R, men har 6030-seriens hytt och reglage.
Traktorn vi provkör är den minsta i serien, 6115M.
Den har en fyrcylindrig motor på 4,5 liter och maximalt 89 kW (121 hk). Motorn är densamma som i 6R-serien med fyrventilsteknik för att klara av avgaskraven, men motorerna i 6M saknar IPM effektstyrning. Likt resten av John Deeres modellprogram klarar sig 6115M med EGR och återcirkulering av avgaserna för att klara gällande avgaskrav.
Åtkomsten till motorn är bra. Motorhuven fälls upp på gasdämpare, men en liten sidoplåt som kräver verktyg sitter kvar närmst hytten. Kylarna på traktorn sitter enkelt åtkomliga längst fram och skjuts ut till vänster för att rengöras, utan att framhjulen behöver svängas bort.
På ramen över framaxeln på vänster sida sitter hållaren för jordbruksdraget och följer man rakt upp, under motorhuven dock, kommer man där åt oljestickan och lock för påfyllnad av motorolja.
6M-seriens traktorer är framtagna med en något enklare utrustningslista än syskonet 6R. Exempelvis finns bara växellåda med semipowershift att tillgå. Dessa är dock de välprovade PowrQuad och AutoQuad, vilka finns från 16/16 till 24/24 växlar.
Traktorn vi provkör har AutoQuad-transmission på 24/24 växlar och kopplingsfri fram-/backspak till vänster om ratten. Med frikopplingsknappen i växelspaken och automatik för växling av powershiftstegen är de 6 gruppväxlarna och 4 powershiftväxlarna bekväma att hantera. Traktorn finns också med tillägget ECO, vilket sänker varvtalet vid maxfart för att spara bränsle. Samtidigt sänker det ljudvolymen i hytten, vilket är positivt.
Hytten är det som för föraren mest kommer vittna om att det är en 6M och inte en 6R. Traktorn har nämligen inte den nya hytten utan B-stolpe, utan den lite mindre från 6030-serien, vilken många är vana vid. Väldigt bra med denna hytt är att såväl vänster som höger dörr går att använda utan minsta problem, då passagerarsätet fälls undan bra, högerpanelen slutar i tid och ratten fälls undan rejält.
I övrigt är hytten något enklare än på syskonet 6R. Högerpanelen innehåller tre mekaniska spakar för hydrauliken, mekanisk växel för kraftuttaget och elhydraulisk mus för manövrering av trepunkt. Resten är strömbrytare. Fördelen med denna instrumentering är hur enkel den är att förstå sig på, då tydliga bilder visar vad respektive reglage gör.
Ratten är inställbar i höjd och teleskopled med medföljande instrument, vilket gör att man inte tappar sikten. I rattkonsolen finns även fläkten.
Passagerarsätet i traktorn är även det samma som i 6030-serien. Det är inte i klass med dagens stoppade säten med skrivbord i ryggstödet, men fungerar att sitta på.
Trepunkten bak är lätt att ställa in med sitt lägesreglage och knappar för att sänka eller höja till inställt värde. På 6115M klarar lyften av 4 900 kilogram bak och om traktorn har frontlyft klarar den av 4 ton. Som mest klarar 6M-serien av att lyfta 7 ton i trepunkten bak.
Att koppla redskap till traktorn fungerar bra. Det hydrauliska utskjutet på hitchdragkroken underlättar tillkoppling väsentligt. Traktorn kan ha upp till fyra dubbelverkande hydrauluttag. Utskjutet hämtar hydraulik från ett uttag, men fäste för slangarna gör att man utan problem kan koppla bort dem och använda alla fyra uttagen till ett redskap.
Måtten på 6115M är 2,66 meter på höjden och lägsta punkten är under lyftdragkroken, 41 centimeter. Vikten är 4 900 kilogram. Med största däckalternativet, 540/65R24 fram och 600/65R38 bak, blir traktorn en stabil dragare för mindre redskap. Testtraktorn hade dock 380/85R28 fram och 460/85R38 bak. De olika specifikationerna ändras dock med de större alternativen. 6M har nämligen tre olika chassistorlekar och både fyr- och sexcylindriga motorer.
Precis som på 6R har man på 6M klämt in batteriet i en lucka under höger trappstege. För att ladda batteriet har man dock dragit fram en pluspol för att underlätta. Bredvid pluspolen sitter också påfyllnadslocket för spolarvätska.
Det speciella med 6M är hur man kan kombinera en enklare traktor med mer avancerad teknik om man önskar det. Exempelvis kan man köpa traktorn redo för isobuskompabilitet, lastkännande hydraulsystem och förberedd för autostyrning med rattmotor eller manuell styrning efter lysdioder.
Priset för den 6115M som vi provkör är 704 475 kronor, men i sitt billigaste utförande kostar traktorn cirka 585 000 kronor.

John Deere 6115M är en bra traktor som är enkel att förstå sig på. Serien har sex modeller och en utrustningslista som gör att traktor ska tilltala fler.

Fläkten sitter i rattkonsolen med gott om utsläpp. Alla reglade sitter samlade i högerkonsolen.

Trepunkten lyfter 4 900 kilogram och hitchen finns med hydrauliskt utskjut. Ett fjärde hydrauluttag går att få.

6115M blandar mekaniska reglage med elhydraulik och strömbrytare. Växelspaken har frikopplingsknapp och powershiftstegen har automatläge.

Insteget är något smalare är på 6R, då 6M har 6030-seriens hytt med B-stolpe.

Motorn är John Deeres egen fyrcylindriga på 4,5 liter och 89 kW (121 hk). I bild syns utdragen kylare, gula oljestickan och jordbruksdraget.

Höger dörr går utmärkt att använda. I bild syns locket för spolarvätska och det röda skyddet över pluspolen.

Passagerarsätet har ryggstöd och fungerar att sitta på.

Modellen 6170M är störst i serien som visades första gången hösten 2012.

John Deere 6115M
Motor:    Fyrcylindrig John Deere på 4,5 liter och 89 kW (121 hk) maxeffekt och max vridmoment 519 Nm vid 1 500 rpm
Transmission:    Semipowershift med 24/24 växlar
Däck:    380/85R28 fram och 460/85R38 bak
Bränsletank:    220 liter
Lyftkapacitet:    4 900 kg
Max hydraulflöde:    110 l/min
Max hydraultryck:    200 bar
Yttre hydraulik:    3 dubbelverkande uttag
Vikt:    5 210 kg (utan vikter) varav 39 procent på framaxeln
Serviceintervall:    Motoroljebyte 500 timmar (16 liter), Transmissionsoljebyte 1 500 timmar (52 liter)
Kraftuttag:    540, 540E och 1 000 rpm
Pris:    704 475 kronor
Pris per hk:        5 822 kronor

Utrustning:
Luftkonditionering:    std
Frontvikter, 8 x 50 kg: 6 642
Passagerarsäte:    3 303
Frontlyft och pto:    66 555
Hydraulisk släpvagnsbroms:    6 138
Femte dubbelverkande uttag:    nej
Luftfjädrad förarstol:    11 475
Säkerhetsbälte förare:    ja
Säkerhetsbälte passagerare:    ja
Vändbar förarplats:     nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:    ja
Framaxelfjädring:    41 580
Krypväxel:        ja

Relaterade artiklar