ANNONS

Poppulär Claas i ny tappning

Nya Claas Arion 550 är en lättkörd och smidig traktor med en intressant transmission som tar fram det bästa från de steglösa och de med växlar.

Claas Arion har en mycket fin transmission, tillverkad på Gima i Frankrike. Det är en transmissionsfabrik som Claas äger tillsammans med Agco och därmed känner alla som kör Massey Ferguson igen sig när de hoppar in i en Claas.
I nya Arion 500-serien är det en transmission som heter Hexactiv. Den har automatik och speedmatching. När föraren växlar i grupplådan anpassar sig powershiftstegen automatiskt så att växlingen blir jämn. Såväl grupplåda som powershift växlas med en spak och en knapp i höger armstöd. Kör man med fullautomatik växlar traktorn själv i båda lådorna och föraren reglerar farten med gasen. Beroende på arbete kan man välja mest ekonomisk körning eller maximal dragkraft. Traktorn väljer sedan växel efter vald hastighet, belastning och motorvarvtal. Med fyra grupper och sex powershiftsteg får man 24 växlar fram och back. Det är tillräckligt för de flesta arbeten och hela 14 växlar finns inom det viktiga arbetsområdet 5–15 km/h. Som förare kan man välja högsta tillåtna växel i automatläget och då går traktorn aldrig över det när man kör i automatik.
Toppfarten, i Sverige 40 km/h, når man redan vid 1 630 rpm på motorn om traktorn har däckdimension 20.8R38 eller större. Det minskar bränsleförbrukningen och ljudnivån vid transporter.
Kort och gott kan man således säga att den med den nya transmissionen Hexactiv är det som att köra en steglös transmission trots att traktorn har 24 växelsteg. Fördelen med denna lösning är att man har en konstruktion med bättre verkningsgrad, det vill säga mindre energiförluster jämfört med en helt steglös transmission, men ändå är den lika enkel att köra och nästan lika exakt och bekväm. Fram och back växlas med en spak till vänster om ratten och till denna kan man ställa in hur snabbt rörelseriktningen ska ske. Växlingen kan ske direkt eller mjukt med fördröjning. Har man transmissionen i det senare läget blir det en mjuk rörelseriktning och det känns nästan som att köra en traktor med turbinkoppling. Detta är perfekt när man kör med frontlastare.
Claas Arion 500 är en perfekt traktor för frontlastare. Man har bra sikt och i taket är det en stor ruta så man har full kontroll även med lastaren i topp.
Andra bra saker med transmissionen är att man kan ställa in två förvalda växellägen, exempelvis ett för fältarbete och ett för transport, och när man trycker på en knapp så intar traktorn direkt detta växelläge och man kommer igång snabbt. Systemet sparar således tid för föraren. En annan möjlighet är att göra förval mellan fram och back. När man kör med en frontlastare växlar man hela tiden mellan fram och back och kanske vill man åka olika fort i de båda riktningarna. Då kam man ha en växel vid körning framåt och en annan vid körning bakåt.
Alla inställningar ovan görs i monitorn Cebis som är monterad längst fram i höger armstöd. I denna gör man även alla inställningar för hydraulik och här finns vändtegsautomatiken.
Claas Arion finns även i en enklare verion, utan Cebis-monitor och då har man inte heller automatfunktionerna i transmissionen.
Hytten på Claas Arion 500 är bra. Claas har rymliga hytter och så även i denna nya modell. När många fabrikat har valt att flytta alla instrument till höger A-stolpe och höger panelen har Claas kvar analoga klockor och cdigitala displayer i instrumentpanelen rakt fram. Vilket som är bäst är en smalsak.
Nytt nu är att instrumenten följer med när man vinklar den ställbara ratten, vilket är bra. I den digitala displayen ser man framkörningshastighet, kraftuttagsvarv, driftstimmar och vilken växel som ligger i. Motorvarvtal, bränslemängd och motortemperatur visas med analoga klockor.
Man sitter bra i förarsätet och även passageraren har det bekvämt. Fäller man ner ryggstödet på passagerarstolen blir det ett bord i stället.
Alla reglage sitter bra placerat och det finns egentligen inget att klaga på vad gäller hytten. På vänster sida har man en B-stolpe medan höger dörr täcker hela sidan. Det innebär bra sikt ut åt det hållet.
Hjulbasen på Arion 550 är 2,56 meter. Det är relativt långt för en fyrcylindrig traktor och detta ger jämn gång och bra dragkraft, något som märks när vi testkör i fält. Viktfördelningen är lika stor på fram- och bakaxeln vilket är bra vid fältarbete. Kör man med frontlastare är det naturligtvis en nackdel med så mycket vikt fram och därför måste man alltid kompensera detta med en motvikt i trepunkten bak. Trots lång hjulbas är ändå vändradien liten och detta har man löst genom inbuktningar på ramen så att framhjulen kan svänga mer.
Ramen är således ny jämfört med tidigare Arion-modeller och om man vill ha frontlyft är denna fabriksmonterad och integrerad i ramen. Samma gäller om man vill ha frontlastare, då får man fabriksmonterade fästen.
Förutom att batteriet sitter lite trångt till i en låda under höger insteg är det mesta lätt att komma åt vad gäller service. Hela motorhuven öppnas i ett stycke och frilägger allt. Kylarna är lätta att dela på och framför dessa sitter luftfiltret till motorn.
Vill man ha större hjul än de i vidstående faktaruta kan man sätta på upp till 710/60R38.
Arion 550 är störst i en serie på tre. De andra heter Arion 530 och 540.
Den misnta har en motoreffekt på
103 kW (140 hk). Nominell effekt på Arion 550 vid 2 200 rpm är 116 kW (158 hk) och när varvtalet sjunker till 2 000 rpm, under full belastning, ökar effekten till som mest 120 kW (163 hk).
Som standard har traktorn 540 och 1 000 rpm kraftuttag, men det finns även 540 ekonomi som tillval.

