ANNONS

Potatisupptagning med NH T6.175

New Holland T6.175 är en mellanklasstraktor som fungerar till det mesta. Med 650 hjul funkar den som dragare både i fält och transport eller med lastare och med smalare hjul är den helt okej i radgrödor.

Den som vill ha sin New Holland T6.175 så allround som möjligt ska välja frontlyft och på så sätt ha möjligheten att ställa av frontvikterna när dessa inte används. Frontvikt har man störst nytta av när man plöjer eller utför ett annat tungt arbete i fält såsom med en harv eller såmaskin.
Har man frontvikten i lyften kan den enkelt ställas av när traktorn används för transport eller lättare arbeten. Har traktorn lastare är det än bättre med en flexibel frontvikt för då kan man hänga den där bak när man använder frontlastaren.
New Holland T6.175 är störst i T6-serien som omfattar såväl fyr- som sexcylindriga motorer. Det är en bra traktor för frontlastararbete. Den har visserligen inte lika bra sikt fram över redskapet som en lastmaskin eller traktor med sluttande huv, men det fungerar. Super Steer, utrustning för snäv vändradie, som testtraktorn är utrustad med är även det till fördel vid lastararbeten.
Vändtegsautomatik är en annan fördel och det är standard på traktorn. Genom att spela in alla de sekvenser som ska ske på vändtegen, såsom trepunkt upp, diffspärr från, växla plogen, trepunkt ner och diffspärr i, sköts allt automatiskt med bara en knapptryckning. Föraren slipper hålla reda på en massa olika knappar och reglage och kan koncentrera sig på att styra traktorn.
Testraktorn har fyra mekaniska spakar för yttre hydraulik, men kan ha elhydraulik om man så önskar. Placeringen av spakarna är bra.
Just hytten är en av T6-serinens största fördelar. Det är den bästa hytt CNH någonsin gjort och den kom redan för tio år sedan i New Holland TS-A respektive Case IH MXU.
Den finns med och utan fjädring och saknar B-stolpe.
Det innebär att dörrarna är stora och täcker hela sidan på traktorn. Det ger ett bra insteg. Nackdelen med en stor dörr är att det krävs kraft för att stänga den och lite då och då tvingas man dra in dörren mer än en gång innan den stängts ordentligt.
Fläkten till hyttventilationen har sina luftutsläpp jämt fördelade i hytten. Det innebär att man även får luft ner mot golvet och vid sidorna. Det är bra.
Vi mäter ljudnivån vid tre tillfällen. Stillastående på tomgång är det 65 dBA, stillastående med fullgas, 2 200 rpm, är det 77 dBA och vid transport med bara traktorn på asfaltsväg visar vår mätare 75 dBA. Då går traktorn i 42 km/h vid 1 800 rpm på motorn tack vare den 17:e växeln.
Semipowershiften har alltså en överväxel och med den ilagt går kraften raka vägen från motorn till bakaxeln. Resten av powershiftlådan står då stilla och förlusterna blir så små som möjligt vilket innebär en liten bränsleförbrukning i transport.
New Holland T6.175 har en relativt enkel transmission vad gäller användarvänlighet. En kopplingsfri fram/back till vänster om ratten och en spak i högerkonsolen. Med spaken växlar man mekaniskt mellan hög och låg. Därefter har man ytterligare en mekanisk hög och låg som växlas elhydrauliskt med knappar och till sist fyra powershiftsteg, även de med knapparna. Även om det är flera lådor anges växellägena från 1 till 17 och vilket växelsteg som ligger i visas i en display. Man kan programmera så man har olika växlar vid körning fram eller back. Bra vid lastararbete.
Det finns även automatik så att man tillåter transmissionen att själv välja växel inom valda hastighetsområden. Det kan vara praktiskt vid jordbearbetning och föraren slipper då att växla upp och ner beroende på hur tungt det går.
Vi testkör New Holland T6.175 med vagnar i transport och enbart traktorn. Som redan nämnts är den tyst i transport och den är lättkörd vad gäller transmissionen.
I fält kör vi traktorn med en modern enradig potatisupptagare från belgiska AVR. Det är fabrikspotatis på fuktig lättlera och förhållandena kunde varit bättre. Det går åt effekt både för att hålla igång upptagaren och dra den framåt i raden, men traktorn har inga problem.
Servicemässigt är det mesta bra på New Holland T6-175. Motorhuven har en av marknadens bästa öppningsvinklar och den lyfts i ett stycke nästan rakt upp mot vindrutan så när den är öppen kommer man åt allt.
Batteriet sitter under en huv innanför höger insteg. Det är det enda som är lite bökigt på traktorn. Å andra sidan finns det en bra plus och minuspol skyddat inom en plastavskärmning på motorns högra sida. Bra om man ska ge eller få starthjälp. Intervallet på 600 timmar för motoroljebyte är även det bland det längsta som gäller på marknaden.
Motorn i New Holland T6.175 är tillverkad på Fiat Power Train i Turin, Italien medan resten av traktorn görs i CNHs fabrik i Basildon, England.
New Holland T6.175 har en ganska gedigen utrustningslista som standard, men det finns ändå lite mer att välja bland. Som exempel kan man även få drivhjulsberoende kraftuttag för ett tillägg om 5 100 kronor.
Ska man sammanfatta New Holland T6.175 är vår bedömning att man får mycket motoreffekt för pengarna och en välutrustad traktor. Den är lättkörd och smidig och passar många jobb. Förhållandet mellan effekt och vikt är bra och den är lätt att komma åt för service men har den nackdelen att det är samma olja i hydraulik och transmission. Transmissionen har överväxel vilket är bra men det hade varit bra om den mekaniska grupplådan försvann. Den här traktorn passar både många kunder och många arbeten.

