ANNONS

Pigg motor och ett sportigt utseende

Ny motor ger Subaru Outback egenskaper som gör att den känns piggare. Dessutom har den fått ett sportigare utseende.
Idag med rådande priser och kriser blir ekonomin i extra fokus. Därför kommer (tidningens namn) denna gång att titta lite närmre vilket som är bäst när det gäller diesel eller bensin som drivmedel på Subaru Outback.
Subaru har kommit med en ny boxerdiesel som har en cylindervolym på två liter med fyra cylindrar och turbo vilket ger en kraft på 150 hästar och ett vridmoment på hela 350 Nm vid 1 800 varv. Förbrukningen på dieselalternativet ligger på 0,59 liter på mil enligt Subaru vilket får anses skapligt. Det är bra jämfört med bensinalternativet som är 0,86 liter per mil.
Bensinmotorn är starkare, 173 hästkrafter, men den bilen har ändå sämre acceleration, det skiljer 0,6 sekunder på 0-100 km/h.
Med dessa siffror i ryggen räknar man snabbt fram att dieselalternativet lönar sig om man kör mer än 780 mil om året trots att fordonsskatten är nästan dubbelt så hög på en dieseldriven Outback jämfört bensinvarianten. Enligt Subaru ska det inte skilja något på försäkringspremien mellan de båda modellerna.
Kör man mer än 780 mil om året så tjänar både miljön och plånboken på en boxerdiesel.
En fördel med den nya motorn är att den är väldigt kompakt och liten vilket i sin tur ger bättre vägegenskaper i form av att man får en lägre tyngdpunkt. Detta kombinerat med bilens fyrhjulsdrift ger goda köregenskaper både på och vid sidan av vägen. Det enda som begränsar den ute i terrängen är möjligtvis markfrigången som är 20 centimeter. Bilen är väldig lätt styrd och svarar bra på gasen när man trampar på lite grann. Fjädersystemet jobbar effektiv och ger ett lugnt intryck även där det är riktigt ojämnt. En annan trivsam parameter är ljudnivån och enligt våra mätningar ligger ljudnivån på cirka 62 dBA i kupén när man kör i 100 kilometer i timmen, vilket är bra.
Bilen som provkördes var en Exclusive vilket innebär att den är full av finesser som kan komma väl till pass men även kostar extra vid inköpet. Det finns totalt tre olika varianter av Outback med boxerdiesel där priset ligger mellan 279 900 kronor upp till 324 900 kronor.
Invändigt är sätena klädda i läder som ger en behaglig komfort. Instrumentpanelen är svart med gråa inslag som känns ganska tråkigt och plastigt. Subaru har även placerat mycket knappar i mittpanelen på en ganska liten yta vilket inte är så snyggt. Hoppar man bak i baksätet finner man inget speciellt, tillräckligt med plats för två fullvuxna men att sitta tre blir trångt. Bagaget är av normal storlek för bilmodellen med ett plant lastgolv som en av fördelarna. Vid varje sida kan man även fälla ner en krok att hänga saker i. De tål en maximal belastning på fem kilo vilket ofta räcker för matkassar. På så sätt slipper man kassar som trillar och specerier som rullar runt i hela bagaget.
Bilen har en hel del finesser så som automatisk nivåreglering vilket gör att bilen alltid är i plant läge när den är i rörelse. Defroster till vindrutetorkarna är en annan bra sak på bilen.
Subaru Outback 2.0D Exclusive
Motor: Fyrcylindrig boxerdiesel på två liter, med 16 ventiler och turbo.
Max effekt: 110 kW (150 hk) vid 3 600 rpm
Max vridmoment: 350 Nm vid 1 800 rpm
Transmission: Manuell 5-växlad låda
Toppfart: 200 km/h
Acceleration: 0–100 km/h på 9,2 sekunder
Förbrukning: 0,59 liter per mil (enl. Subaru) på blandad körning
Bränsletank: 64 liter
Yttre vändradie: 5,4 meter
Markfrigång: 200 millimeter
Mått: längd 473 cm, bredd 177 cm, höjd 154,5 cm
Vikt: tjänstevikt: 1 650 kilo, totalvikt: 2 030 kilo
Pris: 324 900 kronor

Dieselpris 11,19 kr/liter
Bensinpris 10,24 kr/liter
Förbrukning:
Outback boxerdiesel 0,59 l/mil
Outback 2,5 bensin 0,86 l/mil.
Skatt:
Outback boxerdiesel 3 638 kr/år
Outback bensin 1 920 kr/år
Bensin och diesel alternativen är kostnadsneutrala vid 778 mils körning per år. Vid kortare körsträcka är bensin billigare och vid längre är diesel billigare.

Plus:
Elektriskt soltak
Keyless system
Högt andra handsvärde

Minus:
Stora och fula dimljus fram
Dålig kupébelysning
Ingen elstol på passagerarsidan

Subaru Outback ger ett sportigt intryck med luftintaget på motorhuven och dubbla avgaspipor där bak. Den nya boxerdieseln ger bilen sportiga köregenskaper.

Det är ett normalt lastutrymme i Outback och under det plockar man lätt fram reservhjulet och verktygen som behövs om olyckan är framme.

På 7 tums skärmen i mitten kan man växla mellan bland annat färdator och GPS

Subaru har full fokus på bränsleförbrukningen. En grön liten triangel tänds när det är som mest bränsleekonomiskt att växla upp.

Relaterade artiklar