Premiär för nya VW Touareg
Volkswagen-modellen Touareg introducerades år 2002 och är med 720 000 exemplar en av världens mest sålda premium-SUV:ar (Sport Utility Vehicle). Enbart under förra året var det fler än 70 000 bilköpare som valde en ny Touareg, en bil som kombinerar det bästa från personbils- och offroad-sidan i ett och samma koncept. I Sverige har drygt 3 200 exemplar av Touareg registrerats sedan 2003.
Vid bilmässan ”Auto China” i Beijing, 21-29 april, premiärvisar Volkswagen den senaste versionen av Touareg. Man känner igen nya Touareg på den nya designen, både fram och bak, liksom på de nya lackerna och fälgarna.
Motorer på den svenska marknaden
Nya Touareg lanseras på den svenska marknaden i höst. I Sverige erbjuds två sexcylindriga och en åttacylindrig turbodiesel: V6 TDI med 204 respektive 258 hk samt V8 TDI med 340 hk, som fortsatt är den starkaste av dieselmotorerna.
Touaregs V6 TDI-motorer har uppgraderas så att de uppfyller den europeiska utsläppsnormen EU-6 som träder i kraft 2015. Uppdateringen av de båda motorerna har bl.a. bestått i att de utrustats med en ny SCR- katalysator och en SCR-mätningsmodul (AdBlue) kombinerat med en oxidationskatalysator.
I Sverige erbjuds även Touareg Hybrid som har en 333 hk stark V6 TSI-motor (direktinsprutad turbomotor) samt en elmotor med en effekt på 52 hk. När dessa båda kraftkällor samverkar (”boosting”), är den totala systemeffekten 380 hk och det maximala vridmomentet ligger på 580 Nm.
Touareg Hybrid blir till en norm för bensindrivna äkta offroad-SUV:ar med sin förbrukning på låga 8,2 l/100 km (motsvarande 193 g CO₂/km). Med eldrift kan den köras i hastigheter upp till 50 km/h – helt utsläppsfritt. Som alla Touareg-versioner, är även Hybrid-versionen konstruerad för släpvikter på upp till 3,5 ton.
Samtliga motorer är kombinerade med en 8-stegad automatväxellåda och är som standard utrustade med start/stopp-system, frirullningsfunktion och med ett bromsenergiåtervinningssystem som återvinner rörelseenergi vid inbromsning.
Sänkt bränsleförbrukning
Frirullningsfunktionen aktiveras så snart föraren lyfter foten från gaspedalen. Den 8-stegade automatväxellådan kopplas då bort från motorn så att bilens rörelseenergi kan utnyttjas fullt ut, t.ex. i utförslut eller när man inte behöver accelerera. Detta är möjligt i hastigheter upp till 130 km/h varför man också kan nyttja det på motorväg.
Förbättrad aerodynamik, nya lättrullande däck och bromsenergiåtervinning bidrar också till sänkt bränsleförbrukning vid vanlig vardagskörning, liksom ett optimerat start/stopp-system som nu stänger av motorn i hastigheter under 7 km/h.
Bränsleförbrukningen för den 204 hk starka V6 TDI-versionen har sänkts från 7,0 l/100 km (motsvarande 184 g CO₂/km) till 6,6 l/100 km (174 g CO₂/km).
I den ”stora” V6 TDI-motorn har effekten höjts med 13 hk till 258 hk. Trots detta har förbrukningen sänkts från 7,2 l/100 km (189 g CO₂/km) till 6,8 l/100 (178 g CO₂/km).
4MOTION fyrhjulsdrift
Samtliga Touareg är fyrhjulsdrivna. Grundversionerna är utrustade med fyrhjulsdriften 4MOTION med Torsen-differential (max. stigningsvinkel: 31 grader). Dessutom har alla Touareg-versioner ett speciellt program för offroad-körning som regleras via ett vridreglage i två steg. Detta program anpassar ABS-, EDS- och ASR-systemen liksom automatväxellådans växlingspunkter för körning i terrängen och aktiverar Hill Climb Assist.
