ANNONS

Röda nyheter i Tyskland

Case IHs nya traktorserie Optum har blivit testad av tyska DLG i deras bränsleförbrukningstest PowerMix. Där testas traktorn i en mobil bänk där olika arbetet simuleras vid olika belastning, från lättare slåtterarbeten till tung jordbearbetning. Optum CVX 300 fick det genomsnittliga testresultatet 249 g bränsle per kilowattimme och en adblueförbrukning på 7 procent av dieselförbrukningen. Transportarbete vid 40 km/h är ett eget test i simuleringen där snittresultatet blev 519 g bränsle per kilowattimme och adblueförbrukningen 6,7 procent. Optum CVX 300 har en 6,7 liters motor från FPT på 300 hästkrafter vid nominellt varvtal på 2 100 rpm, steglös transmission med fyra mekaniska steg och lyfter strax över 11 ton bak. Enligt Case IH är redan ett tiotal traktorer sålda, varav två kommer levereras till kunder i Sverige inom kort.
Med dagens precisionslantbruk kommer allt fler filer – skördekartor, tilldelningsfiler och GPS-information. För att underlätta användningen av informationen, följer nu AFS700-monitorn från Case både formaten ISO xml och Shape. Det gör att den kan läsa och dela information enklare med datorer och efterföljande redskap. I AFS700-skärmen finns längst ner flikar som tidigare varit namngivna med siffror. Nu kan föraren själv döpa dem till vad som önskas.
Case IHs midjestyrda bandare Quadtrac har inför modellår 2016 gått igenom en rad uppdateringar. Transmissionen är förfinad med skifte av både komponenter och mjukvara. Det är förändringar som rör bland annat oljeventiler och pto-drivningen i växellådan. För föraren ska det märkas i lägre bränsleförbrukning, hela 20 procent snabbare växling mellan växel 1 och 16 i fullpowershiften och snabbare vändväxel. Även differentialspärren är omgjord efter den princip som finns på Magnum-modellerna och nu ska den vara aktiv fram till dess att man svänger, bromsar eller kommer över 25 km/h.
Quadtracar körs ofta många timmar i sträck och därför har man nu ett automatiskt system där antalet varv på ratten från det ena ändläget till det andra endast är fyra. Vid hastighet över 35 km7h kopplas det automatiskt bort och då återgår antalet varv till de tidigare sex. Likaså kan man nu få ljuspaket med upp till 44 000 Lumen och led-teknik på lamporna. För att öka säkerheten vid transport har traktorn numera sidospeglar med vidvinkelspegel under den vanliga spegeln.

Relaterade artiklar