New Holland T6.175 är en perfekt allroundtraktor som kan användas till det mesta.

Traktorn är 3 meter hög och avståndet mellan upplyft lyftdragkrok och mark är 43 centimeter. Traktorn har fungerande dörr även på höger sida.

Tre yttre dubbelverkande hydrauluttag är standard men man kan ha up till fyra.

Motorn är avgasrenad med SCR-teknik och tanken för AdBlue sitter ihop med den ordinarie dieseltanken.

Passagerarsätet är stort och bekvämt och fäller man ner ryggstödet får man ett praktiskt bord.

Reglage till trepunkt sitter i höger armstöd medan allt anat är samlat i höger konsolen. Den mekaniska spaken för gruppväxellådan är det enda verkligt omoderna i denna traktor.

Mekanisk hyttfjädring är standard och ökar komforten väsentligt.

Motorhuven öppna i ett stycke och man kommer åt allt utan extra krångel.

Med så kallad supersteer får traktorn liten vändradie, endast 6 meter.

New Holland T6.175
Motor:    Sexcylindrig FPT på 6,7 liter och 129 kW (175 hk) maxeffekt och max vridmoment 726 Nm vid 1 500 rpm
Transmission:    Semipowershift med 4 powershiftsteg och kopplingsfri fram/back, 17 växlar fram och 16 back
Däck:    540/65R28 fram och 650/65R38 bak
Bränsletank:    227 liter + 37 liter
Lyftkapacitet:    7 117 kg
Max hydraulflöde:    113 l/min
Max hydraultryck:    200 bar
Yttre hydraulik:    3 dubbelverkande uttag
Vikt:    5 600 kg (utan vikter)
Vändradie:     6,0 m
Serviceintervall:    Motoroljebyte 600 timmar (15 liter), Transmissionsoljebyte 1 200 timmar (78 liter)
Kraftuttag:    540, 540E och 1 000 rpm
Pris:    823 900 kronor
Pris per hk:        4 708 kronor

Vad kostar utrustningen
Luftkonditionering:    std
Frontvikter, 10 x 45 kg: 12 500
Passagerarsäte:    std
Frontlyft och pto:    53 300
Hydraulisk släpvagnsbroms:    std
Fjärde dubbelverkande uttag:    5 200
Luftfjädrad förarstol:    std
Säkerhetsbälte förare:    std
Säkerhetsbälte passagerare:    std
Vändbar förarplats:     nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:    std
Framaxelfjädring:    35 600
Supersteerframaxel:    22 000
Krypväxel:        6 100

Fem plus:
–    Lågt pris per hästkraft
–    Bekväm hytt
–    Bra passagerarsäte
–    Dörr även höger sida
–    Mycket utrustning i standard

Fem minus:
–    Svårt komma åt batteri
–    Små knappar på bakskärmar
–    Samma olja i hydraulik och transmission
–    Går ej att köpa med större pump än 113 l/min
–    Mekanisk gruppväxel

Relaterade artiklar