Som alternativ kan man välja Touareg V6 TDI 258 hk med ”Terrain Tech”-paket som gör den ännu mer rustad för offroad-körning. Paketet innehåller en reduktionsväxel liksom mellandifferential och bakdifferential som kan spärra till upp till 100 procent (max. stigningsvinkel: 45 grader). Denna version har en liten ratt med fem steg som föraren använder för att anpassa sin Touareg efter olika användningssätt.
Teknisk perfektion
Volkswagen erbjuder många olika assistans- och komfortsystem som gör Touareg till en av de säkraste bilarna någonsin. Några exempel: Parkeringsbromsen aktiveras med en enkel knapptryckning. Oljenivån visas elektroniskt. Automatisk öppning/stängning av bakluckan finns som tillval. Det skjutbara panoramasoltaket är större än på någon annan SUV och släpper in generöst med ljus i kupén även när det är molnigt ute.
Standardchassit har optimerats vilket resulterar i smidigare styrrespons och ökad komfort. Man kan också välja luftfjädring (tillval) till sin Touareg – med detta alternativ kan man t.ex. öka bilens markfrigång med upp till 300 mm när man kör offroad. I högre hastigheter (från 140 km/h) sänks karossen automatiskt av luftfjädringen.
Förarassistanssystemet Area View fångar närområdet runt Touareg via fyra kameror och bidrar till säkerheten. Upp till nio krockkuddar erbjuder ett allround-skydd. Lane Assist säkerställer att bilen inte oavsiktligen avviker från sitt körfält och Side Assist varnar vid filbyte för eventuella bakifrån kommande fordon.
Den adaptiva farthållaren ACC har vidareutvecklats och fått Front Assist med City Emergency Brake. Systemet bromsar ner bilen till stillastående om så skulle behövas.
Passagerarskyddssystemet Pre-Crash kopplar samman förarhjälpsystemen och säkerställer i en nödsituation att bältena sträcks. Systemet ser också till att rutorna och panoramasoltaket stängs om de laterala rörelserna indikerar att det är nödvändigt.
V6 TDI-versionerna är som standard utrustade med en automatisk multikollisionsbroms, som bidrar till att förhindra sekundärkollisioner efter en eventuell krock.
En annan innovativ detalj är bi-xenon-strålkastarna (standard) med tillvalet Dynamic Light Assist. Denna kamerabaserade helljusreglering ”ser” mötande trafik liksom fordon framför den egna bilen och reglerar via kurvljusmodulen automatiskt helljuskäglorna individuellt på respektive sida så att medtrafikanterna inte bländas.
Nya Touareg utvändigt
Fronten på Touareg har fått en ny design som ger en ännu bredare och kraftfullare look. Jämfört med den föregående modellen är bi-xenon-strålkastarna nu större, och kylargrillen pryds av fyra horisontella kromlameller istället för två. De båda undre lamellerna löper vidare in i strålkastarna. Tillsammans bildar kylargrillen och strålkastarna ett brett band. Under detta sträcker sig den nya stötfångaren och ger fronten en mer uttalat horisontell karaktär. Precis som på nya Scirocco R bildar det undre luftintaget nu formen av ett A istället för ett V, till höger och vänster flankerat av luftintag.
Till ”Chrome & Style”-paketet hör en kromlist som fortsätter längs sidorna och sträcker sig ut på bakpartiet. Under denna list sitter de nydesignade dimljusen. Längst ner optimerar en ny frontspoiler underredets och framhjulens aerodynamik.
Bakifrån betraktad präglas Touareg-stylingen av den nya stötfångaren som med sina rena linjer ger bilen ett ännu kraftfullare intryck. Beställer man ”Chrome & Style”-paketet pryds stötfångaren, liksom fram, av en kromlist som sträcker sig ut på sidorna. Mellan avgasrören sitter en nydesignad diffusor. Formgivarna har flyttat LED-dimljusen bak så att de nu sitter i stötfångaren. På denna sitter även reflexerna monterade, precis som på den föregående modellen. LED-bakljus finns som tillval.
