Passar för många arbeten
Liten, smidig och bekväm. Massey Ferguson 5455 är ett mycket vettigt alternativ bland traktorerna i hundrahästarsklassen.
Massey Fergusons 5400-serie lanserades hösten 2003 och ersatte då 4300-serien. Traktorserien tillverkas i Agcos fabrik i Beauvais i Frankrike och designen påminner om de större 6400 som kom ett halvår tidigare.
Massey Ferguson 5455 är tredje störst i en serie på sex modeller och den modell som är såld i flest antal i Sverige.
Det är en mycket trevlig traktor med en bekväm förarplats och bra sikt. Motorhuven sluttar kraftigt och det är lätt att se frontredskapet eller frontlastaren.
För att komma åt motorn måste man använda en insexnyckel och lossa två skruvar på vardera sidan. Därefter kan man lyfta av sidoplåtarna. Vid första anblicken ser det trångt ut, som på alla traktorer med sluttande huv, men det är fel. Motorn och alla servicepunkter på Massey Ferguson 5455 är lätta att komma åt. Luftfiltret sitter längst fram och kylarna är delbara. Batteriet, som är på 105 Ah, fick inte plats i motorrummet. I stället sitter det i en låda under höger insteg, vilket fungerar utmärkt. Det är lätt att fälla undan stegen och öppna batterilådan.
Hytten har teleskopiska backspeglar och sidomonterat avgasrör. Det är tre trappsteg upp i hytten och det går att använda både höger och vänster dörr.
Traktorns höjd till hyttaket är 2,72 meter. För den som har behov att komma in i låga byggnader finns ett låg byggt tak utan extrakostnad.
Hytten är liten. Om det är bra eller dåligt är en smaksak. Personligen trivs jag bra. Det är nära till allt och sikten är bra. Det är lätt att hålla rent i hytten. Ytorna är plana och det finns inga skrymslen.
Ljudnivån är fullt acceptabel och det går att samtala obehindrat under körning på fullgas. Trots att hytten inte är så stor får det plats ett passagerarsäte till vänster. Det är inte det bästa jag sett på marknaden, men fungerar utan problem även för en vuxen.
Fläkten sitter i taket vilket innebär att såväl värme som kyla strömmar ut från utsläppen där. När det gäller värme är inte det så bra. Filtren till hyttfläkten är lätta att komma åt.
Instrumenteringen har analoga klockor för motorvarv, bränslemängd och temperatur. Hastighet och kraftuttagsvarv visas digitalt. Ratten är ställbar i både höjd och teleskopled. Till vänster om ratten sitter spaken för den kopplingsfria fram/backen.
Handbromsen sitter till vänster men allt annat sitter till höger.
Traktorn har en riktig högerpanel med den korta växelspaken till den fyrväxlade synkroniserade lådan längst fram. Den ger ett sportigt intryck och är bekväm att använda. I spaken sitter tryckknapp för elektrisk växling i den mekaniska hög/låglådan, vilket sker med stillastående traktor. I samma spak sitter även knappen för snabbväxlen. Det finns ingen frikopplingsknapp så föraren måste använda vänsterfoten vid växling.
Kraftuttaget är exklusivt på testtraktorn. Med strömbrytare växlar man mellan 540, 540 ekonomi, 1 000 och 1 000 ekonomi varv och med en spak kan man dessutom välja drivhjulsberoende. Tillslaget är elhydrauliskt.
Spaken för att utlösa lyftdragkroken sitter bra placerad och bredvid den en extra knapp att hissa upp och ner trepunkten med. Såväl kraftuttag som trepunkt kan styras från bakskärmarna.
Där bak finns även en hållare för jordbruksdraget när detta inte används.
De yttre hydrauluttagen har lite dålig märkning och det är inte helt självklart vilket uttag man ska sätta hydraulslangarna i för att det ska bli rätt spak och rätt håll inne i hytten.
Traktorn finns med en hydraulpump som ger 100 liter per minut och en trepunkt som lyfter 6 000 kp.
Hjulbasen på 5455 är 2 464 mm och 37 procent av vikten vilar på framaxeln. Traktorn har en vanlig framaxel med centrummonterad styrcylinder. Fjädring finns varken till framaxel eller hytt. En luftfjädrad stol är det bästa som kan erbjudas i den vägen.
En intressant utrustning är vändbar förarplats och skogsutrustning. I det paketet får man bland annat bukplåtar, frontskydd, grenavvisare och en hyttkonstruktion där det är gott om plats både när man vänder runt samt sitter bakvänd.
För den som önskar en enklare och därmed även billigare traktor kan nämnas att priset för en Massey Ferguson 5455 startar på 412 100 kronor. Då får man en traktorn med mekanisk fram/back, kraftuttagsväxling utanför hytten, centrummonterat avgasrör, fast ratt och utan teleskopiska backspeglar.
Massey Ferguson 5455.
Motor: Fyrcylindrig Perkins på 4,4 liter och 74,5 kW (101 hk) och max vridmoment 415 Nm.
Transmission: Fyrväxlad synkroniserad låda, elmanövrerad hög/låg och tvåstegs powershift samt kopplingsfri fram/back ger 16 växlar i vardera riktningen.
Däck: 11.2R28 fram och 13.6R38 bak.
Bränsletank: 150 liter.
Lyftkapacitet: 5 000 kp.
Max hydraulflöde: 57 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 2 dubbelverkande uttag.
Vikt: 3 830 kg (utan vikter).
Vändradie: 5,60 meter.
Serviceintervall: Motoroljebyte 400 timmar (7,5 liter), Transmissionsoljebyte 1 200 timmar (62 liter).
Kraftuttag: 540 och 1 000 rpm samt drivhjulsberoende.
Pris:445 452 kronor
Pris per hk: 4 410 kronor
Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: 15 409:-
Frontvikter: 8 x 55 kg 6 345:-
Passagerarsäte: 1 267:-
Frontlyft och pto: 53 478:-
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Tredje dubbelverkande uttag: 3 533:-
Luftfjädrad förarstol: 3 172:-
Skogsutrustning: 43 450:-
Krypväxel: 6 798:-