Prisvärd hundramästare från Italien
Liten billig och smidig italienare som nästan kan tävla med öststatstraktorer när det gäller priset.
Som framgår av vidstående faktaruta når Lamborghini Classic 95 en bra bit under 3 000 kronor per hästkraft. Det är visserligen inte lika lågt som en Belarus, men väl billigare än en Zetor.
Lamborghini Classic 95 är en liten smidig traktor som passar bra på djurgårdarna. Vad NilehnTeknik erfar har generalagenten Rosenqvist Maskin sålt flertalet Classic 95 med frontlastare.
Det finns två anledningar till att traktorn passar bra till lätta jobb. Dels är den kort och smidig och har mycket snäv vändradie. Måtten är bra, endast 2,62 meter till hytt takets ovankant och det är endast två trappsteg för att komma in och ur hytten. Dörren är visserligen hängd i framkant och inte så bred som är fallet med flertalet moderna traktorer i dag, men det är inget stort problem.
Den andra saken som gör Lamborghini Classic 95 till en bättre traktor på lätta jobb är motorn.
Som framgår av vidstående dragkraftstest är inte motorn särskilt seg. Vid ingångshastighet 15 km/h ger traktorn maximal effekt, 40,28 kW (55 hk) över hjulen när den bromsats till 9,96 km/h. Vid det tillfället är dragkraften 14,88 kN. När belastningen fortsätter att öka stiger dragkraften, men bara till dess att hastigheten sänkts 1,5 km/h, efter det sjunker dragkraften och föraren måste växla.
Vid ingångshastigheten 10 km/h ligger effekttoppen och dragkraftstoppen på exakt samma ställe och i den växeln var alltså segdragningen ännu sämre.
Slutsatsen man kan dra av mätningarna är att föraren måste använda växellådan ganska mycket om Lamborghini Classic 95 används för exempelvis jordbearbetning. Det vet tillverkaren om och har försett traktorn med 20 växlar fördelat på två lådor. Fem synkroniserade i en huvudlåda och fyra grupper, inklusive krypväxel i grupplådan. Fram/back växlas med separat mekanisk spak. Föraren måste använda kopplingspedalen för alla växlingsmoment.
Den som ska använda Classic 95 till tyngre jobb bör alltså köpa den med tvåstegs snabbväxel. Det kostar 12 400 kronor extra och i det paketet ingår även ställbar ratt och snabbkopplingar till trepunkten.
Hytten är ganska enkel men funktionell på Classic 95. Golvet är plant och har hängande pedaler. En finess är dubbla fläktsystem. Det innebär att man kan få värme ner mot golvet och friskluft eller kyld luft från taket. Även om ratten är ställbar kan man inte få den rakt framför sig som på en bil utan körställnigen blir ganska upprätt. Traktorn har även reglage till vänster. Det är handbromsen, växelspaken till kraftuttaget och spaken för att lösa ut spärren till lyftdragkroken. Kroken syns från förarplatsen genom kraftuttagsskyddet.
Det man väljer i hytten är normal- eller ekonomivarv på kraftuttaget. Val av 540 eller 1 000 rpm sker med en spak bak på traktorn. Classic 95 ger vid mätningen i dynamometern 55 kW (75 hk) på kraftuttaget vilket är 83 procent av nominell effekt.
Att den uppmätta effekten är så pass mycket lägre än motorns nominella effekt beror på att mätningen utfördes vid 540 rpm på kraftuttaget och att det sker vid 2 200 rpm på motorn. Nominellt varvtal är 2 500 rpm på Classic 95.
Lamborghini Classic 95 har säkringarna under ett lock vid frikopplingspedalen. Här finns även ett 12 V eluttag. Batteriet som är på 100 Ah sitter i en låda på höger sida. Motorn når man genom att ta bort sidoplåtarna. Avgasröret sitter i mitten så själva huven får sitta kvar.
Lamborghini Classic 95.
Motor: Fyrcylindrig Lamborghini på 4,0 liter och 73 kW (100 hk) maxeffekt och max vridmoment 367 Nm vid 1 350 rpm.
Transmission: Fem synkroniserade växlar, fyra gruppväxlar och separat fram/back ger totalt 20 växlar i vardera riktningen.
Däck: 380/85R24 fram och 420/85R34 bak.
Vändradie: 4,85 meter.
Bränsletank: 110 liter.
Lyftkapacitet: 3 450 kp.
Max hydraulflöde: 54 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 2 dubbelverkande uttag.
Vikt: 3 680 kg (utan vikter) varav 42 procent på framaxeln.
Serviceintervall: Motoroljebyte 300 timmar (11 liter), Transmissionsoljebyte 1 200 timmar (52 liter).
Kraftuttag: 540, 540 E, 1 000 och 1 000 E rpm.
Pris: 265 000 kronor
Pris per hk: 2 650 kronor
Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: 8 500:-
Frontvikter: 10 x 40 kg 7 000:-
Passagerarsäte: 700:-
Frontlyft och pto: 23 000:-
Tredje dubbelverkande uttag: 1 800:-
Luftfjädrad förarstol: 1 800:-
Säkerhetsbälte förare/passagerare: std/Nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: Nej
Framaxelfjädring: Nej
Hyttfjädring: Nej
Krypväxel: Std