Perfekt anpassad för lantbruket
Lastmaskin med kraft för de tuffa jobben, men som tack vare teknik ändå går snålt och bekvämt. JCB 435S Agri är den största lantbrukslastaren från britterna och en trevlig maskin för lantbruksföretag som behöver en lite större hjullastare i sin drift.
På Agritechnica 2013 visade englandsbaserade JCB upp nya midjestyrda hjullastare avsedda för lantbruk. De finns i tre storlekar: 413, 418 och 435. Alla slutar de på S Agri.
NilehnTeknik har provkört den största S-modellen, 435S Agri i en plansilo under ensilageskörden med tillfredsställande resultat. Maskinen väger 13 600 kg och är en typisk maskin för större gårdar eller maskinstationer, där exempelvis ensilagepackning, betlastning eller snöröjning är vanligt förekommande arbeten.
Börjar vi med en genomgång av lastmaskinen kan vi konstatera att det är en välbyggd och genomtänkt maskin, med exempelvis trappsteg runtom för säker rengöring av rutorna. Motorhuven öppnas i tre steg där sidoplåtarna tar med sig de heltäckande stänkskärmarna upp och frilägger hela motorrummet. Där sitter en 6,7 liters Cummins-sexa på 172 kW (230 hk). I bakre huven sitter fläkten monterad och därmed friläggs hela kylaren när den lyfts upp. Här bak sitter även de dubbla batterierna lättillgängligt. Kylaren är designad med generöst utrymme och fläkten är reversibel för att minska det manuella rengöringsbehovet. Fläkten är dessutom hydraulisk och anpassar varvtalet efter behov. Motorn når sin maxeffekt vid 2 100 varv, men vid mindre krävande arbeten kan man slå till ett eco-läge med en strömbrytare i hytten. Då begränsas motorvarvet till maximalt 1 800 rpm, vilket ska ge ungefär 200 hästkrafter. Resultatet blir sänkt bränsleförbrukning och mindre ljud i hytten. Toppfarten, 48 km/h, nås dock endast vid 2 100 varv. Något annat som sänker bränsleförbrukningen är varvtalssänkning från 950 till 700 varv när motorn stått på tomgång en stund.
På höger sida av maskinen finns en verktygslåda i plåt, och under ett plasthölje på hytten kommer man åt all elektronik som sitter i hytten. På samma sida kollar man även oljenivån för transmissionen, tyvärr placerad under höger stänkskärm. Framme till höger sitter även den fabriksmonterade centralsmörjningen, med vilken mycket underhållsarbete sparas.
Fram på testmaskinen sitter vanliga lastarmar med överliggande kolvar för tilt. Det är rent och snyggt designat och sikten är bra från hytten ner mot redskapet. Det går att få upp till två dubbelverkande uttag fram för den som önskar det. Lastmaskinen kan fås med standard lyfthöjd på cirka 3,6 meter eller extra hög på ungefär 4,0 meter till plan skopa. Max tipplast för maskinen med normala armar vid svängt läge är 7 640 kg.
Tar vi oss vidare till vänster sida på lastaren finner vi hydraultanken till höger om stegen. Vi klättrar upp till hytten och kan konstatera att insteget är bra med ett rejält räcke. Hytten är densamma som på de två mindre modellerna och det är positivt. Den är väldigt rymlig och har bra sikt åt alla håll. Alla reglage sitter placerade framför föraren och har tydliga symboler. Till vänster sitter knappar för inställning av transmission och detta är faktiskt en relativt bra placering. Allt annat sitter i högerpanelen, sånär som på belysningsknappar som sitter uppe till höger vid radion. Något som kommer alltmer är automatiska klimatanläggningar och även JCB har följt med på detta tåg. I kombination med bra placerade luftutsläpp i hela hytten, ger detta en skön temperatur. Ratten är inställbar i höjd och teleskopled, men personligen hade jag önskat att slaget för höjden var större. Testmaskinen är dock utrustad med följsam spakstyrning, vilket kostar 60 000 kronor exklusive montering. I hytten finns små detaljer som förhöjer det dagliga arbetet. Exempel på detta är en rejäl krok för kläder i vänster C-stolpe och bra åtkomst till säkringar under en lucka bakom förarstolen.
Vi provkör JCB 435S Agri mitt i vallskörden och kan konstatera att lastmaskinen passar bra i en plansilo. Trots stora mängder gräs på grepen klättrar maskinen uppför backen utan problem i hela 8 km/h samtidigt som vi kör med hydrauliken för fullt. Detta hänger ihop med att lastaren har lockup på alla växlar och därmed får minskade effektförluster. Stänger vi av lockupen når vi endast 5 km/h vid samma arbete. Rent praktiskt kör man alltid med lockupen till, men kan stänga den om man exempelvis lastar spannmål mot en klen vägg. Den automatiska powershiften med sex växlar sköter sig bra. Trots att maskinen räknas som en stor lastmaskin är den smidig. Den yttre vändradien mäter 5,75 meter. Frigånghöjden är 49 cm under bakaxeln och höjden från mark till tak är 3,40 meter.
JCB 435S Agri
Motor: Sexcylindrig Cummins på 6,7 liter och 172 kW (230 hk) effekt vid 2 100 rpm.
Transmission: Converter med sexstegad powershift
Däck: 750/65R26 fram och bak
Bränsletank: 230 liter
Tipplast (svängd): 7 640 kg
Lyfthöjd: 3 958 mm
Max hydraulflöde/ tryck: 132 l/min/250 bar + 132 l/min/160bar
Yttre hydraulik fram: 2 dubbelverkande uttag
Vändradie: 5,75 m
Vikt: 13 600 kg
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (19 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (41 liter), Hydrauloljebyte 2 000 timmar (135 liter)
Pris: 1 836 000 kronor
Utrustning:
Luftkonditionering: std
Hydraulisk släpvagnsbroms: nej
Ett dubbelverkande uttag bak: nej
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte: std
Hydraulisk hitch bak: nej
Diffspärr bak/fram: std
Bomdämpning: std
Adapter stora BM inkl 3:e funktion: std
Spakstyrning: 60 000 kronor
Tre plus: + (grönt)
Smidig
Bra hytt
Lockup
Tre minus – (rött)
Liten rattinställning
Verktygslåda höger sida
Oljekontroll under höger bakskärm