Prisvärd hjullastare med bra kapacitet
Liugong CLG842 är en prisvärd hjullastare med bra kapacitet för den som inte tvunget ska ha den allra högsta komforten.
Du får vad du betalar för, det är en sanning som nästan alltid håller och som även passar bra in på Liugong CLG842.
Liugong är ett kinesiskt fabrikat med bland annat hjullastare på programmet. CLG842 är en maskin på 13,7 ton vilket innebär att den ska jämföras med bland annat Volvo L70E och Case 721D.
För några månader sedan testade Boggi en Case 721D och ni som kommer ihåg vad vi skrev om den och sen jämför med priset på en CLG842 i vidstående ruta kan konstatera att man får kinesen för i stort sett halva priset. Det är intressant och innebär att många troligtvis kan tänka sig köpa en Liugong.
Visst finns det skillnader, men de är inte extremt stora.
Liugong CLG842 har en riklig standardutrustning med bomdämpning, luftfjädrat säte, luftkonditionering och centralsmörjning.
Komponenterna kommer från kända tillverkare. Motorn tillverkas av Cummins, axlar och transmission av ZF och hydrauliken kommer från Kawasaki.
För att testa maskinen börjar jag i grannens grushåla.
Liugong CLG842 mycket bra i arbete och jag kör i andra steget i den fyrstegade powershiften. När jag laddar in i jordhögen trycker jag in en knapp i lastarspaken till höger och det blir kick-down till ettan och mer dragkraft. Kick-down går även att göra med fram/backspaken till vänster om ratten om det är bekvämare. När jag tiltat skopan och backar ut släpper jag knappen och vipps har vi tvåan i och full fart bakåt. Hydrauliken är snabb och rörelserna i lastarm och tilt mjuka.
Maskinen är smidig och sikten bra. Ljudnivån är högre än i andra lastmaskiner Boggi testat men acceptabel när man arbetar med varierande gaspådrag.
Till höger om föraren finns dels ett armstöd i stolen och dels ett höj och sänkbart armstöd ute till höger som man kan vila armen på när man håller i lastarspaken. Ratt och instrumentpanel är ställbar. Men personligen skulle jag önska att det gick att vinkla ratten lite längre mot föraren.
Liugong CLG842 har stora BM-fästet som standard och använder hydraulik från bromsarna till redskapslåset. Det är enkelt att låsa och låsa upp, bara att trycka på en strömbrytare i högerpanelen. På den maskin Boggi testar finns även ett tiltfäste som kan vrida 26° åt varje håll. Jag hittar direkt två fördelar med tiltfästet. Ska man lasta en pall som står snett är det bra och likaså kan man få lite fall när man skrapar en markväg.
När jag kör tillbaka från grushålan passar jag på att mäta ljudet i hytten. I fullgas i fjärde powershiftsteget gör maskinen ungefär 40 km/h. Här mäter vi 82 dBA. Det är för högt ljud och ett test med mobilen visar att det är obekvämt att utföra samtal medan man transporterar sig. Detta är maskinens svaghet.
En annan dålig sak som vi märker av i transport är att ratten är extremt känslig. Passar man sig inte överkorrigerar maskinen när man sitter och styr och ett par gånger håller jag på att vingla över till motsatta körbanan.
Detta ska enligt generalagenten, Alpha Construction Machinery vara avhjälpt med hjälp av en ventil som minskar oljeflödet till styrningen när man kör i transport. Det är bra. Se till så ni får den utrustningen med er, ni som tänker köpa Liugong.
Liugong CLG842.
Motor: Sexcylindrig Cummins på 5,9 liter och 129 kW (173 hk) effekt vid 2 200 rpm.
Transmission: Converter och fyrstegad powershift.
Däck: 20.5R25 fram och 20.5R25 bak
Bränsletank: 210 liter
Lyftkapacitet: 9 000 kg
Lyfthöjd: 3 790 mm
Max hydraulflöde: 250 l/min
Max hydraultryck: 180 bar
Yttre hydraulik fram: 1 dubbelverkande uttag
Vändradie: 5,65 m
Vikt: 13 700 kg
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (22 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (45 liter), Hydrauloljebyte 2 000 timmar (230 liter)
Pris: 695 000 kronor
Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: std
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte: std
Tiltfäste: 85 000
Diffspärr bak/fram: std
Bomdämpning: std
Backkamera: 7 000
Centralsmörjning: std
Skopa 2,3 kbm: std