Preem blir delägare i SunCarbon – planerar ligninanläggning för biodrivmedel
Preem går in som delägare i SunCarbon och planerar för en ytterligare ligninanläggning för biodrivmedel. Den nya anläggningen beräknas producera cirka 45 000 ton lignin per år och vara i drift i början av 2022.
– Lignin kan raffineras till både förnybar diesel samt förnybar bensin och användas i alla fordon. Lignin kommer, precis som tallolja, bidra till att vi kan fasa ut de fossila drivmedlen och samtidigt minska koldioxidutsläppen inom transportsektorn. Det är en värdefull råvara i våra satsningar på mer förnybara drivmedel baserade på restprodukter från skogen, som dessutom finns tillgänglig i stora volymer, säger Petter Holland, vd på Preem.
Hela 85 procent av allt biodrivmedel på den svenska marknaden importeras. Med ökad nyttjande av lignin i biodrivmedel kan den siffran minska avsevärt. Potentialen i lignin beräknas till omkring ett par miljoner kubikmeter tillgängligt, bara i Sverige.
Preems ambition är att producera 3 miljoner kubikmeter förnybart drivmedel år 2030. Det motsvarar den totala volymen drivmedel som Preem säljer på den svenska marknaden idag.
– Vi har en offensiv investeringsplan för Sverige med flera olika produktionsanläggningar i planeringsskede. Men för att satsningarna ska bli verklighet krävs rätt incitament för ökad inhemsk produktion av hållbara bioråvaror. Det krävs långsiktiga politiska spelregler, sammanhållet inom reduktionspliktsystemet, säger Petter Holland.
Sedan tidigare samarbetar Preem bland annat med RenFuel och Rottneros om att uppföra en ligninanläggning för biodrivmedel vid massabruket i Vallvik, Söderhamn. Den anläggningen beräknas producera cirka 25-30 000 ton lignin per år och vara färdigställd till 2021.
SunCarbon ägs av KIRAM, Arkell Innovations, Hultebergs Chemistry & Engineering, Sveaskog och Preem.
Fakta: Lignin
Lignin är en stor biopolymer som binder samman fibrerna i ett träd och är en del av restprodukterna vid tillverkning av pappersmassa. Lignin är en förnybar HVO-råvara. HVO står för hydrerad vegetabilisk olja och är en biodiesel som framställs genom hydrering (vätebehandling) av vegetabiliska oljor och/eller animaliska fetter. HVO har en kemisk struktur som liknar fossil diesel, vilket gör att den kan blandas in i höga halter i diesel inom ramen för motortillverkarnas specifikation.