ANNONS

Positiv utveckling i dagligvaruhandeln under årets största semestermånad

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 4,0 procent under juli 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.

Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick under juli till 1,1 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex. Det gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till 2,9 procent.
– Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade under semestermånaden juli. Vi ser fortsatt att livsmedelspriserna har en lägre ökningstakt än den övergripande inflationen. Men det är viktigt att komma ihåg att prisnivån nu är på en högre nivå än innan inflationen tog fart och hushållens köpkraft är fortsatt svag, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i juli till 3,7 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln ökade under månaden med 15,1 procent. Hemleverans ökade med 11,0 procent och upphämtning i butik ökade med 21,1 procent. De relativt höga utvecklingstalen för e-handeln beror främst på låga jämförelsetal. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i juli till 3,0 procent.
– E-handelsandelen var lägre i juli än under årets föregående månader, en trend som inte är ovanlig under sommarmånaderna när konsumenterna har ett mer spontant köpbeteende, avslutar Karin Brynell.

Kalendereffekten beräknas till 0,5 procent för juli. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 3,6 procent* under juli månad. Justerat för både inflation och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till 2,5 procent.

Dagligvaruindex för augusti publiceras 17 september.

Relaterade artiklar