Prisvärd, komfortabel och lättanvänd
Prisvärd, komfortabel och lättanvänd – så kan man sammanfatta McCormick MTX 175 med några få ord.
Några hävdar att McCormick MTX bara är en CaseIH Maxxum med nya dekaler. Och visst, traktorerna är lika. Men även om alla som kört en Maxxum känner igen sig i en MTX så finns det skillnader. MTX tillverkas visserligen i Doncasterfabriken precis som Maxxum gjorde och bygger på den tidigare CaseIH traktorn. Men McCormick har låtit utveckla och förbättra traktorn på flera punkter. Cumminsmotorn är bytt till en Perkins som med gummiinfästning bidragit till en tystare traktor. Med elhydraulisk styrning av den mekaniska växellådan har McCormick lyckats få en transmission med fyra mekaniska växlar och fyra snabbväxlar att i det närmaste fungera som en fullpowershift för föraren. I en multifunktionsspak finns två knappar, en för att stegvis växla upp och en för att växla ner. En siffra i ett fönster visar vilken växel, 1-16, som är vald. Växel ett innebär ettan i såväl den mekaniska som i snabbväxellådan. Stegar man uppåt växlar traktorn vidare 2-4 i snabbväxeln. När man väljer 5:an växlar traktorn själv till 2:an i den mekaniska lådan och börjar om i ettan i snabbväxeln. Så fortsätter det ända upp till 16:e växeln med ytterligare ett mekaniskt växelsteg mellan 8 och 9 samt mellan 12 och 13. När traktorn är belastad och växlar i den mekaniska lådan stannar den till men om den rullar lätt blir det ett relativt jämt växelsteg även där. Vill man inte stega igenom alla växellägena finns det även en knapp för att stega mellan gruppväxlarna. Det går att göra både uppåt och neråt. Transmissionen har även något som kallas Shiftläge. Shiftläget kan aktiveras mellan växel 9 och 16 och innebär en mjukare växling. Föraren behöver alltså aldrig använda kopplingen om man inte vill och även fram, back och neutral sker kopplingsfritt i en spak som sitter till vänster om ratten. Förutom handbromsen som sitter nere till vänster är alla reglage samlade på högersidan. Trepunktslyften är elhydraulisk, likaså ett av de dubbelverkande hydrauluttagen medan tre av hydrauluttagen betjänas med tre spakar som sitter i en prydlig rad. Kraftuttaget har bara två växellägen, 540 och 1 000. Alla reglage och strömbrytare är rejäla. Lyftdragkroken har hydrauliskt utskjut vilket är tur eftersom den hade varit omöjlig att se annars. De stora bakskärmarna ger en viss siktbegränsning snett bakåt men i övrigt har traktorn god sikt på alla håll med sidoplacerat avgasrör. Traktorn upplevs som kort och smidig trots sina 176 hästkrafter men vändradien kunde varit lite mindre. Hytten är väldigt tyst och man sitter bekvämt. Förarstolen har längsfjädring och bra armstöd. Passagerarsätet är bra till barn men litet och hårt för vuxna. Sittdynan kan fällas ner när det inte används. Det går att klättra in och ur hytten på både höger och vänster sida. Backspeglarna sitter långt fram och är inte i vägen när man stigen in och ut. Fläkten sitter i taket och har fem friskluftsutsläpp. Jag brukar alltid berömma traktorer som erbjuder värme vid golvet. Det har inte McCormick MTX vilket blir ett minus. I hytten finns hållare för kaffekopp eller glas men i övrigt är det skralt med förvaringsutrymmen. Ett litet nät bak ryggstödet på passagerarstolen är vad som erbjuds. Men det totala intrycket av McCormick MTX 175 är mycket bra och med tanke på att det är en bekväm och funktionsduglig traktor har den ett mycket konkurrenskraftigt pris. Av de traktorer ATL testat hittills är det endast Landini Ghibli som når under 3 500 kronor per hästkraft.
Teknisk data McCormick MTX 175:
Motor: Sexcylindrig Perkins på 129 kW (176 hk).
Transmission: Fyra mekaniska framåt och tre bakåt och fyra snabbväxlar ger totalt 16 växlar framåt och 12 bakåt med kopplingsfri fram och bak.
Däck: 540/65R30 fram och 650/65R42 bak.
Bränsletank: 347 liter.
Lyftkapacitet: 8 327 kp.
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag.
Vikt: 7 510 kg (utan vikter).
Vändradie: 6,86 meter.
Serviceintervall: Motoroljebyte 300 timmar (13,5 liter), Transmissionsoljebyte 1 200 timmar (95 liter).
Pris: 611 800 kronor
Pris per hk: 3 476 kronor
Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: std
16 st frontvikter: 10 800:-
Krypväxel: 19 900:-
600/65R28 fram 710/70R38 bak:27 600:-
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Passagerarsäte: std
Fjädrande framaxel: 37 300:-
Frontlyft och frontkraftuttag: 60 300:-
Markradar: 4 500:-