Claas har förlängt hjulbasen på nya Arionserien vilket medför att traktorn blir bättre i fältarbeten. Genom att göra inbuktningar i ramen kan framhjulen svänga mer och därmed blir inte vändradien större än på tidigare modeller.

Lastning med nya Claaz Arion. Notera det stora takfönstret som ger bra sikt med lastaren i topp.

Allt ryms under motorhuven så att förarens sikt är bra. Här syns även lastarfäste som man kan få fabriksmonterat.

Motorn är tillverkad av John Deere och har avgasrening med EGR-teknik. Här syns turbon som har variabel geometri.

På båda bakskärmarna finns knappar för trepunkt, kraftuttag och ett dubbelverkande yttre hydrauluttag.

Lastararbete måste ske med motvikt bak då traktorn har lika stor vikt på båda axlarna i standardutförande.

Även höger dörr kan användas. Batteriet sitter i en låda under höger insteg.

Arion 550 är störst av tre modeller i nya 500-serien.

Insteget är bra och man tankar på vänster sida.

Hytten är rymlig och ljus och även passageraren åker bra.

Alla reglage är placerade ergonomiskt i högerpanelen och i höger armstöd. Här ser vi även Cebis-monitorn i vilken alla inställningar görs.

Claas Arion 550
Motor:    Fyrcylindrig John Deere på 4,5 liter och 120 kW (163 hk) maxeffekt
Transmission:    Semipowershift med fyra grupper, sex powershiftsteg och kopplingsfri fram/back ger 24 växlar fram/back.
Däck:    540/65R28 fram 600/65R38 bak
Bränsletank:    205 liter
Lyftkapacitet:    7 000 kg
Max hydraulflöde:    110 l/min
Max hydraultryck:    200 bar
Yttre hydraulik:    4 dubbelverkande uttag
Vikt:    5 900 kg (utan vikter)
Vändradie:     5,9 m
Serviceintervall:    Motoroljebyte 500 timmar (16 liter), Transmissionsoljebyte 1 200 timmar (71 liter)
Kraftuttag:    540 och 1 000 rpm

Vad kostar utrustningen
Luftkonditionering:    std
Passagerarsäte:    std
Hydraulisk släpvagnsbroms:    std
Luftfjädrad förarstol:    std
Säkerhetsbälte förare:    std
Säkerhetsbälte passagerare:    std
Vändbar förarplats:     nej

Fem plus:
–    Bra högerdörr
–    Hel motorhuv
–    Bra sikt
–    Liten vändradie
–    Ergonomiska reglage

Fem minus:
–    Svåråtkomligt batteri
–    EGR avgasrening
–    Dålig sikt framför motorhuven
–    B-stolpe till vänster
–    Lyftdragkrok syns ej utan utskjut

Relaterade artiklar