Fälgprogrammet har uppdaterats med två nya fälgar, en 18-tums lättmetallfälg med tio ekrar som heter Arica och en 20-tums lättmetallfälg med fem dubbelekrar som heter Masafi. Som nytt tillval erbjuds även tonade rutor från b-stolpen och bakåt med 90 procent toning.
Nya Touareg erbjuds i totalt tolv lacker varav fem är nya, närmare bestämt ”Light Silver Metallic”, ”Sand Gold Metallic”, ”Moonlight Blue Metallic”, ”Black Oak Brown Metallic” och ”Reef Blue Metallic”.
Nya Touareg invändigt
Interiören präglas av mixen av robusta SUV-komponenter och sofistikerade detaljer av premiumklass. Till SUV-detaljerna i Touareg hör exempelvis vridreglagen i aluminium till luftkonditioneringen Climatronic, chassiregleringen, luftfjädringen, radio/navigationssystemet, sidobackspeglarna och ventilationen som nu alla ersatts av vridreglage med ny design. Reglagebelysningen är vit istället för som tidigare röd.
En nyhet när det gäller framsätena är det manuellt inställbara svankstödet som nu är standard i samtliga versioner av Touareg.
Även utbudet av klädselmaterial och trädekor har breddats. Till exempel erbjuds nu en fjärde färg till läderklädsel ”Vienna”, nämligen ”Bonanza Brown”. Dessutom erbjuds den nya färgen ”St. Tropez” (en ljus sandton) för den eleganta nappaklädseln. Nya är också de stiliga trädekorerna ”Sapelli Mahagoni” och ”Engineered Ebony”.
Generös standardutrustning
V6 TDI har en rik standardutrustning med bland annat: bi-xenon-strålkastare (en nyhet för alla versioner), fyrhjulsdrift, 17-tums lättmetallfälgar (204 hk), 18-tums lättmetallfälgar (258 hk), farthållare, multifunktionsratt, infotainmentsystemet RCD 550 med pekskärm, start/stopp-system, bromsenergiåtervinning, frirullningsfunktion, klimatanläggningen Climatronic, servostyrning och ESC (antisladdsystem) med släpvagnstabilisering.
V8 TDI 380 hk och Touareg Hybrid är som standard dessutom utrustade med exempelvis 18-tums lättmetallfälgar, designpaketet ”Chrome & Style”, komfortstolar klädda i ”Vienna-läder”, elegant trädekor, elektrisk öppning och stängning av bakluckan, larm och det nyckellösa lås- och startsystemet Keyless Access.
Från fabrik levereras Touareg också med ett baksäte som är skjutbart 160 mm i längdled och där också ryggstödslutningen går att ställa. Med nedfällda baksätesryggstöd blir lastutrymmet 1 642 liter stort.
Sportiga R-Line
Volkswagen kommer också att erbjuda de sportiga R-Line-paketen ”exteriör” och ”interiör”. Paketet ”R-Line exteriör” uppgraderar Touareg utvändigt och innehåller 20-tums lättmetallfälgarna ”Talladega” (21-tums lättmetallfälgar finns som tillval), stötfångare i R-Line-design (stötfångare fram som på V8-versionen), svarta högblanka luftintag med kromdekor, tröskelbreddare, en svart högblank diffusor bak (också den prydd av krom), kromade ändrör för V8-versionen samt en exklusiv och sportig bakspoiler. Dessutom skvallrar ett ”R-Line”-emblem i grillen om bilens dynamiska karaktär.
Paketet ”R-Line interiör” innehåller sportratt, dekorinläggen ”R-Line Silver Lane”, R-Line instegslister, pedalytor av rostfritt stål, tonade rutor bak, svart innertak och sportstolar klädda i Alcantara/nappa med R-logo på nackskydden – eller som tillval i nappa (2-tons).