Rätt reservdel på hyllan
Det är skördesäsong och jordbrukare håller ena ögat på vädret och det andra på maskinerna. Kramps återförsäljare berättar om sina förväntningar inför skörden och hur de ser till att ha rätt reservdelarar i lager och att vara redo för leverans med mycket kort varsel.
När reservdels- och tillbehörsgrossisten Kramp bad sina återförsäljare berätta om vad det viktigaste med skördesäsongen är, svarade de enhetligt: att kunna minska stressen för lantbrukare. De är stolta över att kunna hjälpa sina kunder, lantbrukare, med teknisk rådgivning och snabb service. Kramps återförsäljare är också stolta över att vara en del av livsmedelskedjan och att de kan stötta lantbrukare under högsäsong. Återförsäljarna lyfte också fram den speciella stämningen och gemenskapen som uppstår under skördesäsongen.
Anders Carlson, VD på Kramp, säger: “Vårt mål är underlätta för våra återförsäljare när de stöttar sina kunder, jordbrukare, under skördesäsongen och tröskningen. Vi kan ju inte kontrollera vädret, men vi kan dela med oss av vår erfarenhet av att ha de väsentliga produkterna tillgängliga eller att kunna leverera reservdelar i tid.”
Återförsäljarna berättade även om utmaningar med skördesäsongen och tröskningen. Precis som för jordbrukare innebär skörden ofta långa och intensiva arbetsdagar för återförsäljare. Om det är dåligt väder under skördesäsongen skapar det också en negativ effekt på återförsäljaren. En annan utmaning som återförsäljarna berättar om är ifall det skulle uppstå oväntade tekniska problem eller om rätt reservdel inte är tillgänglig för att serva lantbrukarens utrustning.
Anders Carlson fortsätter: ”Som många av återförsäljarna har nämnt är detta kulmen på ett års hårt arbete. Det är en ansträngande tid, särskilt i år med tanke på de utmaningar som en global pandemi medfört. Vad som än händer måste skörden fortsätta. Det är också en otroligt speciell tid med många traditioner, gemenskap och förhoppningsvis skördefiranden. Vi är stolta över att kunna hjälpa våra kunder just nu.”
Kramp som fyller 70 år den 1 augusti kommer själva fira efter skördesäsongens slut. Företaget har genom sin ”Generationer”-kampanj firat ”Kramp-upplevelsen” under hela året tillsammans med återförsäljare, leverantörer och anställda på olika sätt.