Rymlig kompakt kombi med sportig utseende till ett bra pris
En ny version av Renault Mégane Sport Tourer släpptes under hösten till försäljning.
Denna gång har vi valt att provköra en ny kombimodell i Lantbruk. Bilen som testades var en miljöbil med en flex fuel motor på 1,6 liter som drivs antigen med bensin eller med etanol. Eftersom bilen är ganska stor med en vikt på knappa 1 400 kilo och en motor på 110 hästkrafter så får den inga sportbils egenskaper direkt. Men det är heller inte tanken med denna miljöbil. Jag blir ändå överraskad av accelerationen i bilen. Noll till hundra på 10,5 sekunder får klassas som klart godkänd med så liten motor. Körningen fungerar bra med bilen och den uppfattas som lättkörd. Den sexväxlade manuella växellådan är bra synkroniserad och lätt att hitta i. Det enda som är lite ovant är att hitta hörnorna fram på bilen när man parkerar. Motorhuven har ett sportigt utseende med en förhöjning i mittpartiet av huven. Detta ger sämre sikt mot hörnorna samtidigt som framrutan känns lite liten just vid parkering. Testbilen var dock utrustad med parkeringssensor både fram och bak så vågar man lita på tekniken så är det inga problem. Renault Mégane Sport Tourer går att få med fyra olika motor alternativ. Två dieslar på 90 respektive 130 hästkrafter, en bensin motor på 130 hästkrafter samt etanol motorn som sitter i testbilen som Lantbruk provar.
När man tar plats i förarstolen hittar man snabb rätt på alla funktioner och finesser. Bilen var utrustad med keyless system som gör in och ursteg ur bilen smidigare då man slipper leta upp nyckel. Man måste bara ha den på sig i en ficka eller likande. Startar bilen gör man på en knapp under radion. Uppe på multiratten styr man farthållaren som även har bromsfunktion och man kan svara i mobiltelefonen via bluetooth systemet som man kan få som extrautrustning i bilen. Hastighetsvisningen sker digitalt i mitten av instrumentpanelen medans varvräknaren sitter till vänster med vanlig visare. Till höger om hastighetsvisaren finner man en display där man styr färddatorn och där finns även alla kontrollampor. Testbilen är utrustad med ett inbyggt navigeringssystem som styrs via en knappsats med joystick mellan sätena.
När jag ställt in förarstolen efter mina 185 centimeter så hoppar jag bak ett steg till baksätet och sätter mig och finner då att jag får plats utan problem, men där är inte mycket plats över till framsätet. I sidled finns det plats så att sitta tre där bak är inga problem.
Bagaget är rejält och rymligt. Man lastar hela 524 liter i bagaget varv 38 liter är under golvmattan. Om man fäller baksätena så får man plats med över 1000 liter till. Även framsätet är fällbart om man vill transportera riktigt långa föremål på över 2,5 meter. Man får lasta 430 kilo i bagaget och inlastningshöjden är 56 centimeter. Mégane sport tourer finns i tre olika utrustningsnivåer. De heter Authentique, Expression och Dynamique. Testbilen var den sistnämnda varianten. Då får man bland annat 16 tums sportfälgar och regnsensor på både fram och bak torkarna. Priset på denna nya Renault börjar på 166 900 kronor för den enklaste utrustningsnivån Authentique. Vill man hellre köra dieseldrivet får man lägga på 10 000 kronor på utgångspriset.
Renault Mégane Sport Tourer 1,6 16 V Eco2 Flex fuel.
Motor: 1,6 liters flex fuel motor med fyra cylindrar och multipoint bränsleinsprutningsystem.
Max effekt: 81 kW (110 hk) vid 6 000 rpm
Max vridmoment: 151 Nm vid 4 250 rpm
Transmission: Sex växlad manuell växellåda
Toppfart: 195 km/h
Acceleration: 0–100 km/h på 10,5 sekunder
Förbrukning: 0,68 liter per mil (enl. Renault) på blandad körning med bensin.
Bränsletank: 60 liter
Yttre vändradie: 5,52 meter
Markfrigång: 120 millimeter
Mått: längd 455,9 cm, bredd 203,7 cm, höjd 146,9 cm, hjulbas 270,1 cm
Vikt: tjänstevikt 1 360 kilo, totalvikt 1 790 kilo
Släpvagnsvikt med B-körkort: 1 300 kg
Pris på testbilen: 230 900 kronor inklusive moms
Plus:
Priset
Växelindikator
Miljöbil
Minus:
Endast en dryckeshållare fram
Korta stolsäten på förarplats
Ful design de läderklädda detaljerna kupén