Säkrare och snabbare lastväxling
Med över 40 års erfarenhet är Bigab en välkänd spelare när det gäller lastväxlare. De är stora i Skandinavien och har sålts i tusental. Nu kommer en ny modell, Bigab B20.
Bibag B20 blir efterföljaren till företagets populära modell B20-24. Den bygger på ett nytt produktionskoncept där ramen nitas i stället för att svetsas. Fördelarna med det är betydligt mindre svetsning som både är tids- och kostnadskrävande. Dessutom erhålls en helt annan flexibilitet tillverkningen och företaget kan snabbare anpassa vagnarna efter kundernas önskemål och enklare eftermontera olika tillbehör.
Rent tekniskt är B20 15 procent snabbare i tipp- och växlingscykeln. Detta har uppnåtts genom en ny geometri som ger bibehållen prestanda med mindre förbrukning av olja. Bigab B20 hanterar flak i längderna 5,5 till 6,5 meter och har upp till 55 till 58 graders tippvinkel beroende på om man utrustar vagnen med fjädrat drag eller inte.
Med Bigabss helt nya radiostyrning har flera av vagnens funktioner fått en inbyggd logik vilket medför att användaren kan köra en sekvens av vagnens funktioner i följd, genom enbart en knapptryckning.
B20 kan förses med ett fjädrat drag. Ett drag som effektivt tar upp och reducerar stötar samt ryck från vagnen och ger ekipaget en mjuk gång. Dessutom hjälper draget vid tippning till med att bryta upp vagnen ytterligare och bidrar således med 3 grader extra tippvinkel.
BIGAB B20 har försetts med en vidareutvecklad boggiblockering som aktiveras över det bakre hjulparet och låser vagnens rörelser vid växling. Tillsammans med den standardmonterade viktöverföringscylindern som fästs i traktorns toppstångsfäste bidrar boggiblockeringen till att förhindra att traktorn lyfter sig vid växling. Genom detta erhålls en mycket säker växlingsmanöver genom hela processen.
Det nya tipp- och växlingslåset aktiveras genom att tornet förs till sitt bakersta läge. Konstruktionen har blivit kraftigare än tidigare och spar dessutom in en hydraulfunktion genom att tornets teleskop aktiverar låset.