Privat traktortestare i Danmark
I Danmark kan man beställa en opartisk test av sin egen traktor eller en traktor som man är spekulant på. Det är en unik tjänst som det tyvärr inte finns motsvarande i Sverige.
Det finns en anleding till att denna service finns i Danmark men inte i Sverige. Danmark är mindre till ytan och en sericebuss med en testutrusning kan för en dags transport täcka halva Danmarks yta. Fram till nu har dessa testbussar med sina förare varit inom Dansk Landbrugs organisation, men nu har Landbrugets Traktorafprövning MidtNord sålt sin buss med tillhörande utrustning till Niels Jacob Thomsen, som arbetat som anställd traktortestare i flera år. Från och med nu driver han traktortesterna i egen regi i sitt område.
NilehnTeknik har åkt med en sådan testbuss för att se vad de gör.
En opartisk traktortest kan spara stora pengar vid ett traktorköp eller vara ett bra instrument för en god maskinekonomi på gården.
Om du köper en äldre traktor av en annan lantbrukare eller av en maskinhandlare tar man en stor risk. Även om den verkar bra vid en kort provtur kan felen vara många. Traktorns utseende, däck och funktioner är lätt att kontrollera. Värre är det med skicket på motor och transmission, och det är här det kostar pengar när det går sönder. Om du köper en begagnad traktor för 75 000 kronor där transmissionen rasar efter en vecka är risken stor att du får betala traktorn en gång till. Har du ännu mer otur skär motorn veckan därpå.
Som teknikreporter får jag många samtal från lantbrukare som drabbas av den här typen av problem. Tyvärr finns det inte mycket att göra. Traktorn är såld i befintligt skick. Visserligen finns det ett garantisystem inom lantbruksmaskinbranschen där man i köpet kan avtala om ersättning för haverier. Men det blir som regel sämre för kunden ju äldre maskinen är och är traktorn över tio år hamnar de vanligtvis utanför.
Därför är det viktigt att noga undersöka det man köper. Karl-Erik Svensson på Reklamationsrådet för lantbruksmaskiner är förvånad över hur lättvindigt många lantbrukare tar på det här.
– De kan mycket väl köpa en traktor för både hundra och tvåhundratusen kronor utan att kontrollera den så värst mycket och ändå visar det sig gång på gång att det blir problem, säger han.
Men hur ska man undersöka den begagnade traktorn?
Även om de flesta maskinhandlarna är seriösa är det omöjligt att veta hur just denna handlaren är. Verkstan är ju inte helt opartiskt när det är firmans egen traktor som ska säljas. Köper du en traktor på en annons finns den kanske femtio mil hemifrån. Om du inte känner någon maskinfirma där, hur gör du då?
I Danmark finns lösningen på problemet.
I LRs regi, danska motsvarigheten till LRF, finns två man som åker landet runt med varsin servicebuss och testar traktorer för glatta livet. De heter Lantbrukets Traktor Afprövning och gör inget annat än att testa traktorer. De hinner med 1 100 traktorer var om året.
ATL åkte över till Jylland för att se hur prövemester Jens Peter Brolund går tillväga.
Vi träffas hos Renaulthandlaren Tistrup-Bounum smede og maskin forretning norr om Varde på Jylland. I dag handlar det inte om traktorköp. Vi ska testa en Renault Ares 640 RZ. Den är bara ett år gammal och har gått 500 timmar men kunden är missnöjd med traktorns effekt.
Först undersöker Jens Peter att luft- och bränslefilter är rena. Sen kopplar han på en bränsleförbrukningsmätare. Han mäter effekten och bränsleförbrukningen vid olika varvtal. Traktorn ger för lite effekt. Jens Peter justerar detta på insprutningspumpen och gör en ny kontroll.
Nu är effekten den rätta och bränsleförbrukningen ligger ändå på rätt nivå.
Det här var en enkel sak, värre är det på nästa ställe. Vi kör till lantbrukare Hans Jepsen några kilometer iväg. Han har två Deutz-Fahrtraktorer. Han tycker att hans DX 3.90 ger för låg effekt.
– Den här traktorn är äldre och har gått 4 200 timmar, då räcker det inte att bara skruva upp pumpen, säger Jens Peter.
– Här kan det vara spridare och mycket annat som spökar.
Oavsett vilket är testet ett fint redskap för vidare beslut. Vad måste göras. Vad kostar det. Är det lönt att renovera motorn, transmissionen kanske går i sönder inom ett år. Då är det kanske bättre ekonomi i att byta traktorn i stället för att renovera den.
Jens Peter berättar att många av deras kunder använder testerna som underlag för hur de ska handskas med sin befintliga maskinpark. Det är många maskinstationer och större gårdar som låter testa alla sina traktorer varje vinter. Det är inte dyrt. Traktorer under 100 kW (136 hk) kostar drygt 700 svenska kronor och är de större kostar de cirka 850 kronor. I det priset kommer servisbussen hem till traktorn. Testas mer än fem traktorer på samma plats blir det 125 kronors rabatt per traktor. Välinvesterade pengar när du ska köpa en begagnad traktor som du inte vet någonting om. Och det händer att Jens Peter testar traktorer som han avråder kunden från att köpa.
– Är det uppenbart att motorn eller transmissionen är dålig och kunden riskerar en reparation inom tre månader blir traktorn dyr, säger han.
Han vill inte påstå att det finns något speciellt fel som är mer frekvent än andra men framhåller att det är viktigt att kolla upp powershifttransmissioner eftersom de är dyra att reparera.
Däremot är det inte många som manipulerar med traktorers timmätare så som man ibland hör om bilars kilometerräknare.