Perfekt maskin för att skota ut virke
Terri ATD är en perfekt maskin att skota ut virke i känsliga miljöer men den som vill ha kapacitet i arbetet gör klokast i att köpa en begagnad stor skotare.
Att köpa en miniskotare som Terri ATD för att hålla kostnaden nere är fel. Är det bara ett lågt pris på maskinen man är ute efter gör den självverksamme skogsägaren sannolikt en bättre affär genom att köpa en begagnad skotare av normal storlek.
Terri ATD ska köras i känsliga miljöer där man vill ha lågt marktryck och en smal maskin.
NilehnTeknik provkör en Terri ATD på Kristianstads kommuns marker. Kommunen har en stor mängd känsliga områden såsom naturreservat. Där passar den lätta och smala Terri ATD:n perfekt.
Flaket har tre par bankare och durkplåt i botten på flaket. Plåten är en egen uppfinning på kommunen och innebär att man kan ta med sig lite mindre gods på flaket.
Vi lastar material i massavedsstorlek och med stödbenen nere står Terrin stabilt och kapaciteten i kranen är bra.
Den fyrcylindriga motorn går på tomgång vilket är helt tillräckligt för att ha full fart i kranen.
Kranen körs med två eljoysticks i armstöden och hydrauliken är följsam och lättanvänd. För att köra maskinen har man en vippströmbrytare i höger armstöd för fram, neutral och back. I bakåtvänt läge måste man trampa ner en pedal med vänster fot för att maskinen ska röra sig när man gasar med höger. Det är en säkerhetsdetalj så man inte ska köra av misstag, exempelvis med stödbenen nere. Med säkerhetspedalen nere stannar hydrauliken till kranen.
Stödbenen körs upp och ner med knappar i joysticks så det är snabbt och enkelt att hissa upp och ner inför förflyttning. Det är bra eftersom benen måste vara nere för tillräcklig stabilitet vid lastning.
Hytten är bred och det är gott om plats att vända runt.
Ljudnivån är helt okej, 72 dBA på tomgång och 80 dBA vid fullgas, cirka 2 500 rpm på motorn.
När man sitter framåtvänd är det bara att gasa för att köra iväg och midjan styr man med den ena joysticken.
Maskinen är smal och smidig och det går att komma fram mellan träd där man knappt tror det är möjligt. Just smidigheten är Terri ATD:s styrka.
Markfrigången är 280 millimeter mellan banden och med en strömbrytare i hytten slår man på drivningen på banden. Maskinen har även mekanisk hög/låg, differentialspärr samt vinsch i fronten. Allt detta sköts med spakar vid framrutans panel. Alla andra instrument och strömbrytare finns i högerpanelen.
Luftutsläpp från hyttventilationen finns som defroster mot rutor och både fram och bak i hytten mot föraren. Klimatet i hytten är bra och rutorna stora för god sikt. Det är lätt att se både när man transporterar sig och lastar och i backspeglarna ser man var vagnens band går. Bra när det är trång i svängarna.
Motorn är inte stor på Terri ATD och med fullt lass går det tungt i transport när vi kör i terränglådan och högväxel är inte att tänka på.
Terri tillverkas av Martinell Modell Service i Morgongåva och det finns ingen egentlig återförsäljarorganisation. Kunder vänder sig direkt till fabriken för att köpa maskiner och för service finns ett antal kontrakterade verkstäder runt om i landet.
Terri ATD årsmodell 2004
Motor: Fyrcylindrig Lombardini på 1,4 liter och 29 kW (40 hk) effekt vid 3 000 rpm.
Transmission: Hydrostat och två mekaniska växlar.
Band: 400 mm
Bränsletank: 35 liter
Lastkapacitet: 2 960 kg
Lastarea: 1,2 m2
Max hydraulflöde: 33 l/min
Max hydraultryck: 180 bar
Vändradie: 6,2 m
Vikt: 3 040 kg
Serviceintervall: Motoroljebyte 100 timmar (5,1 liter), Transmissionsoljebyte 400 timmar (111 liter), Hydrauloljebyte 1 200 timmar (55 liter)
Vad kostar reservdelarna:
Oljefilter motor: 220
Luftfilter: 505
Hydrauloljefilter sugsidan: 1 050
Hydrauloljefilter trycksidan: 281
Hydraulpump till arbetshydraulik: 3 900
Bränslefilter: 250
Faktaruta:
Verkmästaren: Servicevänlig för sin storlek.
Mats Jansson på Östra Sönnarslövs Traktorservice har skruvat en del på Terri ATD och tycker maskinen är helt okej.
Under hytten finns bland annat bränsle- och hydrauloljetank och för att komma åt där måste hytten lyftas.
– Det måste ske med en extern dunkraft, säger Mats Jansson.
För övrigt är det enkelt att komma åt servicepunkterna. Motorhuven fälls åt sidan och ventilpaketet för hydrauliken sitter utanför hytten där bak.
Midjan är den svaga länken på Terri ATD och denna bör kontrolleras vid köp av begagnad maskin.
Mats Jansson berättar även att det kan vara problem med de små hjulen som styr banden eftersom bultarna som håller hjulen brukar brista ibland.
Faktaruta:
Ägaren: Smidig men känslig för stubbar och sten.
Bengt-Göran Jönsson är förare på en Terri ATD som ägs av Kristianstads Kommun. Han tycker att maskinen är smidig och bra att köra i känsliga miljöer eftersom den är lätt.
Det han saknar på maskinen är en dämpning i svängen på kranen. I övrigt tycker han den är bekväm att köra.
– Arbetsmiljön är mycket bra i förhållande till maskinens storlek.
När maskinen var ny läckte den hydraulolja i några anslutningar men det fixades på garantin. De har även haft lite problem med elektromagneter som styr ventilerna.
Eftersom maskinen är relativt liten med klena band och hjul har Bengt-Göran Jönsson ibland haft problem med stenar och små stubbar som gått upp i banden.
– Det kan orsaka skador på däck och hjul.
Bränsleförbrukningen är Bengt-Göran Jönsson nöjd med. Cirka 3 liter per timme innebär att maskinen nästan kan köras två arbetsdagar per tank.